به گزارش اکوایران، نیجر پس از تهدیدهای متعدد از سوی بلوک غرب آفریقا و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، مرزهای هوایی خود را بسته است. پس از کودتای ۲۶ ژوئیه در نیجر، رئیس جمهور این کشور برکنار و بازداشت شده است که خشم غرب، به خصوص فرانسه را برانگیخته است. این منطقه ساحلی به دلیل ذخایر بسیار اورانیوم و نفت، و نقش محوری آن در جنگ با شبه نظامیان جهادی، برای ایالات متحده، اروپا، چین و روسیه اهمیت ویژه‌ای دارد. نیجر همکاری‌های نظامی خود را با فرانسه لغو کرده  و ایتالیا نیز در همین راستا، سربازان خود را در نیجر کاهش داده تا در صورت حادشدن شرایط، برای غیرنظامیان ایتالیایی پایگاهی وجود داشته باشد. 

تهدید به اقدام نظامی در صورت عدم آزادی رئیس‌جمهور

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه، نیجر مرز هوایی خود را تا اطلاع ثانوی به دلیل تهدید مداخله نظامی بلوک غرب آفریقا پس از کودتا برای بازگرداندن رئیس‌جمهور این کشور، بسته است. پیش از این اتفاق نیز، هزاران نفر از مدافعان حکومت نظامی در ورزشگاه نیامی در پایتخت هجوم آورده از تصمیم خود برای تسلیم نشدن در برابر فشارهای خارجی برای کناره گیری محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر پس از گرفتن قدرت در 26 ژوئیه استقبال کردند. 

این کودتا ، هفتمین کودتا در سه‌سال گذشته در افریقا و غرب است، نیجر یکی از فقیرترین مناطق جهان است، اما با توجه به ثروت اورانیوم و نفت و نقش محوری آن در جنگ با شبه نظامیان جهادی از اهمیت ویژه‌ای دارد. 

فرماندهان دفاعی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) با طرح اقدام نظامی احتمالی، در صورت عدم آزادی محمد بازوم ، رئیس جمهور بازداشت شده، به توافق رسیده‌اند. در شامگاه روز یکشنبه، یکی از نمایندگان حکومت نظامی در بیانیه ای در تلویزیون ملی گفت: در مواجهه با تهدید، مداخله نیز اشکارتر خواهد شد. حریم هوایی نیجریه از امروز بسته می شود. او گفت که پیش از استقرار نیروها در دو کشور آفریقای مرکزی برای تدارک، مداخله صورت گرفته است، اما جزئیاتی ارائه نکرد. نیروهای مسلح نیجر و تمامی نیروهای دفاعی و امنیتی ما با حمایت مردم، آماده دفاع از تمامیت اراضی هستند. جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به درخواستی که برای اظهار نظر در مورد گام‌های بعدی که در روز یکشنبه مهلت آن منقضی می‌شود، پاسخی نداد. پیشتر یک سخنگو گفته بود که در پایان روز بیانیه ای صادر خواهد کرد.

زنده‌باد نیجر!

با این حال، در نزدیکی پایگاه هوایی در نیامی، بیش از 100 هوادار حکومت نظامی با پخش آهنگ های نظامی، تظاهرات برپا کردند. شعارهای زنده‌باد نیجر! احساسات علیه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا و همچنین قدرت استعماری سابق فرانسه بود که روز شنبه اعلام کرد از تلاش‌های منطقه‌ای برای سرنگونی کودتا حمایت می کند، بدون اینکه مشخص کند آیا این شامل کمک نظامی می شود یا خیر.

آمادو آدامو، بازنشسته گفت: مردم نیجریه فهمیده اند که امپریالیست ها می خواهند مرگ ما را رقم بزنند. و به خواست خدا، آنها رنج خواهند برد . 

نیجر هفته گذشته قرارداد همکاری نظامی با فرانسه را که بین 1000 تا 1500 سرباز در این کشور دارد، لغو کرد. برنامه های تلویزیونی روز یکشنبه شامل یک میزگرد در مورد تشویق همبستگی در مواجهه با تحریم های جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا بود که به قطع برق و افزایش قیمت مواد غذایی منجر شده است. تهدید نظامی این بلوک باعث ترس از درگیری بیشتر در منطقه ای شده است که در حال نبرد با شورش اسلام گرایان است که هزاران نفر را کشته و میلیون ها نفر را مجبور به فرار کرده است. هر گونه مداخله نظامی می تواند با وعده دولت های نظامی در مالی و بورکینافاسو مبنی بر دفاع از نیجر صورت گیرد که باعث پیچیده شدن وضعیت موجود میشود. بازوم نخست وزیر اوهومودو ماهامادو روز شنبه در پاریس گفت که رژیم سرنگون شده همچنان معتقد است که توافق در لحظه آخر امکان پذیر است. روز یکشنبه، ایتالیا اعلام کرد که تعداد نیروهای خود را در نیجر کاهش داده است تا در پایگاه نظامی خود برای غیرنظامیان ایتالیایی فضا ایجاد کند.