به گزارش اکوایران، طبق نظرسنجی انجام‌شده توسط نیویورک‌تایمز با همکاری مؤسسه سیِنا کالج، رئیس‌جمهور سابق در کسب نامزدی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه، بر رقیبان خود پیشتاز بوده و در سطح ملی، از نزدیک‌ترین رقیب خود، ران دسنتیس با ۳۷ درصد جلوتر است.

نظرسنجی نشان داد که ترامپ تقریباً بین گروه‌ها و مناطق و در زیرجناح ایدئولوژیک حزب، از مزایای تعیین‌کننده‌ای برخوردار است. رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه نگرانی خاصی از بابت مشکلات حقوقی فزاینده رئیس‌جمهور ندارند. او در میان مردان و زنان، جوان و مسن، میانه‌روها و محافظه‌کاران، تحصیل‌کرده‌ها و تحصیل‌نکرده‌ها، در شهرها، حومه‌ها و مناطق روستایی با درصد زیادی پیشتاز است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که برخی از استدلال‌های اصلی دسنتیس در مبارزات انتخاباتی این است که شانس او از ترامپ برای پیروزی بهتر بوده و رئیس‌جمهور بهتری نسبت به او خواهد بود؛ استدلالی که تاکنون کارساز نبوده است. حتی جمهوری‌خواهانی که به خاطر نوع مسائلی که عامل ظهور و رشد دسنتیس بود، انگیزه گرفته‌اند، همچنان رئیس‌جمهور سابق را ترجیح می‌دهند.

در مجموع، ترامپ با ۵۴ درصد از ۱۷ درصد دسنتیس پیشی گرفته است. هیچ نامزد دیگری در این نظرسنجی بیشتر از ۳ درصد حمایت برخوردار نبود.

پشت این آمار، نشانه‌های شوم دیگری نیز برای دسنتیس وجود داشت. او ضعیف‌ترین عملکرد را در برخی از بزرگترین و تأثیرگذارترین حوزه‌های انتخابیه حزب جمهوری‌خواه داشته است. او تنها ۹ درصد از رأی‌دهندگان حداقل ۶۵ساله و ۱۳ درصد رأی‌دهندگان بدون مدرک دانشگاهی را به دست آورد. جمهوری‌خواهانی که خود را «بسیار محافظه‌کار» توصیف می‌کردند، ۶۵ درصد به ترامپ و ۱۵ درصد به دسنتیس گرایش دارند.

با این حال، هیچ رقیب جدی دیگری به جز دسنتیس ظاهر نشده است. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق، نیکی هیلی، سفیر سابق سازمان ملل و سناتور تیم اسکات از کارولینای جنوبی هر کدام ۳ درصد حمایت به دست آوردند. کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی و ویوِک راماسوامی نیز هر کدام تنها ۲ درصد دریافت کردند.

photo_2023-07-31_10-35-02

با این حال، این نظرسنجی نشان داد حتی اگر همه آن نامزدها ناپدید شده و دسنتیس یک رقابت فرضی رودررو با ترامپ داشته باشد، باز هم با اختلاف دو بر یک، ۶۲ درصد بر ۳۱ درصد، شکست خواهد خورد. البته باید یادآور شد که با وجود همه نگرانی‌هایی که در بین نیروهای ضدترامپ وجود دارد، ترامپ آماده است حتی یک اپوزیسیون متحد از جمهوری‌خواهان را هم شکست دهد.

این نظرسنجی کمتر از شش ماه قبل از اولین رقابت مقدماتی سال ۲۰۲۴ و قبل از مناظره اول انجام شده است. در دوره‌ای از سیاست آمریکا که با نوسانات آن تعریف می‌شود، مشکلات حقوقی ترامپ یک فاکتور غیرقابل پیش‌بینی است.

با این حال، در حال حاضر به نظر می‌رسد که ترامپ هم با نگاه رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه که ۸۹ درصد از آن‌ها کشور را در مسیر اشتباهی می‌بینند و هم با تمایل جمهوری‌خواهان برای کشاندن جنگ به سمت دموکرات‌ها تطابق دارد.

در مجموع، هم ترامپ و هم دسنتیس، با ۷۶ درصد و ۶۶ درصد، جایگاه خوبی نزد جمهوری‌خواهان دارند. این که دسنتیس پس از شک‌وشبه‌هایی که پیرامون توانایی او برای ارتباط‌گرفتن با رأی‌دهندگان ایجاد شد و پس از ۲۰ میلیون‌دلاری که طرفداران ترامپ خرج حمله به او کردند، همچنان بسیار محبوب است، نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری خاصی است. تیم سیاسی او استدلال کرده است که تصویر کلی مثبت او نزد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه، پایه محکمی را فراهم می‌کند که بر اساس آن می‌توان کمپین بنا کرد.

اما شدت حمایت رئیس‌جمهور سابق یک تفاوت کلیدی دارد. ۴۳ درصد از جمهوری‌خواهان نظر «بسیار مساعدی» نسبت به ترامپ دارند. گروهی که در رویارویی رودررو ترامپ با دسنتیس، ۹۲ به ۷ درصد طرف او را می‌گیرند.

در مقابل، دسنتیس در میان رأی‌دهندگان انتخابات مقدماتی که نظر مثبتی نسبت به فرماندار فلوریدا دارند، ۱ درصد از ترامپ جلوتر است. در فرآیند نظرسنجی، نکته‌ای دائماً تکرار می‌شد، مردم از دسنتیس خوششان می‌آید، اما عاشق ترامپ هستند. تعدادی از پاسخ‌دهندگانی که با آنها مصاحبه شد، بین دستاوردهای دسنتیس در فلوریدا و ترامپ در کاخ سفید تفاوت قائل شدند.

به نظر می‌رسد که جناح واقعاً مخالف ترامپ که ۲۵ درصد رأی‌دهندگان درون‌حزبی را تشکیل می‌دهند، به اندازه‌ای نیست که او را از سلطنت خلع کند. تنها ۱۹ درصد از رأی‌دهندگان گفتند که رفتار ترامپ پس از شکست در سال ۲۰۲۰، دموکراسی آمریکا را تهدید می‌کند و تنها ۱۷ درصد رئیس‌جمهور سابق را مرتکب جرم جدی فدرال می‌دانند.

با این حال، نظرسنجی تایمز نشان می‌دهد که تسلط ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه آنقدر قوی است که در رقابت رودررو با دسنتیس، همچنان ۲۲ درصد از رأی‌دهندگانی که معتقدند او به مرتکب یک جرم جدی فدرال جدی شده است، طرف او را می‌گیرند؛ سهمی بیشتر از ۱۷ درصدی که دسنتیس از کل رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه به دست آورده است.

 دسنتیس مبارزه با جریان «وُوک» (Woke) را محور کار سیاسی خود قرار داده است. اما هنگامی که مردم بخواهند بین یک نامزد فرضی که «شکست‌دادن ایدئولوژی ووک» را در اولویت خود قرار می‌دهد و کسی که بر «برقراری نظم و قانون در شهرها و در مرزها» تمرکز دارد، یکی را انتخاب کنند، تنها ۲۴ درصد گفتند که احتمالاً از نامزدی که بر مبارزه با ووک تمرکز دارد، حمایت می‌کنند. حتی رأی‌دهندگانی که به مبارزه با ووک اهمیت می‌دهند نیز ۶۱ به ۳۶ پشت ترامپ هستند.

photo_2023-07-31_20-37-34

توانایی شکست‌دادن بایدن و اجرای یک برنامه محافظه‌کارانه، هسته اصلی محبوبیت دسنتیس نزد جمهوری‌خواهان است. او هشدار داده که ترامپ حزب را با «فرهنگ باخت» در این سال‌ها آلوده کرده و پیروزی مجدد خود در انتخابات فرمانداری سال ۲۰۲۲ فلوریدا در ایالتی که قبلاً عاری از گرایش‌های جمهوری‌خواهانه بود را به عنوان الگویی برای موفقیت جمهوری‌خواهان معرفی می‌کند. به عنوان فرماندار، او مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌های محافظه‌کارانه را پیش برد که به شدت ایالت را تغییر داد. او قول داده که همان سیاست‌ها را به کاخ سفید بیاورد.

با این حال به نظر نمی‌رسد که این استدلال‌ها کارساز باشند. اکثریت (۵۸ درصد) جمهوری‌خواهان ترامپ را بهترین شانس شکست‌دادن جو بایدن می‌دانند. همچنین ترامپ با برتری ۶۷ به ۲۲ درصدی کسی است که نظر رأی‌دهندگان می‌تواند کارها را انجام دهد.

 دسنتیس با اختلاف کمی از ترامپ در معیارهای «دوست‌داشتنی‌بودن» و «اخلاق‌داشتن» جلو است. جالب اینجاست که سهم جمهوری‌خواهانی که می‌گویند ترامپ «سرگرم‌کننده‌تر» از دسنتیس است (۵۴ به ۱۶) کاملاً نشان‌دهنده وضعیت این رقابت است.

 دسنتیس به طور فزاینده‌ای از خاستگاه کارگری خود و خدمتش در ارتش برای جلب نظر رأی‌دهندگان استفاده می‌کند. اما این نظرسنجی نشان داد که ترامپ نسبت به دسنتیس در میان رأی‌دهندگان احتمالی جمهوری‌خواه که کمتر از ۵۰ هزار دلار در سال درآمد دارند، ۶۵ به ۹ درصد پیروز است.

در حال حاضر، معدود مناطقی که دسنتیس در آن‌ها با اختلاف کمی عقب است، بیشتر مفرح‌نشینند. او نزد رأی‌دهندگان سفیدپوست دارای مدرک دانشگاهی با ۱۲، یعنی ۳۷ به ۲۵ درصد از ترامپ عقب بود. در میان کسانی که بیش از ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشتند، دسنتیس با ۲۳ درصد عقب بود. به نظر می‌رسد که تعدد کاندیداها مانع از دستیابی دسنتیس به حمایت این گروه‌ها شود. در رقابت فرضی رودررو، دسنتیس از نظر آماری در میان رأی‌دهندگان سفیدپوست تحصیل‌کرده دانشگاهی با ترامپ برابر است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که در مورد طیف وسیعی از مسائل، برای دسنتیس سخت خواهد بود که تنها بر اساس استدلال‌های سیاسی از ترامپ پیشی بگیرد.

در تقابل رودررو، ترامپ در میان جمهوری‌خواهانی که مخالف شرکت‌هایی هستند که «ایدئولوژی چپ را ترویج می‌کنند» و در میان کسانی که موافق مقررات‌زدایی کسب‌وکارها هستند، بسیار جلوتر از دسنتیس است. در میان کسانی که می‌خواهند کمک نظامی و اقتصادی بیشتری به اوکراین ارسال شده و در میان کسانی که نمی‌خواهند چنین بشود نیز محبوبیت بیشتری دارند. حتی در میان کسانی که می‌خواهند مزایای تامین اجتماعی و مراقبت‌های اجتماعی تغییر نکند و در میان کسانی که می‌خواهند برای کاهش کسری بودجه از برنامه‌های دولتی بکاهند نیز ترامپ از محبوبیت بیشتری نسبت به دسنتیس برخوردار است.

ترامپ در میان جمهوری‌خواهانی که معتقدند سقط‌جنین همیشه باید قانونی باشد و در میان کسانی که معتقدند تماماً باید غیرقانونی شوند از دسنتیس جلو است

 دسنتیس ممنوعیت ۶ هفته‌ای سقط‌جنین را امضا کرد که ترامپ از آن انتقاد کرد و آن را «بیش از حد رادیکال» خواند. با این حال، ترامپ از حمایت ۷۰ درصدی جمهوری‌خواهانی برخوردار بود که گفتند قویاً از چنین اقدامی حمایت می‌کنند.