به گزارش اکوایران، روز پنجشنبه، رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که شی جین‌پینگ با هنری کیسینجر، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی در پکن دیدار کرد.

به نوشته رویترز، سی‌سی‌توی‌وی گزارش داد که او با شی در مهمان‌خانه ایالتی دیائویوتای ملاقات کرد. جزئیات بیشتری از این گفتگو منتشر نشده است. کیسینجر ۱۰۰ساله همچنین در چند روز گذشته در پکن با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین و لی شانگفو، وزیر دفاع چین دیدار کرده است.

شی جین‌پینگ، طی این دیدار گفته «دوستان قدیمی» مانند او هرگز فراموش نخواهند شد. شی به کیسینجر گفت: «یک بار دیگر، چین و ایالات متحده بر سر دوراهی قرار دارند که از اینجا به کجا بروند و یک بار دیگر هر دو طرف باید انتخاب کنند.»

هنری کیسینجر که در دهه ۱۹۷۰ میلادی وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملت دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد بود، نقش دیپلماتیک کلیدی‌ در عادی‌سازی روابط واشنگتن و پکن ایفا کرد.

شی با اشاره به یکصدمین سال زادروز کیسینجر و اینکه او بیش از ۱۰۰ بار به چین سفر کرده، گفت سفر کنونی او از «اهمیت ویژه‌ای» برخوردار است.  او خطاب به کیسینجر گفت: «مردم چین هرگز دوستان قدیمی‌شان را فراموش نمی‌کنند و روابط چین و ایالات متحده برای همیشه با نام هنری کیسینجر گره زده می‌شود.»

شی جین‌پینگ افزود چین و ایالات متحده می‌توانند با هم به موفقیت متقابل دست یابند و پیشرفت کنند و کلید تحقق آن «احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز، و همکاری بُرد-بُرد» است.

کیسینجر که از سوی چینی‌ها مورد احترام گسترده‌ای است و به‌طور مرتب به چێن سفر می‌کند، گفت قدردان این موضوع است که دولت چین این دیدار را در همان ساختمانی ترتیب داده که او نخستین بار در آن با رهبران چین دیدار کرده بود. به گفته وزیر امور خارجه سال‌های دور ایالات متحده آمریکا، «ارتباط میان دو کشور با صلح و پیشرفت جامعه بشری مرتبط است.» کیسینجر همچنین به حفظ اصول تعیین‌شده در اعلامیه شانگهای، درک اهمیت سیاست چین واحد برای پکن، و لزوم هدایت روابط دوجانبه در مسیری مثبت تاکید کرد.

سفر کیسینجر به چین همزمان با افزایش تحرکات واشنگتن و پکن برای جلوگیری از تیره‌تر شدن روابط دوجانبه انجام می‌شود.

واشنگتن گفت که از سفر این هفته کیسینجر به چین آگاه است، اما خاطرنشان کرد که وی از طرف دولت ایالات متحده عمل نمی‌کند. کیسینجر از زمان کناره‌گیری مقام خود به طور مرتب به چین سفر کرده است.

20230720_121719