به گزارشا کوایران، بر اساس بخش‌هایی از مصاحبه با سی‌ان‌ان، پس از دیدار شی جین‌پینگ با ولادیمیر پوتین، جو بایدن به رهبر چین در مورد وابستگی پکن به سرمایه‌گذاری‌های غربی‌ها هشدار داد.

به نوشته رویترز، بایدن گفت: «من به او گفتم که این یک تهدید نیست. بلکه صرفاً یک مشاهده است. از زمانی که روسیه وارد اوکراین شد، ۶۰۰ شرکت آمریکایی از روسیه خارج شدند. شما به من گفتید که اقتصاد شما (چین) به سرمایه‌گذاری اروپا و آمریکا وابسته است. پس مراقب باشید».

پوتین و شی دو روز در ماه مارس به گرمی با هم گفتگو کرده و مشترکاً از غرب انتقاد کردند؛ اما هیچ نشانه‌ای از پیشرفت دیپلماتیک در مورد اوکراین مشاهده نشد. آن‌ها همچنین در اوایل این هفته در یک نشست مجازی نیز شرکت داشتند.

تنش‌ها و بدبینی‌ها در روابط آمریکا و چین بر سر مسائل امنیت ملی، از جمله تایوان، جنگ روسیه در اوکراین، منع فزاینده صادرات ایالات متحده بر فناوری‌های پیشرفته و سیاست‌های صنعتی چین وجود دارد.

روز شنبه، جَنِت یِلِن، وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنان در سفر خود به چین به سر می‌برد.

بایدن در پاسخ به این سؤال که پاسخ شی چه بود، گفت: «او گوش داد و بحثی نکرد. اگر متوجه شده باشید، او کاملاً پشت روسیه درنیامده است. بنابراین، فکر می‌کنم راهی وجود دارد که بتوانیم از این طریق کار کنیم».