به گزارش اکوایران، شاید به یاد داشته باشید که در 24 فوریه 2022، زمانی که ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه دومین تهاجم خود به اوکراین را آغاز کرد، دو دلیل برای آن مطرح کرد: «نظامی ‌زدایی» و «نازی زدایی» از اوکراین.

به گفته پایگاه 1945، هر دو این اهداف بی‌معنی بودند، چرا که اوکراین مطلقاً هیچ تهدید نظامی علیه روسیه ایجاد نمی‌کرد و تفکر نازیسم در اوکراین هیچ مقبولیت قابل اعتنایی ندارد. هر دو هدف به طور خاص به این دلیل پوچ بودند که این روسیه‌ی پوتین بود که برای اوکراین تهدید نظامی ایجاد می‌کرد و تمام نشانه‌های یک رژیم فاشیستی را داشت: اقتدارگرایی، شوونیسم، دیکتاتوری تشنه به خون و کیش شخصیت.

به هر حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین اخیراً این خبر خوب را اعلام کرد: اوکراین نظامی‌زدایی شده است!

این دقیقاً سخنان اوست: «در واقع، اوکراین در زمان آغاز عملیات ویژه نظامی به شدت نظامی شده بود. و همانطور که پوتین گفت، یکی از اهداف غیرنظامی کردن اوکراین بود. این کار در واقع تا حد زیادی تکمیل شده است. اوکراین هر روز کمتر از سلاح‌های خود استفاده می‌کند. و بیشتر و بیشتر از سیستم‌های تسلیحاتی که کشورهای غربی به آن ارائه می‌کنند استفاده می‌کند.»

اظهارات پسکوف تعبیر عجیبی از غیرنظامی کردن است. درست است، اوکراین بسیاری از تجهیزات و مهمات مربوط به دوران شوروی خود را مصرف کرده است. امّا در عین حال سیستم‌های تسلیحاتی بسیار موثرتر و مدرن‌تر و سازگار با ناتو را از بیش از 50 کشور در گروه رامشتاین دریافت کرده است.

این‌که این چطور می‌تواند به معنی نظامی‌زدایی باشد مشخص نیست، آن هم زمانی که اوکراین ضد حمله‌ای را آغاز کرده و توانسته بخش‌هایی از مناطق اشغال شده را از روسیه بازپس بگیرد.

از طرفی دیگر، منطق پسکوف کاملاً با عقل جور در می‌آید. از آنجا که همانطور که کرملین ادعا می‌کند، روسیه هرگز به اوکراین حمله نکرده، بمب‌هایش را بر روی غیرنظامیان نریخته، انفجار سد کاخوفکا کار اوکراینی‌های دیوانه بوده، قتل عام بوچا هرگز اتفاق نیفتاده، و اوه بله، پوتین یک دموکرات واقعی است؛ چرا به جایگزینی توهم با واقعیت ادامه ندهیم؟

البته در اینجا ممکن است چیزی فراتر از حماقت هم وجود داشته باشد. تصور کنید پوتین و نزدیکانش می‌دانند که جنگ بد پیش می‌رود. به هر حال، علیرغم تبلیغات بی‌وقفه برای عکس آن چگونه ممکن است ندانند؟ همچنین تصور کنید که آنها به دنبال راهی آبرومندانه برای خروج از این آشفتگی هستند. بنابراین، چرا اعلام پیروزی نکنیم و از آن به عنوان دلیلی برای عقب نشینی تدریجی استفاده نکنیم؟

این تصمیم ممکن است برای پوتین و دوستانش زیادی عاقلانه باشد، امّا همانطور که ساموئل جانسون در سال 1777 گفت: «وقتی یک مرد می‌داند که قرار است در عرض یک دو هفته به دار آویخته شود، ذهنش به طرز شگفت انگیزی متمرکز می‌شود.»