به گزارش اکوایران، مقبولیت پوتین در داخل روسیه دچار دوگانگی شده است . بسیاری از مقامات و مردم پس از شورش واگنر، اقتدار پوتین را متزلزل شده می‌دانند و در مقابل آن مقاماتی هستند که هم‌چنان معتقدند جایگزینی برای پوتین در روسیه پیدا نشده است. اکنون به نظر می‌رسد وضعیت داخلی روسیه بسیار حاد شده و اگر پوتین دست به تغییرات کلیدی و حیاتی نزند، کودتایی شکل گرفته و این رویداد دوباره به شکلی وخیم‌تر اتفاق خواهد افتاد.

پایان امپراتوری پوتین 

بنا بر گزارش بلومبرگ، ولادمیر پوتین این هفته پس از شورش واگنر با فرماندهی پریگوژین، نشان داد که کنترل را در دست دارد. اما بسیاری از نخبگان نخبگان کرملین،  الیگارش‌های تجاری و بازیگران قدرتمند چنین باوری ندارند.  

جمهوری موزفروش (اصطلاحی نوین برای کشورهای ناپایدار) عبارتی بود که یکی از مقامات ارشد سابق برای توصیف  برنامه پریگوژین که تانک‌ها و جنگنده‌های خود را تا 200 کیلومتری مسکو مستقر کرده بود، استفاده کرد. این سرمایه‌دار بزرگ تجاری گفت: «مدیریت نادرست پوتین بیش از تصمیمش بر حمله به اوکراین شوک‌آور بود. بسیاری از مقامات فعلی و سابق و رهبران تجاری نیز، این رویداد را به مثابه زوال ضمانت ثبات پوتین تلقی کرده‌اند. همه این مقامات به شرط ناشناس ماندن نامشان دست به صحبت در باب این موضوعات زده‌اند».

به اعتقاد بسیاری، تحولات اخیر نشان دهنده آن است که رهبر 70 ساله نمی‌تواند وقایع را به درستی کنترل کند. در واقع، در حالی که پوتین در تلاش برای تثبیت مجدد جایگاه خود است، این رویدادها و آشفتگی‌ها باعث تشدید نگرانی‌هایی‌ست که بسیاری از نخبگان اقتصادی و تجاری از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 هشدار داده بودند و برخی دیگران نگران افزایش سرکوب در داخل روسیه هستند. 

آنچه واضح است غیر قابل کنترل بودن پریگوژین است. یوگنی مینچنکو، مشاور سیاسی مستقر در مسکو، گفت: تمامی نخبگان در تلاش برای ایجاد و افزایش منابع امنیتی خود هستند زیرا به اهمیت قدرت نظامی پی برده‌اند.

اکنون به اعتقاد بسیاری تلاش‌های گسترده پوتین برای حلال تمامی مشکلات بودن، احمقانه به نظر رسیده و تنها نشان دهنده  ناکارآمدی و ضعیف بودن رهبری او است. 

یا پوتین یا هیچکس

با وجود هشدارها از سوی نخبگان، مقامات داخلی کابینه پوتین معتقدند که هیچ جایگزینی برای پوتین وجود ندارد. بسیاری از مردم با وجود چنین رخدادهایی هم‌چنان پوتین را یک رهبر باثبات می‌بینند. آنها برای حفظ رفاه و امنیت خود به حمایت او وابسته هستند زیرا وقوع جنگ و تحریم‌ها، لطمه بسیاری به ارتباطات آنها با خارج زده است. 

روز سه شنبه، تلویزیون دولتی، دیدار پوتین با مقامات ارشد امنیتی و افسران نظامی کرملین و تشکر  پوتین بابت حمایت‌شان را پوشش داد. اما او در مورد نحوه برخوردش نسبت به پریگوژین که با شورش‌ش مقصر مرگ نیروهایش بود و بدون مجازات به او اجازه ترک کشور را داد، توضیحی نداد. او گفت سال گذشته دولتش 3میلیارد دلار به واگنر پرداخت کرده که از نحوه خرجش مطلع نیست. ادعای پوتین مبنی بر اینکه پایان سریع شورش 24 ساعته نشان دهنده اتحاد روس هاست، توسط فیلمی از تشویق پریگوژین و سربازانش هنگام خروج از شهر جنوبی تصرف شده توسط جمعیتی تحسین برانگیز مورد تردید قرار گرفت.

حفظ هم‌پیمانان در جهان 

رئیس جمهور روسیه همچنان  ارتباط خود را  با هم‌پیمانان‌ش حفظ کرده است و در تماسی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و سایرین وقایع را شرح داد. نزدیک‌ترین متحد او، رئیس‌جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو به عنوان یک هشدار و تهدید عمومی با رهبر روسیه برخورد کند. 

لوکانشو صراحتا در روز سه شنبه به رسانه‌های محلی در مورد نقش خود در میانجی‌گری و خنثی کردن این قیام گفت: ما دچار خطا شدیم زیرا معتقد بودیم که این موضوع حل خواهد شد، اما چنین نشد. رهبر بلاروس به رئیس واگنر هشدار داده که یا متوقف شود یا نابود خواهد شد.  

تندروها در صف حامیان پریگوژین

مقامات داخلی گفتند که نشانه‌هایی مبتنی بر حمایت تندروها از انتقادات پریگوژین از رهبری نظامی و تهاجماتش دیده می‌شود و آنها خواستار افزایش فشارهای خود برای نفوذ بودند.

آلینا پولیاکوا، رئیس مرکز تحلیل سیاست اروپا در واشنگتن گفت:این رخداد کودتا نبود اما در کوتاه مدت مسیر را برای چنین اتفاقی باز کرد. تاکنون پوتین در برابر تلاش‌های نظامی و بسیج گسترده غیرنظامیان مقاومت کرده است و به دنبال حفظ جایگاه خود در جامعه بوده  که در برابر تاثیرات جنگ به منظور تضمین حمایت عمومی است. 

نیکولای پتروف، یکی از اعضای مهمان در اندیشکده برلین گفت: رویداد اخیر روسیه ادامه خواهد داشت. برخی ذ‌ی‌نفعان، از پریگوژین حمایت می‌کنند و با استراتژی تضعیف یا حذف پوتین، تلاش خواهند کرد که به دیدگاه شکست در جنگ در جامعه دامن بزنند. وی افزود: حفظ وضعیت موجود که تاحدی به نفع پوتین است، کاری غیرممکن به نظر می‌رسد. 

عدم تغییرات و تکرار فاجعه مرگبار

در حال حاضر، کرملین به حمایت عمومی خود از وزیر دفاع سرگئی شویگو، متحد نزدیک پوتین که هدف اصلی پریگوژین بود، ادامه داده است.

به گزارش تاس، ویکتور زولوتوف، متحد قدیمی پوتین که ریاست گارد ملی را برعهده دارد، روز سه شنبه گفت : نیروهای امنیتی داخلی اکنون تانک‌ها و سایر سلاح‌های سنگین دیگر را دریافت خواهند کرد. او توضیحی در مورد اینکه چگونه این طرح با اظهارات کرملین مبنی بر عدم وجود خطر بیشتر مطابقت دارد، ارائه نکرد و از حاد بودن این موضوع سخن گفت.

در زمینه سرکوب نیز، ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس سفلی پارلمان، دستور داد که تمامی مقامات دولتی و مدیران شرکت‌هایی که در این مدت از کشور خارج شده‌اند را یافته و مجازاتشان کنند. 

الکساندر دوگین به عنوان یک ملی‌گرای افراطی، هشدار داد که اگر پوتین پرسنل خود را تغییر ندهد، ناآرامی ها تشدید خواهد شد. وی افزود: اگر تغییری صورت ندهیم، فاجعه باری دیگر و به طرزی کشنده تکرار خواهد شد.