به گزارش اکوایران، ژنرال سی‌کیو براون، نامزد پیشنهادی جو بایدن به عنوان رئیس بعدی ستاد کل مشترک ارتش آمریکا، قصد خود برای پیشبرد رویکرد فعلی واشنگتن در ایجاد همکاری نظامی بین کشورهای خاورمیانه، به منظور ایجاد بازدارندگی در برابر ایران در تقابل با همسایگانش را اعلام کرد.

به گفته المانیتور، براون در جریان جلسه استماع تاییدیه برای انتخاب رئیس بعدی ستاد مشترک، در پاسخ به سوال سناتور جکی روزن (دموکرات از نوادا) گفت: «این چیزی است که ما باید به حمایت از آن ادامه دهیم». 

پاسخ براون به این سوال سناتور روزن بود که در صورت تایید سنا، او چگونه با حملات ایران مقابله می‌کند و از توافقات ابراهیم برای پشتیبانی از همکاری دفاعی منطقه‌ای استفاده می‌کند. براون به اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: «بخشی از این کار نیازمند این است که ما توانایی‌هایی را برای آنها فراهم کنیم تا بتوانند از تلاش‌ها برای عقب راندن ایران به هر شکل پشتیبانی کنند. تهدید پیچیده‌تر شده است، و بنابراین ما نمی‌توانیم روی دستاوردهای پیشین خود تکیه کنیم.»

روزن به تلاش هفته گذشته نیروی دریایی ایران برای توقیف دو تانکر سوخت در خلیج عمان اشاره کرد، اقدامی که او آن را «تشدید تنش نگران‌کننده» نامید. این در شرایطی است که قانون‌گذاران دیگر از هر دو حزب از دولت بایدن خواسته‌اند که محموله‌های نفت و گاز ایران را توقیف کند.

دولت‌های آمریکا بیش از دو دهه است که به دنبال تقویت قابلیت‌های دفاعی همسایگان ایران بوده‌اند، اما به گفته مقامات، اختلافات و بی‌اعتمادی مداوم بین کشورهای عربی و همچنین محدودیت‌های فروش تسلیحات آمریکا به خارج مانع از پیشرفت شده است.

GettyImages-1533835926

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در دو سال گذشته فعالیت‌هایش را شدت بخشیده و برای اولین بار نیروهای اسرائیلی را با نظامیان عرب در یک رزمایش شرکت داده است. پنتاگون همچنین فرماندهان نیروی هوایی منطقه را تشویق می‌کند تا به عنوان یک گام اولیه به سوی معماری یکپارچه دفاع هوایی و موشکی، داده‌های راداری خود را به اشتراک بگذارند.

با این حال براون در طول جلسه استماع در پاسخ به سناتور ریک اسکات گفت: «من فکر می‌کنم ما باید به طور پیوسته با متحدان و شرکای خود تعامل داشته باشیم». رئیس سابق ستاد نیروی هوایی همچنین به قانونگذاران پیشنهاد کرد که رسیدن به هدف ایالات متحده برای بازدارندگی ایران نباید تنها بر عهده پنتاگون باشد.

براون در مجلس سنا گفت: «چیزی که من به آن فکر می‌کنم نقشی است که همه بخش‌های دولت در بازدارندگی کلی ما بازی می‌کنند. این محدود به کارهایی نیست که ارتش انجام می‌دهد، بلکه کاری است که ما در فضای دیپلماتیک انجام می‌دهیم، کاری که در فضای اطلاعاتی انجام می‌دهیم، کاری که از نظر اقتصادی انجام می‌دهیم، فکر می‌کنم همه این زمینه‌ها باید به صورت هماهنگ با هم کار کنند.»

براون گفت: «اگر به عنوان رئیس ستاد مشترک تایید شوم، فکر می‌کنم که نه تنها مسئولیت ارائه توصیه‌های نظامی را بر عهده دارم، بلکه باید آن را در چارچوبی برای درک سایر عواملی که در بازی وجود دارند، قرار دهم.»

پاسخ براون نشان می‌دهد که موضع او با توازنی که دولت بایدن بین ارتباط دیپلماتیک با تهران و در عین حال تقویت قابلیت‌های نظامی اعراب ایجاد کرده است، مطابقت دارد. مقامات پنتاگون تحت دولت بایدن از رویکرد دولت ترامپ مبنی بر تکیه بر ردپای نظامی بزرگ در خاورمیانه علیه ایران فاصله گرفته‌اند و در عوض بر گسترش نظارت مستقل، اشتراک اطلاعاتی و تمرین استقرار سریع نیروهای کلیدی برای پاسخ به تشدیدهای نظامی احتمالی تکیه کرده‌اند.

استراتژی دوم رویکردی است که آقای براون در سمت قبلی خود به عنوان رئیس ستاد نیروی هوایی، برای بازدارندگی از روسیه و چین از آن حمایت می‌کرد. در همین حال، مقامات دولت بایدن به دنبال متقاعد کردن رهبران عرب بوده اند که عقب‌نشینی آمریکا در خاورمیانه به معنای کنار گذاشتن تعهدات امنیتی واشنگتن در منطقه نیست.

براون روز سه‌شنبه خطاب به هیئت سنا مدعی شد: «در حال حاضر ائتلاف کردن همه کشورها برای گفت‌وگو درباره این موضوع فرصتی را برای ما فراهم می‌کند تا در تلاش‌های جمعی خود برای جلوگیری از فعالیت‌های ایران، چه در تنگه هرمز یا هر مکان دیگری در خاورمیانه، به طور نزدیک‌تر با هم کار کنیم.»

ماه گذشته، پس از حضور آنتونی بلینکن، دیپلمات ارشد آمریکا در نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض ، سه ارتش عربی در یک تمرین ترکیبی پدافند هوایی که در عربستان سعودی برگزار شد، جنگنده‌هایی را برای سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین ساختگی به پرواز درآوردند.

این هفته، ایالات متحده و اسرائیل دومین دور رزمایش «جونیپر اوک» را آغاز کردند. سری جدید مانور‌های جنگی سنتکام، نیروی هوایی اسرائیل را قادر ساخت تا در حملات دوربرد، مشابه آنچه مقامات اسرائیلی مدت‌ها ادعا می کردند که علیه برنامه هسته‌ای ایران ضروری است، شرکت کند.