به گزارش اکوایران، اهم اظهارات اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت را در ادامه می‌خوانید:

پاس گل دولت و مجلس به دانشجویان متقلب

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم: (درباره دانشجویان مشکوک به تقلب در کنکور): با توجه به استفساریه مجلس شورای اسلامی، آن مواردی را که در قانون بابت شائبه تخلف وجود دارد، برای داوطلبان کنکور است، نه دانشجویان. بر این اساس، افرادی که دانشجو شده و سر کلاس رفته‌اند، مشمول این موارد قانونی نمی‌شوند. استفساریه مجلس حکم کرده که این افراد، دانشجو شده‌اند و دیگر داوطلب نیستند و باید کلاس درس خود را ادامه بدهند. از سال 1400 به بعد وقتی پاسخنامه چنین افرادی را تصحیح می‌کردیم، اسامی متخلفان را به عنوان دانشجو اعلام نکردیم.

درخواست ایران از پاکستان

احمد وحیدی، وزیر کشور: (در پاسخ به سؤالی درباره درخواست برخی نمایندگان برای تغییر معاون سیاسی وزارت کشور): در این زمینه بحث‌هایی مطرح شد که امیدواریم به تفاهم مناسبی رسیده و این موضوع را مدیریت کنیم.

(درباره درگیری‌های مرزی در شرق و جنوب شرق کشور): عملیات تروریستی همواره به دفعات در شرق کشور انجام شده است.  جمهوری اسلامی ایران نیز بارها از دولت پاکستان خواسته تا نسبت به این موضوع مراقبت کنند. دولت پاکستان کارهایی را آغاز و با فنس‌کشی مناطقی را مسدود کردند. این کار هنوز تکمیل نشده و در برخی نقاط با برش این فنس‌کشی‌ها وارد خاک ما شده بودند. ما از دولت پاکستان خواستیم تا اقدامات در این حوزه را جدی‌تر دنبال کند. امنیت یک موضوع جدی برای هر کشوری است به ویژه برای ما. طبیعی است که این اقدامات تروریستی به شدت احساسات مردم را جریحه‌دار می‌کند و آثار سوء امنیتی دارد. ما قاطعانه با این موضوع مقابله خواهیم کرد.

(درباره 10 ساله شدن مدت اعتبار گذرنامه‌ها): این امر قرار است به عنوان لایحه اصلاح قانون در دولت مصوب شود و به مجلس برود. 

(توقف صادرات برق به عراق): توقف صادرات نداشتیم، اما شرکت ملی نفت مطالباتی داشته است و در راستای آن، تعاملاتی داشته‌اند و در راستای حل و فصل آن تصمیماتی گرفته شده که با توجه آمادگی‌هایی که طرف عراقی اعلام کرده، وزارت نفت هم تصمیمات خود را مطابق با آن تنظیم می‌کند.

سمت جدید برای زاکانی در دولت

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: (درباره خبر مربوط به انتخاب وی به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور آسیب‌های اجتماعی تهران): دستگاه‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند و قرار نیست ما جای کسی کار کنیم. هنوز مصوب نشده و باید در هیأت دولت مصوب شود.

(در پاسخ به این سوال که همزمان با شهردار بودن، دستیار رئیس‌جمهور می‌شوید و آیا این کار منع قانونی ندارد؟): فرقی نمی‌کند؛ نه، چه منع قانونی؟ مامور ویژه است و وظیفه‌اش این است تا دستگاه‌هایی که کار می‌کنند را کنار هم بنشاند و با یک برنامه دقیق پرونده این آسیب‌های اجتماعی را ببندد. مسئولیت پیگیری با بنده است تا گزارش را به آقای رئیس‌جمهور ارائه کنم وگرنه خود دستگاه‌ها باید کار کنند؛ البته هنوز این مساله در دولت تصویب نشده است.

(در خصوص ایجاد خط تراموا در تهران):‌ باید در شهر تهران از تراموا استفاده کنیم. این بحث مربوط به الان نیست که عده‌ای هم ذوق‌زده شدند. این موضوع مربوط به مطالعات سالیان سال است. گروهی را به کشورهای مختلف فرستادیم، تحقیق کردند و از کارخانه بازدید کردند. یک تفاهم اولیه‌ای هم صورت گرفت. اسناد تحقیقات مربوط به تراموا به شورای شهر منتقل می‌شود. تراموا یک‌پنجم مترو هزینه دارد و دو سوم مترو خدمت ارائه می‌کند. امسال ۱۳ ایستگاه مترو با ۴۲ کیلومتر خط افتتاح می‌شود که ۲۰ کیلومتر خارج از تهران و ۲۲ کیلومتر داخل تهران است.

دریافت وجه در مدارس دولتی خلاف قانون است

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پروش: (در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری کلاس‌های معلمان در فضای مجازی دارای پروتکل خاصی است یا خیر؟): از این بی‌نظمی‌ها در فضای مجازی دیده می‌شود. فضای مجازی رهاشدگی دارد. متاسفانه در این حوزه هنوز کاری انجام نشده تا پروتکلی تعریف شود یا بنده از این موضوع بی‌اطلاع هستم، اما حتما باید فکری برای این حوزه کرد، بخصوص اگر تداخلی با آموزش رسمی کشور داشته باشد.

(چرا هنوز برخی از مدارس دولتی خارج از چارچوب از اولیای دانش آموزان وجه دریافت می‌کنند؟): دریافت وجه از اولیای دانش‌آموزان در مدارس دولتی خلاف قانون بوده و به طور مشخص نیز راهکار پیگیری آن مشخص شده است. هر فردی این موضوع را گزارش دهد، تیم نظارتی ورود کرده و این موضوع را پیگیری خواهند کرد. بنده فکر می‌کنم باید به وجهه مثبت هم توجه شود. ما مدارس دولتی زیادی داریم که هیچکدام وجهی دریافت نمی‌کنند. فقط تعداد محدودی وجه دریافت می‌کنند که برجسته می‌شود. آن تعداد هم صرفا گفته می‌شود، اما گزارش دریافتی به ما نمی‌رسد. ما در گزارش‌های دریافتی مماشاتی با کسی نخواهیم کرد.

بیش از 210 مرکز پزشکی از سازمان انرژی اتمی رایودارو دریافت می‌کند

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: ما ۶۰ نوع رادیودارو و کیت تولید می‌کنیم و به ۹ کشور صادرات داریم و بیش از ۲۱۰ مرکز پزشکی از ما رادیو دارو دریافت می‌کند. در بحث سرمایه گذاری حداکثر تا اوایل سال آینده، مرکز جدید افتتاح خواهیم کرد و این مرکز جدید یکی از  قطب‌های رادیوداروی کشور خواهد بود و نقش بیشتری را هم برای صادرات و هم برای توسعه صادرات ایفا خواهیم کرد.

در هیچ جایگاهی کارت سوخت حذف نشده است

جواد اوجی، وزیر نفت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ وزارت نفت موظف شده که تمام خودروهای کشور از کارت سوخت خودشان استفاده کنند. به همین دلیل ما شروع کردیم که کارت سوخت جایگاه‌ها را محدود کنیم، اما در هیچ جایگاهی کارت سوخت حذف نشده است. استفاده مردم در شروع این طرح ۱۷ درصد از کارت سوخت شخصی بود، اما امروز به بیش از ۵۴ درصد رسیده است. این کارت سوخت جایگاه‌ها هم برای موارد اضطراری است.

رئیس قوه قضائیه می‌تواند دستور توقف اجرای رأی دهد

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: (در خصوص رای دیوان عدالت اداری درباره ابطال حکم انتصاب میثم لطیفی): در این زمینه تجدیدنظر صورت می‌گیرد و با رئیس قوه قضاییه ملاقات و گفت‌وگو کرده و استدلال‌ها را بیان می‌کنیم. طبیعتا ما تمکین به آرای قضایی داریم و به لحاظ قانونی نظر خود را مطرح می‌کنیم. در نهایت به آنچه رای قوه قضائیه باشد، پایبند خواهیم بود.

(پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی این بوده که استفساریه از شورای نگهبان داشته باشیم؛ آیا به این مرحله می‌رسید؟): استفساریه بحث جداگانه‌ای است و انجام شده است.

(درباره اینکه آیا فقط رئیس قوه قضائیه می‌تواند دستور توقف حکم ابطال میثم لطیفی را بدهد؟): رئیس قوه قضائیه دستور توقف اجرای رای می‌دهد، طبیعتا موضوع دوباره در هیات عمومی دیوان عدالت اداری بررسی می‌شود. از قوه قضائیه تقاضا کردیم و قرار است که حضوری صحبت کنیم تا ان‌شاالله به نتیجه برسیم. 

هیچ مجوز زیست محیطی برای پتروشیمی میانکاله صادر نشده است

علی سلاجقه، رئیس سازمان انرژی اتمی: از دید سازمان محیط زیست پروژه‌ای به عنوان پتروشیمی میانکاله وجود ندارد. در خصوص فنس‌گذاری انجام شده نیز دستگاه قضایی باید پاسخ دهد. ما کار لازم را انجام دادیم و هیچ مجوزی برای این پروژه از سوی سازمان محیط زیست داده نشده است. بنده از همینجا در رسانه‌ها اعلام می‌کنم، چنانچه مجوز محیط زیستی برای پروژه پتروشیمی میانکاله وجود دارد، همین الان در رسانه‌ها منتشر شود تا مردم نیز بدانند. ما مجموعه‌ای از دولت و حاکمیت بوده و بر اساس نفوذ افراد کار نمی‌کنیم. تصمیمات ما نیز بر اساس قانون، آئین‌نامه و نگاه علمی اتخاذ می‌شود. با نفوذ و فشار اتفاقی در سازمان حفاظت از محیط زیست نخواهد افتاد. ما در حوزه تخصصی خود زمانی که درخواستی داده می‌شود، طبق یک فرآینده کاملا مشخص بر اساس قوانین و آئین نامه‌هایی که وجود دارد، در گروه کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. متاسفانه بحث دیگری که در کشور مطرح می‌شود این است که سازمان محیط زیست بر اساس نظر یک یا دو کارشناس تصمیم می‌گیرد. در حالی که در کل کشور و در مسائل اجرایی بر اساس نظرات کارشناسی و تخصصی گام برداشته می‌شود.

بکارگیری لطیفی منع قانونی نداشته است

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: (درباره جزئیات ماجرای ابطال حکم رئیس سازمان اداری استخدامی): نگاه حقوقی دولت این است که بکارگیری آقای لطیفی منع قانونی نداشته است؛ اما اختلاف نظری به وجود آمده و دیوان عدالت اداری روند بکارگیری نیروهای خارج از دولت در تمام سال‌های گذشته مجوز قانونی نداشته است. ماده ۴۷ قانون استخدامی کشور در باب استخدام نیروی انسانی است، نه درباره انتصاب. نگاه دولت این است که حضور آقای لطیفی استخدامی نبوده و انتصابی بوده است، بنابراین او مأمور به حضور در دولت شده بود یعنی از یک محل حقوق می‌گرفت و این حضور، بنا بر آئین‌نامه‌ای بوده توسط هیئت وزیران به تصویب رسیده است. دولت انتصاب رئیس سازمان استخدامی اداری را قانونی می‌داند و به دنبال رفع سوءتفاهمات است، اگر ادامه بکارگیری رئیس سازمان استخدامی اداری به شیوه فعلی ممکن نباشد، دولت به شیوه دیگری برای به کارگیری او اقدام می‌کند.

خبر خوبی برای جوانان و کارکنان وظیفه نیروهای مسلح داریم. امروز در هیأت وزیران مصوب شد تا حمایت مؤثری از مهارت‌آموزی و اشتغال‌پذیری سربازان وظیفه و کارکنان نیروهای مسلح صورت گیرد. بر این اساس لایحه‌ای در دولت تصویب شد که در آن برای مهارت‌آموزی این قشر صندوق ویژه‌ای پیش‌بینی شده است.