به گزارش اکوایران، به گفته شرکتی که تصاویر ماهواره‌ای نفتکش‌ها را رصد می‌کند، صادرات نفت ایران در این ماه در حال افزایش است و جریان‌های عرضه جهانی را در زمانی که سایر تولیدکنندگان در حال کاهش هستند، افزایش می‌دهد.

به نوشته بلومبرگ، این رونق برای ایالات متحده ناخوشایند است، زیرا به طور رسمی هنوز تحریم‌هایی وجود دارد که باید فروش محموله‌های ایران را محدود کند. حتی در این شرایط، محموله‌های اضافی به کاهش تاثیر کاهش‌ها در عرضه توسط عربستان سعودی، روسیه و سایر کشورهای عضو اوپک پلاس کمک خواهد کرد.

شرکت تانکر ترکرز که داده‌های مربوط به محموله‌های نفتی را به دولت‌ها، شرکت‌های بیمه و سایر موسسات ارائه می‌دهد، تخمین می‌زند که این کشور خلیج فارس در 20 روز اول آگوست 2.2 میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادر کرده است. اگر این روند حفظ شود، صادرات این ماه ایران بسیار بیشتر از ماه‌های دیگر امسال خواهد بود و بسیار بالاتر از آن چیزی است که سایر شرکت‌های تحلیلی کشتیرانی نفت می‌گویند.

111

صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران/ منبع  Tanker Trackers

از قبل مشخص شده بود که محموله‌های نفتی ایران در حال افزایش است، اما اگر داده‌های ماه آگوست در ادامه ماه حفظ شوند، نشان‌دهنده یک سطح مشخصاً بالاتر خواهد بود. نرخ جریان در 28 روز گذشته نشان می‌دهد که محموله‌ها با نرخ 2.1 میلیون بشکه در روز صادر می‌شوند.

به نوشته بلومبرگ، نظارت بر صادرات نفت ایران بسیار سخت است، زیرا تعداد زیادی از نفتکش‌هایی که از آنجا حرکت می‌کنند به طور معمول فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند و عملاً برای سیستم‌هایی که سیگنال‌های ارسالی کشتی‌ها را دریافت می‌کنند، نامرئی می‌شوند.

تانکر ترکرز تصاویر ماهواره‌ها را مطالعه می‌کند و داده‌ها را به صورت دستی جمع آوری می‌کند، به این معنی که به سیگنال‌های سیستم شناسایی خودکار کشتی یا AIS متکی نیست.

ایران اکثریت قریب به اتفاق بشکه‌های خود را به چین می‌فروشد، در حالی که سایر مشتریان گذشته مانند کره جنوبی و ژاپن از بشکه‌های نفت تحریم شده دوری می‌کنند. هند که پیش از این یکی از خریداران بزرگ نفت ایران بود، به خرید بیشتر بشکه‌های روسیه روی آورده است.

دیپلماسی در سایه

ایران و آمریکا ماه‌هاست که از طریق واسطه‌ها درگیر تعامل شده‌اند و تلاش می‌کنند تنش‌هایی را که ممکن است به درگیری منتهی شود، کاهش دهند. به عنوان اولین اقدام اعتمادسازی، ایران اقداماتی را برای آزادی زندانیان آمریکایی در ازای دسترسی به منابع مالی مسدود شده در خارج از کشور انجام داد. به گفته بلومبرگ، دیپلمات‌ها همچنین این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند که داوطلبانه سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را محدود کند و در ازای دریافت مجوز برای ارسال نفت خام بیشتر، همکاری خود را با ناظران بین‌المللی هسته‌ای افزایش دهد.

حتی در حالی که ایران اقداماتی را برای آشتی با همسایگان خود و تعامل با ایالات متحده انجام داده است، تنش‌ها در موضوع کشتیرانی در آبراه حیاتی تنگه هرمز همچنان ادامه دارد.

حدود یک پنجم نفت جهان از تنگه‌ای می گذرد که در دهانه خلیج فارس قرار دارد. ایران کشتی‌ها و نفتکش‌هایی را در این منطقه توقیف کرده است و آمریکا اخیرا حضور نیروی دریایی خود را در منطقه افزایش داده است.