به گزارش اکوایران، در حالی که اسرائیل به دلیل بحران داخلی خود فلج شده است، به ادعای یک رسانه اسرائیلی، تفاهم واشنگتن با ایرانی‌ها وارد مرحله اجرایی شده است. بنا بر این هر دو کشور به وضوح برای آرام کردن اوضاع تلاش می‌کنند.

ملاحظات بایدن و کارت اصلی نتانیاهو 

به نوشته روزنامه  هاآرتض، اکنون هدف دولت بایدن روشن است: حفظ سکوت در قبال ایران و به تعویق انداختن پرونده هسته‌ای تهران تا پس از انتخابات ۲۰۲۴. این مساله علی‌رغم ملاحظات بایدن در مورد بنیامین نتانیاهو و ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان و پیشرفت در روابط اسرائیل و عربستان اتفاق می‌افتد.

گفته شده، واشنگتن نسبت به خواسته‌های سعودی‌ها تا حدودی انعطاف نشان داده و مقامات دفاعی اسرائیل معتقدند که به ریاض وضعیتی مشابه اسرائیل در زمینه تامین تسلیحات پیشرفته اعطا خواهد شد. واشنگتن همچنین به مجوز به ریاض مبنی بر تاسیس یک پروژه هسته‌ای غیرنظامی نزدیک است. از سوی دیگر، برای نتانیاهو، عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی کارت اصلی او برای بهبود وضعیت سیاسی خود در داخل و خارج است.

شبیه‌سازی یک سناریوی خطرناک

با این حال به ادعای هاآرتض، آرامش کنونی در عرصه ایران ممکن است برای تحلیل‌گران گمراه‌کننده باشد. بر اساس پژوهشی که هفته گذشته توسط اندیشکده مطالعات امنیت مستقر در تل‌آویو انجام شد، اگر ایران اورانیوم را تا 90 درصد غنی‌سازی کند، ممکن است یک نبرد نظامی با آمریکا و اسرائیل، و یا حتی یک جنگ منطقه‌ای، آغاز شود. رهبران ارشد سیاسی و نظامی سابق اسرائیل، ایالات متحده و تعدادی از کشورهای اروپایی در این شبیه‌سازی شرکت کردند.

در این شبیه‌ساز، جنگ با یک ترور مرموز در تهران آغاز شده که به اسرائیل نسبت داده شد. سه دانشمند هسته‌ای ایرانی کشته شدند و تهران با غنی‌سازی اورانیوم تا 90 درصد (گریز هسته‌ای) پاسخ داده و اعلام می‌کند که هدف از این اقدام ساخت سلاح نیست. 

در این شبیه‌سازی، در مذاکرات اسرائیل و آمریکا پس از غنی‌سازی اورانیوم، آمریکایی‌ها از عملیات مستقیم اسرائیل در ایران حمایت کردند. اسرائیل سپس وارد عمل شد و دو سایت هسته‌ای را تخریب کرد.

در این مرحله کشورهای مختلف سعی کردند اوضاع را آرام کنند. اما ایرانی‌ها باحمله به اسرائیل با شلیک موشک توسط حزب الله و نیروهای متحد شیعی در عراق و سوریه واکنش نشان دادند. اسرائیل سپس به سایت‌های تولید تسلیحات حزب‌الله در لبنان حمله کرد.

در ادامه واشنگتن به ایران اولتیماتوم داد تا تمام اقدامات نظامی خود را ظرف 24 ساعت متوقف کند، اما تهران به حملات موشکی خود علیه اسرائیل و اهداف آمریکایی در منطقه ادامه داد.

طی پنج روز، اسرائیل وارد یک جنگ منطقه‌ای علیه ایران، حزب‌الله و دیگر نیروهای متحد شد و ایالات متحده به اسرائیل در حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران کمک کرد. واشنگتن که فکر می‌کرد واکنش محدودش تهران را مهار می‌کند، خود را عمیقاً در یک جنگ دید. ایران و حزب‌الله نیز درگیر جنگ منطقه‌ای شده بودند که احتمالاً نمی‌خواستند.

شکست تلاش‌های تنش‌زدا

در این شبیه‌سازی شبیه‌سازی‌شده تمام تلاش‌ها برای تنش‌زدایی شکست خورد. 

در لحظه بحران، عربستان سعودی از خط آمریکا و اسرائیل پیروی می‌کند، اگرچه هیچ اقدام خودجوشی انجام نمی‌دهد. اروپا تقریباً به طور کامل بر جنگ اوکراین متمرکز است و به سختی در خاورمیانه درگیر می‌شود. 

برای حامیان نتانیاهو، نتایج این شبیه‌سازی جنگی دقیقا این‌گونه به‌نظر می‌رسد: کشاندن ایالات متحده با قابلیت‌های نظامی گسترده و موقعیت بین المللی قوی خود به سمت حمله به سایت های هسته‌ای ایران.

اما ممکن است این نتیجه‌گیری درستی نباشد. شبیه‌سازی جنگی در حالی به پایان رسید که کل منطقه در آتش بود و اسرائیل بهای سنگینی را پرداخت کرده بود.