به گزارش اکوایران، سخنگوی قوه قضائیه در بخش‌های ابتدایی صحبت‌های خود با اشاره به حمله تروریستی اخیر در شاهچراغ شیراز، گفت: نسبت به این حادثه تروریستی کوردلانه در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) اظهار تاسف می‌کنم. این اقدام جنایتکاران تحت سیاست‌های کلی ایجاد ناامنی در داخل کشور توسط تروریست‌پروران مستکبر بین‌المللی طراحی و حمایت می‌شود و در لایه دیگر توسط رسانه‌های مخوف این جریان مورد توجیه و عادی‌سازی واقع می‌شود و در عین حال هیچ صدایی از سوی مدعیان همیشگی حقوق بشر به هوا بلند نمی‌شود.

مسعود ستایشی ادامه داد: رئیس قوه قضائیه دستوری به رئیس کل دادگستری استان فارس داد تا هم در زمینه شناسایی عوامل و ریشه‌های این حادثه تلخ و هم در راستای تعقیب و مجازات این عوامل و تسریع در روند طی شدن پرونده از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده شود. رئیس قوه قضائیه دستور داد تا کلیه عاملان و مسببان و افرادی که در راستای تحقق این حادثه اقدام کردند با جدیت و قاطعیت مورد تعقیب قرار گیرند.

وی با اشاره به تعطیلی زندان رجائی شهر کرج گفت: هفته گذشته یکی از بزرگترین مطالبات مردم البرز از قوه قضائیه در خصوص تعطیلی زندان بزرگ رجائی شهر کرج محقق شد و درهای این ندامتگاه برای پذیرش زندانی برای همیشه بسته شد. تعطیلی زندان رجائی شهر بر آن بود تا این پیام به جامعه منتقل شود که مردم و وعده به آن‌ها برای قوه قضائیه اولویت اساسی است. ندامتگاه رجائی شهر یکی از برترین و مجهزترین ندامتگاه‌های سراسر کشور بود که به دلیل واقع شدن در وسط شهر کرج مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی برای مردم منطقه ایجاد کرده بود و از این رو تعطیلی این زندان به مطالبه دیرینه و جدی مردم بزرگوار و ولایتمدار از قوه قضاییه تبدیل شده بود.

دوقطبی مبارزه با فساد و قانون‌گرایی را به رسمیت نمی‌شناسیم

ستایشی درباره رای غیرقطعی اخیر دیوان عدالت اداری گفت: قوه قضائیه ایجاد دوقطبی میان عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و قانون‌گرایی را نه تنها به رسمیت نمی‌شناسد بلکه تنها مجرای عدالت‌طلبی و مبارزه با فساد و تقلب را رعایت و احترام به قانون و حقوق اساسی ملت در تضمین حق قانونی آنان می‌داند.

واکنش به توئیت سفیر انگلیس در روز خبرنگار

در ادامه، سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به توییت سفیر انگلیس در روز خبرنگار که به بازداشت تعدادی از خبرنگاران اشاره کرده بود، گفت: پاسخ ملت ایران به گستاخی‌ها و دخالت‌های تاریخی عوامل دولت انگلیس در امور داخلی ما همواره سخت و پشیمان‌کننده بوده است. وزارت امور خارجه کشورمان اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار داده است و اجازه هیچگونه دخالتی به هیچ فردی نخواهد داد.

صدور قریب‌الوقوع کیفرخواست پرونده آرمان علی‌وردی

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی‌وردی هم گفت: پرونده ۸ متهم دارد، اتهامات مختلفی از جمله قتل، محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی در پرونده مطرح است. این پرونده با توجه به نواقصی که داشته و اهتمام برای رفع نواقص امیدواریم تا پایان مرداد با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شود.

تأیید قضایی تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا

همچنین در این نشست، سخنگوی قوه قضائیه درمورد روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: در خصوص تبادل زندانیان تفاهمی صورت گرفته و تعدادی از زندانیان آزاد می‌شوند. آزادی اتباعمان اهمیت ویژه‌ای داشته و دارد و پول‌هایی هم که از ما به گروگان گرفته شده بود، آزادسازی شد.

توضیح درباره پرونده‌های احتمالی حسن روحانی

در ادامه این نشست پرسشی درمورد تخلفات احتمالی حسن روحانی - رئیس‌جمهور پیشین - در مورد مداخلات ارزی و مداخله در بورس مطرح شد که ستایشی بدون تأیید یا رد وجود چنین پرونده‌هایی گفت: با توجه به اینکه ایشان در کسوت روحانیت قرار دارد، چنانچه پرونده‌ای هم برای ایشان تشکیل شده باشد یا پرونده‌هایی که اشاره می‌فرمایید تشکیل شده، در مرجعی به نام دادستانی ویژه روحانیت با حفظ حوزه قضایی مربوطه تشکیل شده است؛ البته صرف‌نظر از صحت و سقم این قضیه عرض می‌کنم؛ بنابراین اگر نکته‌ای یا سوالی دارید باید از مرجع مورد نظر پیگیری کنید و آنها در مقام پاسخگویی نسبت به این موضوع هستند.

تشکیل پرونده برای تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه ۱۹ تهران و حادثه تلخ ریزش چند ساختمان در خلازیر گفت: پرونده‌ای در ناحیه ۲۷ دادسرای انقلاب تهران تشکیل شده است که به محض ارجاع پرونده به شعبه مربوطه، کار بررسی و تحقیق پیرامون ابعاد قضیه مورد بحث شروع شده و دستورات قانونی لازم از ناحیه قاضی صادر شده است.

ستایشی ادامه داد: موضوع به هیات کارشناسان رسمی که یک کارگروه ۹ نفره هستند در حوزه سازه، راه و ساختمان و حوادث ناشی از کار و انفجار ارجاع شده است و کارفرمای مربوطه نیز معرفی شدند و تحقیقات مقدماتی در حال انجام است که متعاقبا از طریق دستگاه قضا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حسن رعیت در زندان است

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده حسن میرکاظمی معروف به «حسن رعیت» در ارتباط با پرونده اکبر طبری و بانک سرمایه اظهار کرد: این فرد به 25 سال حبس محکوم شده و در حال حاضر در زندان است و به لحاظ تادیه حقوق متصوره اگر لازم باشد تحت‌الحفظ کارها را در بیرون زندان انجام می‌دهد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درمورد پرونده سوء قصد به معاون وزیر صمت اظهار کرد: برای مهاجم و سه نفر که آمریت داشتند قرار تامین قانونی صادر شده و بر اساس قوانین آزاد شده‌اند و هم‌اکنون در بازداشت نیستند.

ستایشی ادامه داد: تحقیقات ادامه دارد و هنوز آخرین دفاع از متهمان گرفته نشده است. به محض پایان تحقیقات آخرین دفاع اخذ می‌شود و پرونده به مرجع دادگاه صالح ارجاع خواهد شد و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.