به گزارش اکوایران، چین سفر هفته آینده جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا را تنها چند روز پس از اعلام این سفر لغو کرد.

به نوشته سَوث چاینا مورنینگ پست، روز یکشنبه، خورخه تولدو، سفیر اتحادیه اروپا در پکن گفت که قرار بود مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه در ۱۰ ژوئن برای یک گفتگوی استراتژیک دوجانبه وارد چین شود. نبیلا ماسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه گفت: «متأسفانه از سوی همتایان چینی باخبر شدیم که تاریخ قبلی دیگر امکان‌پذیر نبوده و باید به فکر موعد دیگری باشیم».

تولدو هنگام اعلام این سفر گفت که بورل با وزیر امور خارجه چین و سایر مقامات ارشد دیدار خواهد کرد و افزود که بروکسل می‌خواهد با پکن در مورد مسائلی از جمله مشارکت و رقابت گفتگو کند. او گفت که اختلافات بر سر جنگ اوکراین، عدم پیشرفت در گفتگوهای تجاری و نگرانی‌های حقوق بشری از جمله این موضوعات است.

روز یکشنبه، تولدو در حاشیه مجمع جهانی صلح در پکن گفت: «اینجا محلی برای مطرح‌کردن تمام این مسائل، به ویژه مسائل استراتژیکی خواهد بود».

بورل که همچنین معاون کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه است، قرار بود از ۱۳ تا ۱۵ آوریل و بلافاصله پس از اورسولا وان‌دِر لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه و امانوئل مکرون از پکن بازدید کند اما به کرونا مبتلا شد. سفر او قرار بود با فاصله کمی پس از سفر فرانس تیمرمنز، مقام ارشد و معاون اول کمیسیون اتحادیه اروپا به پکن انجام شود. تیمرمنز همچنین مجبور شد یک سفر برنامه‌ریزی‌شده در آوریل را به دلیل کرونا لغو کند.

او روز دوشنبه با ژی ژنهوا، فرستاده ویژه پکن در امور تغییرات اقلیمی دیدار کرد و روز سه‌شنبه نیز به دینگ ژو اکسیانگ، معاون نخست‌وزیر چین پیوست تا اولین گفتگوی حضوری و سطح بالا دوجانبه در مورد تغییرات اقلیمی و محیط‌زیست را برگزار کند.

بازدیدهای سطح بالای اتحادیه اروپا در حالی انجام می‌شود که چین در میان فشار فزاینده ایالات متحده، بر توسعه روابط با اروپا تمرکز کرده است. اما نقشه راه جدید این بلوک در مورد چین چندان به نفع پکن نیست.

روز جمعه، درست پیش از دیدار تیمرمنز، شورای اروپا رویکرد «چندوجهی» این اتحادیه در قبال چین را تأیید کرد و آن را شریک و رقیب اروپا نامید. همچنین رهبران ۲۷ کشور عضو موافقت کردند که در صورت لزوم، به کاهش ریسک و تنوع‌بخشیدن به شریکان تجاری خود ادامه داده، اما از دومین اقتصاد شماره بزرگ جهان جدا نخواهد شد.

روز یکشنبه، ژو هونگ، مدیر مطالعات بین‌الملل آکادمی علوم اجتماعی چین در نشستی با تولدو گفت که ریسک‌زدایی و جداسازی که تنها مستلزم بازی با کلمات باشد اساساً اثر خاصی نخواهند داشت. او همچنین از بروکسل به دلیل توصیف روابطش با پکن به عنوان «رقابت سیستماتیک» انتقاد کرد و آن را «گامی به عقب» خواند.

تولدو استدلال کرد که این مفهوم توصیفی از واقعیت است: «نه تنها ما سیاست‌ها و سیستم‌های سیاسی متفاوتی داریم، بلکه چین در چند سال گذشته تغییر کرده است». او گفت که رقابت سیستماتیک در بسیاری از مسائل بین‌المللی از جمله جنگ در اوکراین که برای روابط اتحادیه اروپا و چین بسیار مهم و اثرگذار بود، خود را نشان داده است.

او افزود: «ما فکر می‌کنیم که چین به عنوان یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئولیت ویژه‌ای دارد و شما نمی‌توانید در مقابل یک جنگ تجاوزکارانه بی‌طرف باشید».

موضع مبهم چین در مورد حمله روسیه به اوکراین یک اختلاف بزرگ بین این کشور با اتحادیه اروپا است. زمانی که مکرون و وان‌در لاین در ماه آوریل به چین سفر کردند، از پکن خواستند از نفوذ خود در مسکو برای کمک به پایان جنگ استفاده کند.

تولدو گفت که اتحادیه اروپا همچنین مشکلات سیستماتیکی با چین بر سر حقوق بشر دارد و افزود که بروکسل به طرح این موضوعات ادامه خواهد داد. او همچنین از عدم «پیشرفت قابل توجه» در مذاکرات اقتصادی و تجاری با چین در چهار سال گذشته انتقاد کرد.

او گفت که گفت‌وگوهای اقتصادی و دیجیتالی سطح بالا که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، باید زمینه‌ای برای نشست اتحادیه اروپا و چین فراهم کند که یک مکانیزم گفت‌وگوی منظم بین نخست‌وزیر چین و رؤسای کمیسیون اروپا و شورای اروپا است. دو اجلاس اخیر که هر دو به صورت مجازی برگزار شدند، از صدور بیانیه مشترکی بازمانند.

تولدو گفت: «ما به پیشرفت در این گفتگوها نیاز داریم تا به اولین نشست حضوری اتحادیه اروپا و چین (از زمان همه‌گیری کرونا) در پایان امسال ختم شود. ما می‌خواهیم این نشست نتایجی واقعی داشته باشد».