به گزارش اکوایران، ناصر کنعانی - سخنگوی وزارت امور خارجه - امروز (دوشنبه ۱۹ تیر) در نشست خبری خود درباره نشست شورای امنیت و بیانیه تروئیکای اروپایی، کفت: تحریم‌های یکجانبه به عنوان ابزار غیرقانونی آمریکا علیه ایران استفاده شده است. توسل به این تحریم‌ها، نقض حقوق قانونی ملت ایران و نقض حقوق بشر است.

وی با بیان اینکه با وجود وعده‌هایی که کشورهای اروپایی دادند، نتوانستند نقصان وجود آمریکا را جبران کنند، گفت: دولت‌های اروپایی به اندازه آمریکا در عدم تعهد خود در برجام نقش دارند. اینکه آنها در موضع مدعی بنشینند و تحریم‌هایی را بر اساس ادعاهای واهی خود علیه ایران اعمال کنند، غیرقابل پذیرش است و ما آن را رد می‌کنیم‌.

سفارت آذربایجان در ایران فعال می‌شود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه به دیدار امیرعبداللهیان با الهام علی‌اف هم اشاره کرد و افزود: در ارتباط با آذربایجان خوشبختانه در یک مسیر سازنده دوجانبه قرار گرفته‌ایم و دو طرف اتفاق نظر دارند. وزیر خارجه اخیراً در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد حضور یافت که دیدارهایی با همتایان خود و همچنین با رئیس‌جمهور آذربایجان داشت. گمان می‌کنیم اکنون فضای مثبتی را شاهد هستیم که با گام‌های عملی تکمیلی می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت سفارت آذربایجان در ایران باشد.

وی افزود: سفارت آذربایجان در ایران از حداکثر امنیت برخوردار بوده و در آینده نزدیک شاهد فعالیت سفارت این کشور در داخل کشور باشیم.

کنعانی درباره حق‌آبه هیرمند نیز تاکید کرد: طرف افغانستانی بر اساس معاهده دو کشور متعهد به تأمین و پرداخت حقابه ایران است. در مسیر ادای تعهد و تأمین حقابه ایران متأسفانه به رغم پیگیری‌ها چنین چیزی را شاهد نیستیم. گفتگوها با دولت سرپرستی طالبان ادامه دارد.

ادعای مذاکره ایران و اسرائیل

وی درباره ادعای کویت و عربستان درباره میدان نفتی آرش هم گفت که در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه با دولت کویت پیگیر این موضوع هستیم‌.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعای وساطت مسکو برای تبادل اسرا میان ایران و اسرائیل گفت که «در مورد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای ارزشی قائل نیستیم و پاسخی برای آن نخواهیم داشت.»

کنعانی در مورد سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عربستان هم گفت: دعوت رسمی از رئیس‌جمهور انجام شده اما زمان دقیقی را نمی‌توانیم برای این موضوع فعلاً اعلام کنیم.

از تبادل پیام‌های باواسطه استقبال می‌کنیم

وی به اظهارات جیک سالیوان - مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا - در مورد آزادی زندانیان نیز اشاره و عنوان کرد: از همه مسیرها و فرصت‌های دیپلماتیک از جمله گفت‌وگوهای با واسطه و تبادل پیام‌های با واسطه برای احقاق حقوق حقه ملت ایران در موضوع هسته‌ای استفاده خواهیم کرد و از هیچ فرصتی دریغ نخواهیم کرد.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد و متناسب با شرایط و فرصت‌ها این مسیر را دنبال خواهیم کرد. هم در ارتباط با آزادی زندانیان و هم رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران و هم در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها این گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد و روند جاری محسوب می‌شود..

وی درباره نشست شورای حقوق‌بشر و هیأت حقیقت‌یاب، گفت: اقدام کشورهای غربی در تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مصداق بارز سیاسی کردن موضوع مهم حقوق‌بشر و سوءاستفاده ابزاری از سازوکارهای حقوق‌بشری سازمان ملل است.

کنعانی ادامه داد: با توجه به مسئولیت‌پذیری ایران در ارتباط با مباحث حقوق‌بشری، ایجاد این کمیته غیرقانونی است. همان کشورهایی که تحریک‌کننده اغتشاشات در ایران بودند و با یک فاصله زمانی خود به شرایطی در داخل کشور مبتلا شدند که به روش‌های غیرقانونی و ناقض حقوق بشر برای سرکوب اعتراضات متوسل شدند، بانی ایجاد چنین سازوکاری هستند. ما سیاست یک بام و دو هوا را نمی‌پذیریم.

وی در مورد سفر باقری به بغداد، گفت: سفر باقری در راستای برگزاری پنجمین دور کمیته سیاسی میان دو کشور انجام شده است و ملاقات‌های بسیار خوبی در چارچوب همین کمیته انجام شد.

اقدام آمریکا برای پرداخت غرامت به مسیح علینژاد را نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره رأی دادگاه فدرال برای پرداخت غرامت به مسیح علی‌نژاد، گفت: اقدام شرورانه و راهزنی آمریکا را به هیچ وجه نمی‌پذیریم که با استفاده از قوانین داخلی خود نسبت به دیگر کشورها احکامی را صادر و درباره منابع مالی دیگر کشورها اقدامی را صورت دهد و راهزنی کند. این رفتارها کاملاً به دور از شأن دولت‌های عضو سازمان ملل و ناقض قوانین بین‌المللی است.