به گزارش اکوایران، خبرگزاری‌های روسیه روز دوشنبه به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور واگنر، به جرم شورش همچنان باز و در حال بررسی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز شنبه قول داد که «شورش خیانتکارانه» را خرد خواهد کرد، پس از اینکه پریگوژین گفت جنگجویان گروه واگنر او کنترل شهر روستوف در جنوب روسیه را به دست گرفته اند و به گفته خودش «راهپیمایی عدالت‌» را با هدف حذف فرماندهان بی‌کفایت و فاسد روسی، آغاز کرده‌اند.

بنابر گزارش رویترز، بر اساس توافقی با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس که در اواخر روز شنبه به فروکش کردن بحران منجر شد، کرملین اعلام کرد که پرونده جنایی علیه پریگوژین لغو خواهد شد و اعضای گروه واگنر نیز تحت پیگرد قرار نخواهند گرفت.

با این حال، روزنامه کومرسانت روسیه روز دوشنبه گزارش داد که پرونده جنایی علیه پریگوژین همچنان مفتوح است و سرویس امنیت فدرال (FSB) به تحقیقات خود درباره این پرونده ادامه می‌دهد. این منبع به نقل از یک منبع ناشناس گفت که زمان کافی برای بسته شدن پرونده وجود نداشته است.

خبرگزاری تاس نیز به نقل از یک منبع نزدیک به دفتر دادستانی گفت: «پرونده جنایی علیه پریگوژین متوقف نشده است. تحقیقات ادامه دارد.»

طبق قوانین روسیه مجازات حبس برای چنین جرمی 12 تا 20 سال است.

پریگوژین پس از ترک روستوف در اواخر روز شنبه در انظار عمومی دیده نشده و در مورد این معامله اظهار نظری نکرده است.

طبق قراردادی که کرملین و دولت بلاروس توصیف کردند، پریگوژین موافقت کرده است که روسیه را به مقصد بلاروس، کشور همسایه ترک کند. با این حال، محل استقرار رهبر واگنر مشخص نیست.

مقامات بلاروس روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفتند که اطلاعی از وضعیت پریگوژین ندارند و نمی‌توانند تأیید کنند که آیا او وارد این کشور شده است یا خیر.

سرویس مطبوعاتی شرکت کانکورد، متعلق به پریگوژین از ارائه به روز رسانی خودداری کرد و تنها به سی‌ان‌ان گفت که این جنگ سالار «سلام خود را به همه می‌رساند و زمانی که به ارتباطات مناسب دسترسی داشته باشد به سوالات پاسخ خواهد داد.»