به گزارش اکوایران، چهارشنبه هفته گذشته و احتمالاً به واسطه فشارهای آمریکا بر نتانیاهو برای کمک نظامی به کیف، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل با همتای اوکراینی خود الکسی رزنیکوف تلفنی گفتگو کرد.

به نوشته المانیتور، در بیانیه اسرائیل آمده است: «گالانت در جریان تحولات میدانی قرار گرفت و در مورد وضعیت انسانی در اوکراین ابراز نگرانی کرد. طرفین همچنین در مورد تهدید مشترک ایران و تأثیر آن بر جنگ در اوکراین و بر جهان صحبت کردند». این بیانیه افزود که گالانت رزنیکوف را در جریان توسعه سیستم هشدار موشکی اسرائیل که انتظار می‌رود در ماه سپتامبر به اوکراین تحویل داده شود، قرار داد.

در حالی که بیانیه اسرائیل به درخواست‌های طرف اوکراینی برای کمک نظامی اشاره‌ای نکرد، گزارش اوایل این هفته اکسیوس نشان داد که این تماس تلفنی به درخواست لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در دیدار هفته گذشته او با گالانت در حاشیه گردهمایی وزرای دفاع ناتو در بروکسل انجام شد. همچنین در هفته گذشته، مقامات اوکراینی ناشناس به تایمز اسرائیل گفتند که رزنیکوف تا آن زمان قادر به هماهنگی برای یک تماس تلفنی با گالانت نبود.

اکسیوس گزارش داد که در جلسه با آستین، گالانت در مورد کمک‌های بشردوستانه و دفاعی اسرائیل به اوکراین گفتگو کرد و موضع اورشلیم در قبال ارسال سلاح به کیف را تکرار کرد. به نقل از یک مقام اسرائیلی، واشنگتن موضع اسرائیل را درک می‌کند.

از ابتدای جنگ اوکراین، اسرائیل به اوکراین پیشنهاد کمک‌های غیرنظامی کرده، اما کمک نظامی ارائه نداده است. عوامل مختلفی از جمله کانال ارتباطی حیاتی بین نیروهای دفاعی اسرائیل و ارتش روسیه که جت‌های اسرائیلی را قادر می‌سازد تا به مواضع نیروهای نزدیک به ایران در سوریه حمله کنند، عضویت دائمی مسکو در شورای امنیت سازمان، رابطه مسکو با ایران و جامعه بزرگ یهودی در روسیه باعث شد که کابینه کنونی اسرائیل و سلف در کمک نظامی به اوکراین احتیاط به خرج دهند.

بارها اسرائیل گفته که واشنگتن خطوط قرمز تل‌آویو در مورد کمک نظامی به کیف و عدم تمایل به تحریک مسکو را درک می‌کند. با این حال، از زمان آغاز جنگ و ظاهراً به دنبال فشار ایالات متحده، اروپا و اوکراین، حداقل چهار بار موضع اسرائیل تغییر کرده است.

در آوریل ۲۰۲۲، بنی گانتز، وزیر دفاع وقت اعلام کرد که اسرائیل تجهیزات حفاظتی مانند کلاه و جلیقه را برای نیروهای امداد و نجات محلی و سازمان‌های مدنی به اوکراین ارسال خواهد کرد.

یک گزارش نیویورک‌تایمز در اکتبر ۲۰۲۲ فاش کرد که اسرائیل به طور غیرمستقیم اطلاعاتی را در مورد پهپادهای ساخت ایران که توسط ارتش روسیه استفاده می‌شود را در اختیار اوکراین قرار داده است.

در مارس ۲۰۲۳، اسرائیل موافقت کرد که به اوکراین یک سیستم هشدار برای حملات موشکی و پهپادی ارائه دهد. این سیستم که چند سال در اسرائیل استفاده می‌شد، اکنون در حال آزمایش و تطبیق با شرایط اوکراین است و انتظار می‌رود که در پاییز در اوکراین مستقر شود.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در دیدار ۲ می با الیور ورهلی، کمیسر همسایگی اتحادیه اروپا درباره مسائلی از جمله پروژه جدید اسرائیل برای مین‌زدایی مناطق جنگ‌زده اوکراین گفتگو کرد. یک منبع دیپلماتیک اسرائیل در آن زمان به المانیتور گفت که اتحادیه اروپا به کمک در چنین پروژه‌ای علاقه‌مند است.

از زمان اعلام ارسال سیستم هشدار غیرنظامی، فشار اوکراین بر اسرائیل تا حدودی کمتر شده است. اما اخیراً کیف و واشنگتن خواسته‌های جدیدی مطرح کرده‌اند.

آندری یرماک، رئیس ستاد ارتش اوکراین در مصاحبه‌ای از ادامه امتناع اسرائیل از ارائه کمک‌های نظامی به کشورش ابراز ناامیدی کرد و گفت: «هیچ‌کس به جز اسرائیل نمی‌تواند تجهیزات مقابله با حملات پهپادی را تأمین کند».