به گزارش اکوایران، روسیه در پاسخ حمله اوکراین به پل کریمه، حملات متعددی را به اوکراین انجام داده است. این حملات در منطقه‌ای بود که کنسولگری چین نیز درآنجا مستقر شده است. کی‌یف معتقدست که این حملات جدا از انتقام‌گیری، آزمایشی برای چین و حفظ دوستی بدون محدودتیش با روسیه است. 

 چین و روسیه برادران جدانشدنی

به گزارش نیوزویک، کی‌یف اندکی پس از حمله موشکی و پهپادی که مسکو به ساختمان کنسولگری چین در شهر بندری اودسا اوکراین آسیب رساند، گفت: روسیه در حال آزمایش تعهد چین به "دوستی بدون محدودیت" است .

اولکسی رزنیکوف ، وزیر دفاع اوکراین این اظهارات را پس از فرماندار منطقه ای اودسا، اوله کیپر، در توییتر بیان کرد. کیپر ، تصویری را منتشر کرد که آسیب جزئی به پنجره‌های ساختمان را نشان می‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای تأیید کرد که در اثر اصابت به دیوار و پنجره‌های ساختمان آسیب وارد شده و به کسی آسیب نرسیده است.

پکن و مسکو در طول تهاجم روسیه به اوکراین روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی را حفظ کرده اند. هفته‌ها قبل از شروع جنگ، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، همتای چینی‌اش «دوستی بدون محدودیت» خود را اعلام کردند. اگرچه پکن معتقد است که موضع بی طرفی در قبال درگیری دارد.

در تاریخ 16ام مه ،در حالی که نماینده چین، لی هوی، از پایتخت اوکراین بازدید می کرد، روسیه با موشک های کینژال به کی‌یف حمله کرد. در تاریخ19ام، روسیه 60000 تن غلات اوکراینی را نابود کرد که برخی از آنها قرار بود به جمهوری خلق چین صادر شده باشد .

در همین راستا، در 20ام، ساختمان سرکنسولگری جمهوری خلق چین واقع در یک منطقه مسکونی در نتیجه حمله موشکی و پهپاد روسیه به اودسا آسیب دید.

انتقام روسیه و بی‌طرفی چین

روسیه در شب 18 ژوئیه شهر اودسا را با رگبار حملات بمباران کرد. نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که 37 هدف از 63 هدف را در منطقه اودسا منهدم کرده است که شامل 23 پهپاد انتحاری و 14 موشک کروز شلیک شده به "زیرساخت های حیاتی و تاسیسات نظامی" بود .

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که کارمندان کنسولگری "مدت هاست محل را ترک کرده اند و به کسی آسیبی نرسیده است." در بیانیه آمده است : "چین از نزدیک تحولات را دنبال می کند و با طرفین در تماس است. ما تمام اقدامات لازم را برای حفظ امنیت نهادها و اتباع چینی در اوکراین انجام خواهیم داد . "

اولها استفانشینا ، معاون نخست‌وزیر اوکراین که بر تلاش این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا نظارت می‌کند، قبلاً به  نیوزویک گفته بود که حمله برق آسا انتقامی برای حمله به پل تنگه کرچ در 18 جولای است. پل جاده ای و ریلی که پس از الحاق کریمه به روسیه ساخته شد، قبلاً در یک انفجار در اکتبر 2022 آسیب دیده بود. این یک مسیر حیاتی برای تامین نیروهای روسیه است.