به گزارش اکوایران، فانی ویلیس، دادستان دموکرات منطقه آتلانتا طی تحقیقاتش در مورد تلاش رئیس‌جمهور سابق برای ابطال آرای ایالت کلیدی جورجیا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، حداقل دو شاهد کلیدی را برای حضور در برابر هیئت منصفه اعظم در روز سه‌شنبه فراخوانده است. به نوشته سی‌ان‌ان، انتظار می‌رود که ویلیس اتهاماتی را علیه بیش از ۱۲ نفر وارد کند. ترامپ معتقد است که در میان این متهمان خواهد بود و در حال حاضر در حال جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کیفرخواست‌های بیشتر است. او این تحقیقات را تلاش‌های دموکرات‌ها برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۴ می‌داند.

تفاوت کلیدی

در صورت صدور کیفرخواست جدید، آن‌ها مانند سه کیفرخواست قبلی خواهند بود. او در حال حاضر با پرونده‌ای در حوزه دادستانی منهتن به اتهام کلاهبرداری تجاری مربوط به پرداخت پول در سال ۲۰۱۶ به یک بازیگر زن فیلم بزرگسالان مواجه است. او همچنین با اتهامات فدرال از سوی بازرس ویژه جک اسمیت در ایالت فلوریدا در مورد سوءاستفاده از اسناد طبقه‌بندی‌شده و در واشنگتن‌دی‌سی به اتهام براندازی انتخابات ۲۰۲۰ روبرو است.

اما تفاوت‌هایی کلیدی بین پرونده جورجیا و کیفرخواست‌های قبلی ترامپ وجود خواهد داشت. در حالی که مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ ترامپ عمدتاً به بخشی از دفاع حقوقی او تبدیل شده است، در صورتی که بتواند در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، دخالت‌کردن در پرونده جورجیا برای او سخت‌تر خواهد بود؛ زیرا قدرت رئیس‌جمهور بر پرونده‌های فدرال، در پرونده‌های محلی وجود ندارد.

او نه تنها نمی‌تواند خود را عفو کند، بلکه روند عفو در جورجیا به این معنی است که فرماندار آن (برایان کمپ) نیز نمی‌تواند او را عفو کند. در این ایالت یک هیئت عفو وجود دارد. رناتو ماریوتی، دادستان سابق فدرال به سی‌ان‌ان گفت: «بنابراین این یک روند پیچیده‌تر است. او همچنین نمی‌تواند تحقیقات را تعطیل کند».

اگر ترامپ در نوامبر ۲۰۲۴ برنده کاخ سفید شود، می‌تواند در دادگاه‌های ایالتی استدلال کند که از کیفرخواست‌های ایالتی مصون است، اما این یک دوره پیچیده از دعوای حقوقی قانون اساسی خواهد بود. با این حال، او می‌تواند یک دادستان کل را در واشنگتن منصوب کند تا بتواند تحقیقات فدرال جک اسمیت را تعطیل کند.

اتهامات در جورجیا می‌تواند عمیق‌تر از پرونده آلوین بِرَگ، دادستان منطقه منهتن باشد. پرونده جورجیا در مورد رفتارهای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور مستقر است. همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که پرونده ویلیس دامنه‌دارترین پرونده پساانتخاباتی ۲۰۲۰ است. ویلیس می‌تواند تحت قانون «اخاذی و فساد سازمان‌یافته» روایتی بسازد که ترامپ و چند متهم دیگر را به توطئه برای براندازی انتخابات متهم می‌کند. در حالی که اسمیت در کیفرخواست ترامپ بر سر فعالیت‌های پس از انتخابات او به چندین همدست اشاره کرده بود، اما او هنوز این افراد را متهم نکرده است که احتمالاً با توجه به حساسیت سیاسی نزدیک‌بودن انتخابات، قصد داشته باشد هرچه سریع‌تر رئیس‌جمهور سابق را به دادگاه بکشاند.

جف دانکن، معاون فرماندار سابق ایالت جورجیا در روز شنبه گفت که به او گفته شده که در مقابل هیئت منصفه اعظم شهر فولتون حاضر شود. بنابراین، انتظار می‌رود که قبل از صدور کیفرخواست‌ها، تحقیقات ویلیس در حال رسیدن به نقطه حساس خود باشد. سه‌شنبه. جورج چیدی، روزنامه‌نگار مستقل نیز در شبکه‌های اجتماعی نوشت که احضاریه مشابهی دریافت کرده است. سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده بود که جن جردن، سناتور دموکرات ایالت این ایالت نیز برای شهادت در مقابل هیئت منصفه اعظم احضاریه دریافت کرده است.

به کدامین گناه؟

پرونده جورجیا احتمالاً به تلاش‌های ترامپ برای تحت فشارگذاشتن مقامات انتخاباتی جمهوری‌خواه ایالت برای کمک به پیروزی او مرتبط است. او در تماسی که از برد رافنسپرگر، وزیر امور داخلی جمهوری‌خواه جورجیا خواست تا برای او آرای کافی برای جلوافتادن از بایدن «پیدا کند».

گزارش اختصاصی آخر هفته سی‌ان‌ان حاکی از دامنه وسیع تحقیقات ویلیس و شدت اتهامات احتمالی بود. به گفته منابع، دادستان‌ها پیام‌های متنی و ایمیل‌هایی در اختیار دارند که مستقیماً اعضای تیم حقوقی ترامپ را به نقض سیستم رأی‌گیری در جورجیا مرتبط می‌کند. مدت‌هاست که بازرسان گمان می‌کنند که این نقض یک تلاش سازمان‌یافته از طرف حامیان سرسخت ترامپ در پایگاه جمهوری‌خواهان نبوده است. به گفته افراد آشنا، آنها شواهدی را جمع‌آوری کرده‌اند که نشان می‌دهد این فشار از بالا به پایین توسط تیم ترامپ برای دسترسی به نرم‌افزار حساس رأی‌گیری بوده است. هیچ یک از اتهامات علیه ترامپ یا تیم او هنوز در دادگاه بررسی نشده است و او قبلاً هرگونه تخلف را رد کرده است.

تلاقی سیاست و قانون

هر گونه اتهام جدید علیه ترامپ با اولین مناظره مقدماتی جمهوری‌خواهان که هفته آینده در میلواکی برگزار می‌شود، موقعیت عجیبی را ایجاد می‌کند. معمولاً اولین مناظره لحظه‌ای برای کاندیداهایی خواهد بود که می‌خواهند خودی نشان داده و خود را از دیگران متمایز نشان دهند. اما ریسک این وجود دارد که این رویداد تحت‌الشعاع مصائب ترامپ قرار گیرد و رقبای جمهوری‌خواه او با ظرافت به دنبال بهره‌جویی از مشکلات او هستند. آن‌ها باید بدون اینکه رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه را که رئیس‌جمهور سابق را یک قهرمان تحت تعقیب می‌دانند، از خود دور کنند، این استدلال را مطرح کنند که او در انتخابات عمومی رأی نخواهد آورد. ترامپ نگفته است که آیا در این مناظره حاضر خواهد شد یا خیر.

اتهامات جدید علیه ترامپ همچنین باعث تداخل روندهای قانونی و دادگاه‌هایش با موج گردهمایی‌های او در سراسر کشور می‌شود؛ به خصوص اگر او پیشتازی خود در اکثر انتخابات مقدماتی را حفظ کند.

به عنوان مثال، اسمیت از یک قاضی خواسته تا در ماه ژانویه، درست دو هفته قبل از برگزاری جلسات حزبی در آیووا، دادگاه اتهامات دخالت در انتخابات آغاز کند. انتظار می‌رود که قاضی در هفته آینده تاریخی را تعیین کند و تیم ترامپ نیز احتمالاً برگزاری محاکمه پس از انتخابات تلاش کند. پرونده منهتن قرار است در ماه مارس آغاز شود، در حالی که قاضی فلوریدا در ماجرای اسناد طبقه‌بندی‌شده ماه می را به طور قطعی تعیین کرده است. در حالی که دعواهای حقوقی پیشادادگاه در جریان است و قضات و دادستان‌ها به دنبال هماهنگ‌شدن با هم هستند، ممکن است این تاریخ‌ها تغییر کنند. اما دادگاه‌های ماه‌های آتی بر برنامه ترامپ، وکلایش و کمپینش فشار خواهد آورد.

در جست‌وجوی عدالت

تیم ترامپ هشدار داده که او نمی‌تواند در حالی که نامزد ریاست‌جمهوری است عادلانه محاکمه شود. ادعایی که به نظر می‌رسد تاکنون قضات نپذیرفته‌اند.

در یک جلسه حساس دادگاه روز جمعه، قاضی تانیا چوتکان که ریاست پرونده براندازی انتخابات فدرال را بر عهده دارد، به وکلای ترامپ گفت که حق آزادی بیان رئیس‌جمهور سابق حمله لفظی به شاهدان احتمالی این پرونده را شامل نمی‌شود. قاضی گفت: «انجام کمپین توسط متهم و پاسخ به مخالفان سیاسی باید متوقف شود. محدودیت‌هایی بر کار روزمره او وجود دارد. این یک پرونده جنایی است. لزوم ادامه عادی روال این پرونده، حمایت از شاهدان و حفظ یکپارچگی روند به این معنی است که بر گفتار متهم محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت».

این مسئله خاص می‌تواند استعاره‌ای از کل درآمیختگی حقوقی و انتخاباتی ترامپ باشد. شکی نیست که فرآیند دادگاه، «کار روزمره» او به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری را محدود می‌کند و به دلیل همین کار روزمره، سیاست آمریکا وارد درامی حقوق شده که می‌تواند یک انتخابات عمومی دیگر را در چشم میلیون‌ها رأی‌دهنده لکه‌دار کند. آمریکایی‌ها هرگز نامزد پیشتازی را در چنین شرایطی ندیده‌اند.

اگر ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان شود، با رئیس‌جمهور مستقری رقابت خواهد که وزارت دادگستریش به دنبال محاکمه اوست.

تاکنون، اتهامات علیه ترامپ تنها باعث تقویت برند او در میان رأی‌دهندگان مقدماتی جمهوری‌خواه شده است. کمپین ترامپ که توانسته میلیون‌ها دلار برای پرداخت صورت‌حساب‌های حقوقی خود جمع‌آوری و هزینه کند، در حال آغاز تلاش‌های جدیدی برای جمع‌آوری کمک‌هایی مالی، قبل از صدور کیفرخواست جورجیا است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نامه‌ای نوشت: «این چهارمین بار در چند ماه گذشته است که جو بایدن فاسد و همدستانش حکومت قانون را به بهانه «گرفتن ترامپ» به آتش کشیدند».

ممکن است چهارمین کیفرخواست و محاکمه‌های متعدد به ترامپ در انتخابات مقدماتی آسیبی وارد نکند، اما سؤالاتی را در مورد جایگاهش نزد رأی‌دهندگانی میانه‌رو و ساکنین حومه شهرها که در انتخابات عمومی نقشی تأثیرگذار دارند، ایجاد می‌کنند. هنوز خیلی زود است که حدس بزنیم که چگونه این پرونده‌ها می‌توانند بر ترامپ یا بایدن در نوامبر ۲۰۲۴ تأثیر بگذارند. اما از آنجایی که آخرین دوئل آن‌ها به ده‌ها هزار رأی در چند ایالت رسید، رویدادهای دراماتیکی جاری می‌توانند آینده هر یک از آنها را تحت تأثیر قرار دهد.