به گزارش اکوایران، در حالی که چین قصد دارد تعامل خود با خاورمیانه را گسترش دهد، این غول آسیایی از یکی از متحدان عرب خود خواسته تا به پیشبرد توافق تجارت آزاد بین پکن و شورای همکاری خلیج‌فارس کمک کند. به نوشته ساوث مورنینگ چاینا پست، روز جمعه، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در تماسی تلفنی به شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی گفت که این توافق باید هر چه زودتر محقق شود. او خاطرنشان کرد: «برای توسعه بیشتر روابط چین با کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج‌فارس، ما باید توافق تجارت آزاد را در اسرع وقت تکمیل کنیم».

مذاکرات تجاری بین چین و شورای همکاری خلیج‌فارس در سال ۲۰۰۴ آغاز شد اما به دلیل تردید رهبران خلیج‌فارس بارها متوقف شده است.

وانگ در سال ۲۰۲۱ و در دوره قبلی خود به عنوان وزیر خارجه تلاش کرد تا مذاکرات را پیش ببرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، او در آخرین درخواست خود گفت که امارات روابطی قوی با چین دارد و «یک شریک استراتژیک مهم برای چین در خاورمیانه است». او گفت: «دو کشور باید قاطعانه از یکدیگر در مسائل مربوط به منافع اصلی حمایت کرده و در برابر مداخله خارجی مقاومت کنند».

بر اساس این بیانیه، وزیر امور خارجه امارات نیز این نکته تأیید کرد و گفت: «دوستی امارات و چین را ارزشمند می‌دانیم و امیدواریم برای استفاده از فرصت‌ها در کنار چین باشیم».

این تماس در حالی مطرح می‌شود که نفوذ چین در خاورمیانه در حال گسترش است و خلأ ایالات متحده را پر می‌کند. در ماه مارس، پس از دهه‌ها خصومت بین ایران و عربستان سعودی، چین توانست با میانجی‌گری بین این دو رقیب منطقه‌ای، توافق‌نامه‌ای را بین آن‌ها منعقد کند.

شی جین‌پینگ نیز در ماه دسامبر از منطقه بازدید کرد؛ در این دیدارها ده‌ها قرارداد، نه تنها برای تقویت همکاری‌های معمول انرژی بلکه برای سرمایه‌گذاری در صنایع دیگر، از تجارت گرفته تا فناوری امضا شد. علاوه بر این، چین در حال مذاکره با کشورهایی از جمله عربستان سعودی و مصر برای قراردادهای بزرگ تسلیحاتی است. امارات متحده عربی نزدیکی خاصی با چین داشته و این هفته، دو طرف اولین مانور مشترک نیروی هوایی خود را برگزار خواهند کرد.

ژان لوپ سامان، محقق ارشد مؤسسه خاورمیانه دانشگاه ملی سنگاپور گفت که امارات متحده عربی احتمالاً «نزدیک‌ترین شریک عرب پکن در خلیج‌فارس» است. سامان گفت که این تماس تلفنی منعکس‌کننده «میل به نمایش روابط قوی بین پکن و ابوظبی» بوده و او انتظار تعاملات عمومی بیشتری بین وانگ و همتایان خاورمیانه‌ایش را دارد. او گفت: «در دوره رقابت بر سر نفوذ، هر گونه تعامل رسمی چین و خاورمیانه به دلیل رویکرد جنگ سردی واشنگتن و پکن، پیامد نمادین بزرگی دارد».

این تماس تلفنی همچنین در حالی انجام شد که قرار است نمایندگان حدود ۴۰ کشور برای گفتگو در مورد طرح صلح جنگ اوکراین تا آخر هفته در عربستان سعودی دیدار کنند. انتظار می‌رود امارات و تعدادی از کشورهای نفت‌خیز خلیج‌فارس نیز در این مراسم شرکت کنند.

اما سامان گفت که اهمیت امارات متحده عربی برای جنگ در اوکراین «معمولی» بوده و این تماس تلفنی ارتباط بسیار کمی با این نشست دارد.