به گزارش اکوایران، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) اعلام کرد که اکثر کشورهای عضو آماده حضور در یک نیروی آماده‌باش برای مداخله در نیجر هستند.

به نوشته الجزیره، رؤسای ارتش‌های این بلوک آفریقایی در روز پنجشنبه به عنوان بخشی از آخرین تلاش‌ها برای بازگرداندن محمد بازوم، رئیس‌جمهور نیجر که در کودتای ۲۶ ژوئیه سرنگون شد، در آکرا ملاقات کردند. روز پنجشنبه، عبدالفتائو موسه، کمیسر ECOWAS گفت که همه کشورهای عضو به جز کشورهای تحت حکومت‌نظامی و کیپ وِرد، آماده شرکت در نیروهای آماده‌باش هستند.

این بلوک برای هفته‌ها در مورد استفاده از زور که به‌عنوان «آخرین راه‌حل» توصیف می‌شد، به دلیل عدم اجماع، مشغول بحث بود. بورکینافاسو و مالی که از سال ۲۰۲۰ کودتاهای متعددی را تجربه کرده‌اند، هشدار دادند که هرگونه مداخله نظامی در نیجر به عنوان یک اقدام جنگی تلقی شده و شکافی را در منطقه ایجاد می‌کند.

چارلز استراتفورد، خبرنگار الجزیره که روز پنجشنبه از مرز غنا با بورکینافاسو گزارش می‌داد، همچنین گفت که مقامات غنا از تحریک همسایگان خود که روابط فرهنگی و توافقنامه همکاری نظامی با آن‌ها دارد، عصبی هستند.

روز دوشنبه، نهاد عالی امنیتی اتحادیه آفریقا برای بررسی اینکه آیا از مداخله نظامی حمایت کند یا خیر، تشکیل جلسه داد، اما هنوز تصمیم خود را علنی نکرده است. اگر شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا احساس کند که اقدام نظامی ثبات قاره را تهدید می‌کند، می‌تواند آن را رد کند که در این صورت ECOWAS به سختی خواهد توانست مداخله نظامی را توجیه کند.