به گزارش اکوایران، پس از آنکه در روز یک‌شنبه، یک پهپاد آمریکایی توسط جنگنده روسی در سوریه آسیب دید، پنتاگون از روسیه خواست که از چنین اقداماتی اجتناب کنند.

به نوشته نیوزویک، با وجود اینکه در گذشته، داعش بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه را در اختیار داشت و اکنون ۹۵ درصد آن‌ها را از دست داده است، ایالات متحده مبارزه خود علیه این گروهک تروریستی در سوریه را شدت بخشیده است. در حال حاضر، آمریکا، روسیه، ترکیه و ایران در این کشور حضور نظامی دارند. اسامه المهاجر، سرکرده داعش در ماه جاری توسط نیروهای آمریکایی در یک حمله هوایی در شرق سوریه کشته شد.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون در روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده به دنبال تشدید تنش و جنگ با روسیه نیست. او افزود که هیچ توجیهی برای نزدیک‌شدن هواپیماهای روس به پهپاد MQ-9 ریپر وجود ندارد. سینگ که از توضیح بیشتر خودداری کرد، گفت: «ما همچنان از نیروهای روسیه در سوریه می‌خواهیم که به استانداردهای نیروهای هوایی پایبند باشند».

جفری فیشر، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده به نیوزویک گفت که روسیه به وضوح به حملات خود علیه هواپیماهای غیرمسلح ایالات متحده که مطابق با قوانین حاکم بر حریم هوایی عمل می‌کنند، ادامه می‌دهد. فیشر گفت: «در صورت تمایل، روسیه می‌تواند این هواپیماها را از طریق موشک یا تفنگ ساقط کند، اما به نظر می‌رسد که صرفاً قصد آزار و اذیت دارد. بدون تردید، اقدامات روسیه تشدید‌کننده است. شاید آنها امیدوارند آمریکا فراتر از اقدامات دیپلماتیک و فشار نرم که قبلاً انجام داده، واکنش نشان دهد. مشخص نیست که چرا ایالات متحده موضع محکم‌تری در برابر این حملات اتخاذ نکرده است».

مارک کانسیان، سرهنگ بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده به نیوزویک گفت که حادثه یکشنبه در سوریه «یک آزار و اذیت جزئی بود؛ اتفاقی که روس‌ها با آن عصبانیت خود را از ایالات متحده و سیاست‌های آن ابراز کردند». او افزود: «مداخله در اقدامات آمریکا علیه داعش در سوریه کوته‌بینانه است زیرا روس‌ها نیز مخالف داعش هستند».

به گفته سپهبد الکس گرینکویچ، رئیس بخش مرکزی نیروی هوایی و فرمانده بخش هوایی نیروهای ترکیبی فرماندهی مرکزی ایالات متحده، MQ-9 در ساعت ۱۲:۲۳ بامداد یک‌شنبه آسیب دیده است. او گفت که هواپیمای روس در حالی که پهپاد MQ-9 در حال مأموریتی علیه داعش بود، به طور خطرناکی نزدیک آن شد را مورد آزار و اذیت قرار داد و از چند متر بالاتر از آن منور آزاد کرد.

بنا بر گزارش‌ها، یکی از منورهای جت روسی به MQ-9 اصابت کرد و به ملخ آن آسیبی جدی وارد کرد. اپراتورهای آمریکایی توانستند پهپاد را در هوا نگه داشته و به پایگاه اصلی خود بازگردانند. گرینکویچ گفت: «بی‌توجهی آشکار جنگنده روسی به ایمنی پرواز، مأموریت ما برای شکست پایدار داعش را مختل می‌کند. ما از نیروهای روسیه در سوریه می‌خواهیم که فوراً به این رفتار بی‌ملاحظه، بی‌دلیل و غیرحرفه‌ای پایان دهند».

به گفته پنتاگون، حادثه مشابهی نیز در ۵ ژوئن رخ داد. هواپیماهای سوخو۳۵ روسیه سه پهپاد MQ-9 را که در حال انجام مأموریت علیه داعش بودند، مورد آزار و اذیت قرار دادند. بر اساس گزارش‌ها، خلبانان روسی چندین منور را در مقابل پهپادهای آمریکایی آزاد کردند و هواپیماهای آمریکایی را مجبور به انجام مانورهای فرار کردند. گزارش شده که یکی از خلبانان روسی در حالی که مستقیماً در مقابل یکی از پهپادهای MQ-9 قرار گرفته بود، موتور پیشران خود را روشن کرد و دید عملیاتی پهپاد را کاهش داد.

سرتیپ پت رایدر، سخنگوی نیروی هوایی پنتاگون در ۶ ژوئن گفت که اقدامات روسیه غیرحرفه‌ای و ناامن است. او افزود که هوانوردان حرفه‌ای نباید بی‌پروا رفتار کنند. پس از اظهارات رایدر، یک حادثه دیگر مربوط به آزار و اذیت MQ-9 بر فراز سوریه گزارش شد. بر اساس گزارش‌ها، جت‌های سوخو۳۴ و سوخو ۳۵ در مسیر پرواز یک پهپاد آمریکایی منورهای خود را آزاد کردند که به گفته مقامات، به طور خطرناکی نزدیک پهپاد پرواز می‌کردند و ایمنی همه طرف‌ها را به خطر انداختند.

هفته گذشته، آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دفاعی گزارش داد که ایالات متحده در حال بررسی گزینه‌های نظامی متعددی برای مقابله با آزار و اذیت روسیه در آسمان سوریه است و افزود که آمریکا منطقه غرب سوریه را رها نخواهد کرد و هواپیماها و پهپادها همچنان در این منطقه مستقر خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس روسیه، مقامات روسیه ادعاهای مشابهی را مطرح کرده‌اند و در هفته گذشته دو بار گفته‌اند که جنگنده‌های اف۱۶ و تایفون آمریکا به ترتیب شش و هشت بار در یک روز حریم هوایی سوریه در منطقه التنف را در یک روز نقض کردند.