به گزارش اکوایران، حرم مطهر شاهچراغ عصر دیروز (22 مرداد) حوالی ساعت 19:00 بار دیگر مورد حمله تروریستی قرار گرفت و یک جنایت خونین را رقم زد. پیش از این نیز همین مکان در روز چهارشنبه 4 آبان 1401 مورد حمله تروریستی قرار گرفته بود که در نتیجه آن 13 نفر به شهادت رسیدند و بیش از 20 نفر زخمی شدند. عاملان این اقدام خونین حدود یک ماه قبل اعدام شدند.

در حمله تروریستی شب گذشته، یک فرد مسلح از باب المهدی به حرم شاهچراغ وارد شد و بلافاصله شروع به تیراندازی به سمت گیت پلیس، زائران و خدام کرد که در این حادثه دست‌کم هشت نفر بر اثر اصابت گلوله مجروح و مصدوم شدند و یک خادم ۶۹ ساله حرم به شهادت رسید.

صبح امروز هم رئیس روابط عمومی اورژانس کشور گفت که تعداد کل آسیب‌دیدگان این حادثه تروریستی که به مراکز درمانی منتقل شدند، ۱۰ نفر است که یک نفر به دلیل شوک و ترس و یک نفر دیگر به دلیل گرفتار شدن در ازدحام جمعیت دچار آسیب شده‌اند.

بعد از این حادثه تروریستی، خبرگزاری صدا و سیما به نقل از بی‌بی‌سی نوشت که داعش مسئولیت حمله به حرم شاهچراغ را به عهده گرفته است؛ هرچند اصل این خبر هنوز تأیید رسمی نداشته است.

احمد وحیدی - وزیر کشور - ضمن تماس تلفنی با استاندار فارس، دستور فوری پیگیری حادثه شاهچراغ و روشن شدن ابعاد و همچنین شناسایی و دستگیری عوامل این حادثه را صادر کرد.

ادعای الجزیره درباره حادثه تروریستی شاهچراغ

بعد از حادثه تلخ شب گذشته، سیدکاظم موسوی - رئیس کل دادگستری استان فارس - به همراه دو نفر از بازپرسان ویژه به حرم شاهچراغ رفتند. موسوی این باره تاکید کرد: «دستورات قضایی لازم برای دستگیری عوامل حادثه و رسیدگی به پرونده صادر و تاکنون یکی از تروریست‌ها دستگیر شده است.»

وی امروز صبح نیز اعلام کرد که «تاکنون و با تحقیقات صورت گرفته چهار نفر مظنون مرتبط با این حادثه دستگیر شده‌اند. تروریست اصلی که اقدام به تیراندازی در حرم کرده و بلافاصله دستگیر شده بود، در اختیار بازپرس قرار گرفته و بازجویی و تحقیقات از او در حال انجام است.»

هممچنین، شبکه الجزیره از قول منبع مطلع ایرانی نوشت که «دو تروریست» مسلح حمله به شاهچراغ، ایرانی نیستند. با این حال منابع رسمی می‌گویند حمله توسط یک نفر انجام شده و وجود فرد دوم مورد تأیید نیست.

سیدابراهیم رئیسی - رئیس‌جمهور - در تماس‌های تلفنی با وزیر کشور و استاندار فارس بر به‌کارگیری همه امکانات درمانی برای مداوای مجروحان و همچنین شناسایی و تعقیب همه عوامل این جنایت تأکید کرد.

رئیسی به وزیر کشور مأموریت داد تا ابعاد امنیتی این موضوع را با قاطعیت و فوریت بررسی و نتیجه را گزارش کند.

انتقام در راه است

واکنش‌ها به حمله تروریستی به شاهچراغ به همین‌جا محدود نشد و وزیر امور خارجه هم در توئیتی وعده انتقام داد. حسین امیرعبداللهیان: «عملیات تروریستی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ⁩ (ع) به شدت محکوم است. عاقبت دردناکی در انتظار عاملین، آمرین و پشتیبانان این جنایت خواهد بود. ضمن تسلیت شهادت یکی از هموطنان، از خداوند متعال سلامتی و بهبود مجروحین این حادثه تلخ را مسألت دارم.»

عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در پیامی حمله تروریستی حرم شاهچراغ را محکوم کرد. 

محمدباقر قالیباف - رئیس مجلس شورای اسلامی - نیز امروز از تریبون صحن علنی پارلمان گفت: «ملت مومن ایران اسلامی از دستگاه قضا انتظار دارند همچون گذشته مرتکبان این جنایت دردناک و مسببان آن را با قید فوریت به اشد مجازات برسانند.» 

همچنین صبح امروز احمد وحیدی - وزیر کشور - برای بررسی ابعاد این حادثه به شیراز سفر کرد و ضمن بازدید از حرم شاهچراغ گفت: «در این حادثه تروریستی که در آن تعدادی از هموطنان و زائران حرم مطهر شاهچراغ (ع) مجروح و یک نفر شهید شدند از طرف دشمنان قسم خورده ما است و اینکه دشمنان ما تصور کنند با این حرکت‌های بزدلانه و آتش گشودن بر روی مردم می‌توانند امنیت و ثبات ما را به خطر بیاندازند اشتباه می‌کنند، چراکه ملت ما استوار است.»

وی عکس‌العمل نیروهای حفاظتی و امنیتی حرم مطهر در ابتدای وقوع حادثه تروریستی را به‌موقع توصیف و تاکید کرد: هم‌اینک کار در کنترل نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی است و بر اوضاع مسلط هستند. کسانی که در این کار همکاری، مشارکت و پشتیبانی کردند به شدت به عقوبت خواهند رسید و دشمنان ملت رها نخواهند شد.