به گزارش اکوایران، کاخ سفید نسبت به درز اطلاعات در مورد مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرد.

سه مقام آمریکایی و اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هفته گذشته در تماسی جدی با همتای اسرائیلی خود ابراز نگرانی کرد که اسرائیل در حال درز اطلاعات در مورد مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران به رسانه‌ها است.

این مسئله از این بابت اهمیت دارد که گزارش‌های اخیر رسانه‌ها از جمله اکسیوس در مورد مذاکرات غیرمستقیم -که توسط ایران هم تأیید شده، ولی از سوی دولت بایدن به طور رسمی توسط  تأیید نشده- انتقاداتی را در میان جمهوری‌خواهان کنگره ایجاد کرده است‌‌. آن‌ها از دولت بایدن می‌خواهند که هرگونه توافقی با ایرات به اطلاع و تا  کنگره بازبینی کند. این مذاکرات با هدف دستیابی به تفاهم بر سر برنامه هسته‌ای ایران و کاهش تنش‌های منطقه‌ای انجام می‌شود.

دو مقام اسرائیلی به اکسیوس گفتند، تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل و ران درمر، وزیر امور استراتژیک این رژیم، در اوایل ماه ژوئن در کاخ سفید با سالیوان ملاقات کردند و در مورد جزئیات گفت‌وگوهای غیرمستقیم در جریان قرار گرفتند.

درمر بلافاصله پس از این نشست، در کنفرانس کمیته یهودیان آمریکا در تل آویو  گفت: «ما در تلاش هستیم تا آن‌جا که می‌توانیم با ایالات متحده همراه شویم و به تلاش و انجام آن ادامه خواهیم داد» و افزود بحث‌ها در کاخ سفید «علنی، صریح و شفاف»  بوده است.

 بیشتر گزارش‌های رسانه‌ای درباره مذاکرات ماه در ژوئن منتشر شد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در یک جلسه محرمانه کنست به قانون‌گذاران اسرائیلی گفت که ایالات متحده در حال کار بر روی یک «توافق کوچک» با ایران است.

به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، سالیوان در تماس هفته گذشته خود با هانگبی در مورد اظهارات نتانیاهو اظهار نارضایتی کرد. به گفته یک مقام اسرائیلی، هانگبی به سالیوان گفت که نتانیاهو باید در مورد مذاکرات با قانونگذاران اسرائیلی صحبت کند، زیرا به گفته یک مقام اسرائیلی مورد انتقاد مخالفان قرار گرفته است. این مقام اسرائیلی گفت، با این حال، هنگبی تاکید کرد که نخست وزیر اظهارات عمومی خود را در مورد این موضوع تا حد امکان محدود می کند.

هانگبی همچنین به سالیوان تاکید کرد که تحت هدایت نتانیاهو، در هفته‌های اخیر چندین مصاحبه انجام داده  که در آنها تاکید کرده است که هماهنگی با دولت بایدن در مورد ایران بهتر از همیشه است.

سخنگوی نتانیاهو بلافاصله به درخواست اکسیوس برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداد.

اسرائیل رسماً با هرگونه توافق جدید با ایران مخالف است، اما نتانیاهو علیه هرگونه تفاهم احتمالی بین تهران و واشنگتن مانند مذاکرات توافق هسته‌ای سال 2015 مبارزه نکرده است.

یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفته، سالیوان در طول این تماس مدعی شد که بسیاری از اطلاعات رسانه‌ها نادرست بوده و آن‌چه را که در مذاکرات غیرمستقیم با ایران مورد بحث قرار گرفته ، منعکس نمی‌کند. مشخص نیست که دولت بایدن دقیقاً چه چیزی را در گزارش‌ها نادرست می‌داند.

شورای امنیت ملی کاخ سفید هم از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کرد.

یکی از مقامات آمریکایی به اکسیوس گفته که تصور کاخ سفید این است که اسرائیل در پشت این افشاگری‌ها قرار دارد و بدین ترتیب تندروهای کنگره را به طور مستقیم و غیرمستقیم با همین اطلاعات تغذیه می‌کند.

هم‌چنین، مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که شکایت در مورد افشای اطلاعات توسط اسرائیل تنها یکی از شکایت‌هایی بود که سالیوان مطرح کرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی به اکسیوس گفت که این تماس دوستانه بوده، اما سالیوان هم‌چنین نگرانی عمیق خود را در مورد تصمیمات کابینه اسرائیل در مورد گسترش شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی و حملات خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی ابراز کرده است.

نگرانی سالیوان در مورد وضعیت کرانه باختری در بیانیه منتشر شده درباره این تماس از سوی کاخ سفید گنجانده شده بود، اما شکایت او در مورد افشای اطلاعات ادعایی درباره ایران در بیانیه ذکر نشده بود.

در شرایط کنونی، مشخص نیست که آیا تهران و واشنگتن به توافق بر سر هرگونه تفاهم درباره کاهش تنش منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران نزدیک هستند یا خیر. طرفین هم‌چنین در حال بحث جداگانه در مورد توافق احتمالی مبادله زندانیان هستند که می‌تواند در چارچوب این تفاهم‌ها انجام شود.