به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

بورل: روسیه مانند پمپ بنزینی است که صاحبش بمب اتم دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با موضع‌گیری تندی علیه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت: ما باید درک کنیم که جنگ اوکراین جنگی است که مدرن‌ترین تکنیک‌ها (سیستم‌های شناسایی و ارتباط الکترونیکی، هواپیماهای بدون سرنشین) را با کلاسیک‌ترین صحنه‌های جنگ نظیر حفر خندق ترکیب کرده است؛ می‌توان مدعی شد که جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و جنگ آینده را همزمان می‌بینیم.

به گزارش ایسنا،‌ جوزپ بورل، مسئول سیاسی خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» مدعی شد: پوتین مردم و ارتش خود را برای بقای شخصی و سیاسی خود قربانی می‌کند. روسیه در تهاجم خود به اوکراین شکست خورده اما در راه نابودی سیستماتیک این کشور است. به همین دلیل است که مذاکره برای صلح بسیار دشوار است و آنچه باید مورد مذاکره قرار گیرد، سیستم جدیدی از امنیت جمعی است که این جنگ آن را در هم شکسته است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص روابط چین و روسیه مدعی شد: چین هرگز به صراحت اعلام نخواهد کرد که حمایت خود از روسیه را کاهش می‌دهد یا شکست آشکار آن را تسهیل می‌کند. پکن به هیچ وجه با وضعیت فعلی راحت نیست. چین صدای خود را به کسانی که می‌خواهند جنگ را پایان دهند اضافه می‌کند، اما مشکل فقط زمان پایان جنگ نیست، بلکه نحوه پایان آن است. ما کسی نیستیم که به اوکراینی‌ها شرایط صلح را دیکته کنیم. ما هر کاری می‌توانیم برای پیشبرد مذاکرات صلح انجام می‌دهیم.

بورل، روسیه را «کوتوله اقتصادی» خواند و گفت: چین، روسیه نیست، چین یک بازیگر واقعی ژئوپلیتیک است، روسیه مانند پمپ بنزینی است که صاحبش بمب اتم دارد. چین آنقدر مهم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت یا منزوی کرد. ما واگرایی‌های مهمی داریم، اما چین مانند روسیه چالشی برای امنیت ما نیست. ما باید اشکال یک گفتگوی مطالبه‌گرانه را پیدا کنیم که به ما امکان می‌دهد در حل مشکلات مشترک مانند تغییرات آب و هوا یا بدهی کشورهای فقیر همکاری کنیم.

جنگ اوکراین، تاکتیک‌های هوایی آمریکا در اروپا را تغییر می‌دهد

ژنرال جیمز هکر، افسر ارشد نیروی هوایی آمریکا در اروپا طی مصاحبه‌ای با نشریه «ایر فورس تایمز» بیان کرد: درگیری روسیه-اوکراین، پنتاگون را وادار می‌کند تا به جای حرکات شطرنج در سطح استراتژیک که روابط نظامی آمریکا-روسیه را در اروپا از زمان پایان جنگ سرد تعریف کرده است، روی تاکتیک‌ها تمرکز کند.

وی افزود: اولویت اصلی من چگونگی مقابله با پدافند هوایی و موشکی، پارازیت الکترونیک و دیگر قابلیت‌ها از جمله راهبرد «ضد دسترسی/انسداد منطقه» (A۲/AD) است و این مسائل جزو تمرکز اصلی آمریکا و متحدانش در جلسات نشست سطح بالا ناتوست.

این افسر ارشد نیروی هوایی آمریکا گفت: مقامات درباره تسلیحات و هواپیماهایی که توسط ناتو برای راهبرد «ضد دسترسی/انسداد منطقه» در اروپا نیاز خواهد شد، بحث و رایزنی می‌کنند و پیرامون تکنیک‌هایی که نیروها در این خصوص استفاده خواهند کرد، به تبادل‌نظر می‌پردازند.

این افسر ارشد آمریکایی با بیان اینکه ناتو از تاکتیک‌هایی برای یک رزمایش آموزشی جدید استفاده خواهد کرد، گفت: ما خواستار جنگ با روسیه نیستیم و فکر کنم آن‌ها هم خواهان جنگ با ما نیستند؛ اما باید اطمینان حاصل کنیم که نیروهای ما قابلیت مقابله با آن‌ها را دارند و اتفاق بدی در این زمینه رخ نخواهد داد. ناتو به‌دنبال فرصت‌های دیگری جهت آزمایش تاکتیک‌هایی برای رزمایش‌های بزرگ خواهد بود.

بازدید پوتین از مقر عملیات جنگ اوکراین

کرملین امروز شنبه اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه در جریان بازدید از پیش اعلام نشده از مقر منطقه نظامی جنوبی روسیه با والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش و سایر فرماندهان عالی رتبه نظامی این کشور دیدار کرد.

در بیانیه کوتاه کرملین آمده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از گراسیموف و دیگر افسران ارشد فرماندهی که در عملیات نظامی جاری در اوکراین شرکت داشتند، گزارش‌های محرمانه دریافت کرد.

رسانه دولتی روسیه ویدئویی از این دیدار کم سابقه را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در حال استقبال از پوتین در این مقر پیش از نشست پشت درهای بسته است. با این حال، مشخص نیست که این دیدار دقیقا چه زمانی برگزار شده است.

موضع‌گیری نامزد انتخابات آمریکا درباره کمک‌های مالی به اسرائیل

به گزارش اورشلیم پست، ویوک راماسوامی، یک کارآفرین حوزه بیوتکنولوژی و از نامزدهای رقابت مقدماتی تعیین نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی.ان.ان خواهان این شد که اسرائیل پس از سال ۲۰۲۸ کمک‌هایی بیشتر از همسایگانش در خاورمیانه دریافت نکند، این سالی است که بسته کمکی فعلی 38 میلیارد دلاری ایالات متحده به این رژیم منقضی می‌شود.

وی تاکید کرد که توافق‌های ابراهیم و قراردادهای عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی را گسترش خواهد داد.

راماسوامی خاطرنشان کرد، بعد از اینکه اسرائیل «ادغام بیشتری» با کشورهای همسایه خود پیدا کند، باید بتواند از لحاظ مالی روی پای خود بایستد.

وی گفت که عربستان، قطر و عمان و اندونزی کشورهایی هستند که می‌توانند شرکایی در توافق‌های عادی سازی روابط با اسرائیل باشند.

ترکیه: درباره معامله غلات با روسیه مذاکره می‌کنیم

مشاور رئیس جمهوری ترکیه امروز شنبه گفت، آنکارا و مسکو هم‌چنان در حال بحث بر سر معامله غلات هستند.

عاکف چاغاتای قلیچ، مشاور ارشد ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان ترک گفت: ما به طور فعال در سطح ادارات سیاست خارجی و سازمان‌های اطلاعاتی با یکدیگر کار می‌کنیم. در سطح سیاست خارجی، ما در حال مذاکره در مورد معامله غلات هستیم.

او همچنین گفت که میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکی او هیچ مشکلی وجود ندارد. قلیچ گفت: هیچ مشکلی بین پوتین و رئیس جمهوری ما وجود ندارد. به عنوان رهبر یک کشور عضو ناتو، اردوغان تنها رئیس جمهوری است که می‌تواند با هر دو طرف درگیری در اوکراین مذاکره کند، ما باید متوجه این باشیم.

هفته گذشته یک منبع در ریاست جمهوری ترکیه به اسپوتنیک گفت که آنکارا امیدوار است که رهبر این کشور قبل از پایان ماه اوت بتواند با پوتین ملاقات کند. سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پیش از این گفت که روسای جمهور موافقت کرده‌اند که در اسرع وقت مکان و زمان جلسه بعدی خود را انتخاب کنند. مذاکرات بالقوه در مورد معامله غلات دریای سیاه متمرکز خواهد شد.

احتمال بالای وقوع جنگ دریایی میان روسیه و ناتو در دریای سیاه

فرمانده ارشد سابق ائتلاف ناتو مدعی شد در صورت رهگیری کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی توسط مسکو و تلاش برای اعمال تسلط اقتصادی بر اوکراین، احتمال وقوع جنگ دریایی مستقیم میان این ائتلاف و روسیه وجود دارد.

جیمز استاوریدیس، دریادار بازنشسته آمریکایی و فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف ناتو در قاره اروپا در بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در مصاحبه‌ای با پایگاه پلتیکو با لحنی تهدیدآمیز علیه روسیه ادعا کرد، تشدید تنشها در دریا – از جمله ورود نیروهای روس به عرشه کشتی ترکیه‌ای در روز یکشنبه گذشته – ممکن است شرکای کی‌یف را به مداخله برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد اوکراین وادارد.

این فرمانده سابق ناتو گفت:"اقدامات روسیه در آب‌های بین‌المللی دریای سیاه ریسک واقعی تشدید تنش‌ها و بروز جنگ در دریا بین ناتو و فدراسیون روسیه را دارد."

او ادامه داد: "ناتو قرار نیست وقتی این همه پول و سلاح به اوکراین عرضه کرده، نظاره‌گر باشد ."

استاوریدس این تاکتیک نیروهای روس را "معادل دزدی دریایی" خواند و هدف آن را در راستای تضعیف تجارت بین اوکراین و ما بقی اروپا دانست و گفت: "فکر می‌کنم اگر روسیه شروع به تصرف کشتی‌ها یا دور کردن آنها کند، ناتو احتمالا در پاسخ از ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای کشتی رانی وارد عمل می‌شود. این ائتلاف می‌تواند برای محافظت از کشتی‌هایی که به بندر اودسای اوکراین رفته یا از از آن خارج می‌شوند با هواپیماهای جنگی ناتو یا اسکورت آنها با کشتی‌های جنگی، اقدام کند."

آمریکا و ویتنام، دو دشمن سابق پیمان استراتژیک امضا می‌کنند

رئیس جمهور ایالات متحده، طی یک سفر رسمی به ویتنام در اواسط سپتامبر، قرارداد مشارکت استراتژیک با این کشور امضا خواهد کرد.

به گزارش شفقنا، پولیتیکو روز جمعه به نقل از سه فرد مطلع از برنامه ریزی این قرارداد گزارش داد: جو بایدن با سفر به ویتنام با این کشور پیمانی استراتژیک و بلندمدت امضا خواهد کرد. پولیتیکو افزود که این توافق اجازه همکاری دوجانبه جدیدی را می دهد که تلاش های ویتنام را برای توسعه بخش فناوری پیشرفته خود در زمینه هایی از جمله تولید نیمه هادی و هوش مصنوعی تقویت می کند.

بایدن پیشتر گفته بود: به زودی به ویتنام سفر خواهد کرد زیرا این کشور می خواهد روابط خود با ایالات متحده را ارتقا دهد و به یک شریک اصلی تبدیل شود.

در نشستی در آوریل، «فام مین چین» نخست وزیر ویتنام و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، تمایل خود را برای تعمیق روابط ابراز کردند، زیرا واشنگتن به دنبال تحکیم روابط با شرکای خود در آسیا برای مقابله با چین است.

گفتنی است آمریکا در چارچوب مقابله با گسترش کمونیسم در جنوب شرقی آسیا، در دهه 60 و 70 میلادی به ویتنام حمله کرد اما نهایتاً مجبور شد این کشور را ترک کند. این جنگ خسارات انسانی بسیاری به ویتنامی‌ها وارد کرد.

امیدواری صدراعظم آلمان به پیروزی دوباره بایدن

اولاف شولتز صدراعظم آلمان گفت که بعید است دونالد ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود.

به گزارش شفقنا، شولتز شامگاه جمعه در سخنانی گفت که معتقد است «محتمل ترین گزینه این است که جو بایدن دوباره انتخاب می شود.»

وی تمایلی به اظهار نظر درباره این سوال نداشت که آیا دولت آلمان آماده پیروزی ترامپ در انتخابات و پیامدهای مرتبط با آن روی سیاست بین الملل است یا خیر؟

صدراعظم آلمان تاکید کرد: «می توانید تصور کنید که ما سناریوها در تمام مواضع بین المللی را به دقت بررسی می کنیم.»

وی از «تجربه بالای جو بایدن در سیاست بین الملل، حکمرانی صحیح و توصیه هایی که از مشاورانش دربافت می کند»، تمجید کرد.

براساس گفته شولتز، رئیس جمهور ی کنونی آمریکا همچنین بیشتری توانایی را برای درمان دودستگی ها در جامعه آمریکا دارد و در این باره تاکید کرد:«اگر کسی فرصتی برای غلبه بر چنین شکافی داشته باشد، او جو بایدن دمکرات است.»