به گزارش اکوایران، گزارش‌های جدید حاکی از آن است که دولت بایدن در حال «تشدید قابل توجه» یک فاجعه در خلیج فارس است که برخی ناظران معتقدند می‌تواند به جنگ ایالات متحده و ایران منجر شود. بر این اساس، او در حال آماده شدن برای صدور مجوز به تفنگداران و ملوانان آمریکایی برای استقرار در کشتی‌های تجاری است تا از توقیف نفتکش‌ها در منطقه جلوگیری کند.

طبق گزارشی تحلیلی که در ریسپانسیبل استیت‌کرفت منتشر شده، بایدن مسئول اصلی ایجاد این وضعیت به دلیل دو مسیر سیاسی است که انتخاب کرده است.

عدم بازگشت به برجام و ادامه کمپین فشار حداکثری

نخست، او ترجیح داد به جای ورود مجدد آمریکا به برجام از طریق صدور یک فرمان اجرایی، مذاکره درباره بازگشت آمریکا به برجام را انجام دهد و در عین حال بسیاری از عوامل کلیدی را که باعث موفقیت دیپلماسی اوباما با ایران شده بود، نادیده گرفت.

_117861831_mediaitem117861829

این به معنای نادیده گرفتن مسئولیت تهران در وضعیت کنونی برجام نیست. ولی نباید فراموش کرد که بایدن تحریم‌های ترامپ را هم حفظ کرد - حتی اگر مقامات کلیدی دولت بایدن استراتژی فشار حداکثری ترامپ را یک شکست تاسف‌آور توصیف کنند.

اما امروز، استراتژی فشار حداکثری ترامپ، استراتژی بایدن است. یکی از عناصر آن مصادره نفت ایران در دریاهای آزاد -در تضاد با قوانین بین المللی- به عنوان راهی برای اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران بوده است. قابل پیش‌بینی بود که ایران با هدف قرار دادن محموله‌های نفتی کشورهایی که در این زمینه با بایدن همکاری می کردند، پاسخ دهد. این امر پس از آن بایدن را بر آن داشت تا حضور نظامی ایالات متحده در خلیج فارس را برای جلوگیری از اقدامات ایران که تنها در نتیجه سیاست‌های خود بایدن آغاز شده بود، تقویت کند.

عادی‌سازی روابط ریاض_تل‌آویو و امنیتی‌سازی خلیج‌فارس

اما اکنون بایدن ممکن است با قرار دادن مستقیم ارتش ایالات متحده در چنین موقعیتی، این سیاست معکوس را «به طرز قابل توجهی تشدید کند». این تا حدودی به دلیل سیاست دومی است که او به اشتباه اولویت‌بندی کرده است: گسترش توافق ابراهیم و تسهیل فرآیند عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل.

220715123924-01b-biden-mbs-fist-bump

عربستان سعودی به منظور موافقت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل و روی گردانی از فلسطینی‌ها، درخواست یک پیمان امنیتی با آمریکا کرده است. شاید بایدن به این سمت نرود، اما به عنوان بخشی از جلب نظر سعودی‌ها، او معتقد است که باید نشان دهد که از جنگ در خاورمیانه فراری نیست - تعهدی که تعداد کمی در منطقه معتقدند که ایالات متحده به آن پایبند است.

استقرار تفنگداران دریایی آمریکا بر روی نفت‌کش‌ها ممکن است به این منظور طراحی شده باشد که به محمد بن سلمان نشان دهد که بایدن در دفاع از عربستان سعودی در برابر ایران جدی است و دوران (بسیار کوتاه) خروج ایالات متحده از خاورمیانه به پایان رسیده است.

این مهم است که محمد بن سلمان چگونه بایدن را راضی کرده است. او با موفقیت رئیس جمهور ایالات متحده را تحت فشار قرار می‌دهد تا سیاست‌های بسیاری را که عربستان سعودی با آن مخالفت می‌کند، معکوس کند - پیوستن مجدد به برجام، کاهش تنش بین ایالات متحده و ایران، و بازگرداندن نیروهای آمریکایی به خانه از خاورمیانه.

در مقابل، ارتباط عربستان با اسرائیل عادی‌سازی می‌شود آن هم در حالی که کابینه افراطی اسرائیل به الحاق سرزمین فلسطین ادامه می‌دهد.