به گزارش اکوایران، در سال‌های منتهی به تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین، یک تاجر مستقر در سن پترزبورگ به نام یوگنی پریگوژین به عنوان یک کارآفرین سیاسی زیرک ظاهر شد. پریگوژین و شرکت‌هایش در خدمت منافع دولت روسیه بودند و سیاست خارجی پوتین را به روش‌هایی که هم مفید و هم غیرقابل پیش‌بینی بود، پیش می‌بردند.

طبق آنچه در گزارش سی‌ان‌ان آمده، شهرت پریگوژین بزرگترین دارایی او بود. او مزرعه بدنام ترول‌ها را که دولت ایالات متحده به دلیل دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا تحریم کرده بود، ایجاد کرده است. همچنین وی متولی ایجاد یک نیروی مزدور قابل توجه بود که نقش کلیدی‌ای در درگیری‌های نظامی از منطقه دونباس اوکراین تا جنگ داخلی سوریه ایفا کرد. گروه وی به مسکو کمک کرد تا چاره‌ای برای نفوذ در قاره آفریقا فراهم کند.

تمام فعالیت‌های پریگوژین یک برگ برنده برای کرملین در راستای انکار فعالیت‌های نامشروع و غیرقانونی بود. به هر حال، فعالیت‌های مزدورمحور توسط قوانین روسیه ممنوع بود و پوتین همیشه می‌توانست مداخله در انتخابات ایالات متحده را صرفاً کار هکرهای "وطن پرست" اعلام کند.

و همچنین به نفع پوتین بود که برخی از کارهای کثیف مانند حمایت از شورش مسلحانه در شرق اوکراین یا حفظ قلمرو در سوریه را برون‌سپاری کند. وجود واگنر به طور علنی تأیید نشد و همواره به نظر می‌رسید که برخی از عملیات پریگوژین تا حدودی از طریق خودش تأمین مالی می‌شود.

اما همه اینها با تهاجم تمام‌عیار به اوکراین تغییر کرد. پوتین با دادن اختیارات ویژه به پریگوژین برای تشکیل ارتش خصوصی، هم جاه‌طلبی‌های سیاسی این تاجر را قوام بخشید و هم انحصار دولت در استفاده از زور را تسلیم کرد.

دشمنی پریگوژین با رهبری ارتش روسیه دیرینه است و بسیاری از ناظران معتقدند که این بخشی از بازی پیچیده سیاست درباری در دوره پوتین است. این الگو دیرینه بود: نخبگان به دنبال موقعیت، نفوذ و دارایی‌های تجاری بودند، و به پوتین اجازه دادند که بالاتر از میدان باقی بماند و به عنوان داور نهایی اختلافات بر صحنه تسلط یابد.

اکنون پریگوژین با در دست گرفتن پرچم شورش آن قرارداد را پاره کرده است.

سناریوی بالقوه انقلابی

پوتین در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روز شنبه که به نظر می‌رسد در آن آخرین اخطار و هشدار را به پریگوژین می‌دهد، گفت: «کسانی که عمدا راه خیانت را انتخاب کردند، شورشی مسلحانه به راه انداختند تا راه باج‌خواهی و روش‌های تروریستی را طی کنند، با مجازات اجتناب‌ناپذیری روبرو خواهند شد. هم در برابر قانون و هم در برابر مردم پاسخگو خواهند بود.»

اما پوتین همچنین به سناریوی بالقوه انقلابی در حال رخ دادن در کشور اشاره کرد، چیزی که ممکن است تکرار مصیبت بار تاریخ روسیه در قرن بیستم باشد.

او گفت: «این همان ضربه‌ای بود که روسیه در سال 1917، زمانی که این کشور وارد جنگ جهانی اول شد، خورد. دسیسه ها، دعواها، سیاسی‌کاری‌های پشت پرده، نابودی ارتش، فروپاشی دولت، از دست دادن سرزمین‌های وسیع و در نهایت، فاجعه‌ای بزرگ.

اما سوال اینجاست که پوتین به کدام رویدادهای سال 1917 اشاره می کند؟ انقلاب فوریه با اعتراضات و شورش‌های نظامی آغاز شد که منجر به کناره‌گیری تزار نیکلاس دوم و ایجاد یک دولت موقت شد. در اواخر همان سال، شورشی در پتروگراد - سنت پترزبورگ امروزی - بلشویک ها را به قدرت رساند و جنگ داخلی وحشتناکی را آغاز کرد.

اکنون روسیه در معرض خطر یک فاجعه دیگر قرار دارد و مشخص نیست که پریگوژین چه نقشی ایفا خواهد کرد: یا به عنوان یک شورشگر شکست خورده، یا با افزایش قدرت او در داخل روسیه.

پس از اینکه نیروهای پریگوژین روستوف روی دون را تصرف کردند، ویدئویی منتشر شد که پریگوژین را در گفتگوی پرتنش با دو فرمانده نظامی روس نشان می‌داد.

واگنر روشن کرد که چه کسی رئیس است و یونس بیک یوکوروف معاون وزیر دفاع را به خاطر خطاب کردن پریگوژین با ضمیر مفرد مورد سرزنش و تهدید قرار داد.

پریگوژین هشدار می‌دهد که شورش واگنر در روستوف پایان نخواهد یافت. او گفت: «ما به اینجا آمدیم. ما می‌خواهیم از رئیس ستاد کل ارتش (گراسیموف) و وزیر دفاع (شویگو) استقبال کنیم.تا زمانی که آنها به اینجا نرسیده‌اند، ما در اینجا خواهیم ماند و شهر روستوف را محاصره خواهیم کرد.». وی همچنین وعده داد: «ما به زودی به مسکو خواهیم رفت».