به گزارش اکوایران،  با تشدید اعتراضات علیه اصلاحات قضایی در  اسرائیل، رییس‌جمهور ایالات متحده با نخست‌وزیر اسراییل به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

سه مقام آمریکایی و اسرائیلی به اکسیوس گفتند، بایدن روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تماس تلفنی داشته تا در علاوه بر موضوعات دیگر، درباره طرح بحث‌برانگیز بازنگری قضایی کابینه اسرائیل که تا چند روز دیگر به موعد حساس رای‌گیری می‌رسد، گفت‌وگو کند.

این مسئله از این بابت اهمیت دارد که روابط بین دولت بایدن و کابینه نتانیاهو، به ویژه به دلیل طرح کابینه بی‌بی  برای تضعیف دادگاه عالی اسرائیل و سایر نهادها تیره شده است.

بایدن در اوایل ماه جاری میلادی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که کابینه کنونی اسرائیل افراطی‌ترین حکومتی است که او از زمان شروع همکاری با نخست وزیران اسرائیل در 50 سال گذشته دیده است. بایدن هفت ماه پس از روی کار آمدن نخست‌وزیر اسرائیل، هنوز بی‌بی را به کاخ سفید دعوت نکرده است.

 تماس مورد انتظار روز دوشنبه یک روز قبل از دیدار اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، با بایدن در کاخ سفید انجام شده است. این دومین سفر هرتزوگ به کاخ سفید در طول یک سال گذشته است. قرار است هرتزوگ روز چهارشنبه در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند.

با وجود فشارهای ایالات متحده، نتانیاهو اخیراً پس از تعلیق موقت طرح بازنگری قضایی در ماه مارس برای مذاکره با مخالفان، بار دیگر به طور یکجانبه بررسی آن را از سر گرفته است. مذاکرات مذکور اکنون متوقف شده است. کنست در اولین جلسه هفته گذشته به لایحه‌ای رأی مثبت داد که توانایی دیوان عالی را برای بررسی تصمیمات و انتصابات حکومتی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این قانون در اوایل هفته آینده به قانون تبدیل می‌شود.

جنبش اعتراضی علیه اصلاحات قضایی در هفته‌های اخیر تظاهرات خود را تشدید کرده است و این در حالی است که کابینه پلیس را برای سرکوب معترضان تحت فشار قرار داده است.

کاخ سفید هفته گذشته، پس از آن که پلیس اسرائیل ده‌ها نفر را دستگیر کرد و از زور علیه برخی از معترضان اسرائیلی استفاده کرد، در بیانیه‌ای نادر از کابینه اسرائیل خواست تا از حق تجمع مسالمت‌آمیز محافظت کند و به آن احترام بگذارد.

صدها خلبان ذخیره ارتش اسرائیل و سایر نیروهای ذخیره از یگان‌های اطلاعاتی، سایبری و نیروهای ویژه این رژیم در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که به دلیل مخالفت با اصلاحات قضایی، خدمات خود را تعلیق می‌کنند و در صورت فراخوان به خود را معرفی نمی‌کنند. موج جدید اعتراضات توسط نیروهای ذخیره بار دیگر نگرانی‌هایی را در رهبری ارتش اسرائیل در مورد آسیب به آمادگی عملیاتی به دلیل وابستگی بسیاری از واحدها به نیروهای ذخیره ایجاد کرده است.نتانیاهو جمعه گذشته در روزنامه یدیعوت آحرونوت نقل کرد که «اسرائیل می‌تواند بدون چندین اسکادران جنگنده به کار خود ادامه دهد، اما بدون کابینه نمی‌تواند کار کند».