به گزارش اکوایران، یک ایده نظامی می‌گوید ارتشی که قصد حمله به یک دشمن مستقر در مواضع دفاعی را دارد، ابتدا باید با بمباران‌های هوایی راه خود را باز کند و به دنبال آن با یک حمله زمینی عظیم، تحت پشتیبانی هواپیماهای جنگنده پیشروی کند.

در غیاب یک نیروی هوایی قوی

اوکراین این گزینه را نداشته است. در غیاب یک نیروی هوایی قوی، سربازان کی‌یف در تلاش هستند تا کاری را انجام دهند که تعداد کمی از ارتش‌های مدرن جرأت آن را دارند: سربازان روسی را که ماه‌ها وقت داشته‌اند خود را برای حمله وعده داده شده اوکراین آماده کنند، از شهرهای خود بیرون برانند.

به گفته وال استریت ژورنال، ناکامی‌های اولیه اوکراینی‌ها نشانه‌ای از این است که ضدحمله آنها، یک حمله طولانی و مرگبار خواهد بود و نه تکرار شکست نیروهای روسی در خارکیف در اواخر تابستان گذشته.

یک مسابقه آمادگی

نبرد سهمگینی که اکنون در حال گسترش است، اساساً یک مسابقه آمادگی است. هر دو طرف از اواسط سال گذشته در حال جمع آوری تسلیحات، نیروها و مواضع دفاعی برای یک لحظه کلیدی بوده‌اند.

73866d8b-ebcf-420a-ad62-09bc9688

اوکراین میلیاردها دلار تسلیحات و خودروهای زرهی پیشرفته از متحدان غربی خود دریافت کرده است. در همین حال، مسکو بیش از 200،000 سرباز فراخوانده، سنگر حفر کرده و مواضع توپخانه را برای متوقف کردن اوکراینی‌ها آماده کرده است. قابل توجه‌تر از همه، سربازان روسی به طور بالقوه میلیون‌ها مین زمینی را پراکنده کرده‌اند، که برخی از آنها با راکت‌های پخش‌کننده مین جاسازی شده‌اند.

یک واحد زرهی اوکراینی که از تجهیزات پیشرفته آمریکایی و اروپایی استفاده می‌کند، در اوایل ماه جاری وارد یکی از این میدان‌های مین شد، که چندین تانک و خودروی زرهی جنگی را از کار انداخت. واحدهای دیگر با حملات هوایی توسط هلیکوپترهای جنگی و موشک‌های روسی شلیک شده از زمین و هوا، مواجه شده‌اند.

توقف پیشروی

فرماندهان اوکراینی که در روزهای اخیر در حملات شناسایی خود با شکست‌هایی مواجه شده‌اند، در بسیاری از مناطق برای ارزیابی مجدد تاکتیک‌ها، پیشروی را متوقف کرده‌اند. به گفته مقامات، حداقل برخی از خودروهای آسیب دیده بازیابی شده‌اند.

فیلیپس اوبراین، استاد مطالعات استراتژیک در دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند، گفت که مهاجمان اوکراینی تنها در صورتی می‌توانند در شکستن خطوط روسیه موفق شوند که ابتدا نیروهای آن‌ها را فرسوده کنند. او گفت: «از آنجایی که آنها برتری هوایی ندارند، نمی‌توانند راه خود را با بمباران باز کنند و از تجهیزات زرهی خود محافظت کنند. این یک مرحله مرگبار است.»

در جستجوی نقاط ضعف دفاعی روسیه

نیروهای اوکراینی از جمله کماندوها به دنبال نقاط ضعف در دفاع روسیه هستند. حتی حملاتی که نمی‌توانند خطوط روسیه را بشکنند، می‌توانند به تاکتیک سازان اوکراینی برای ارزیابی واکنش‌های روسیه کمک کنند. فرماندهان اوکراینی با مشاهده نحوه واکنش نیروهای روسی و یافتن محل‌هایی که نیروهای اضافه از آن اعزام می‌شوند، می‌توانند اهداف جدیدی را برای هدف قرار دادن با تسلیحات دوربرد پیدا کنند. مقامات نظامی غربی می‌گویند که ارتباطات رادیویی در میان روس‌ها می‌تواند به اوکراین در یافتن اهداف و به دست آوردن اطلاعات میدانی جنگ کمک کند.

image (2)

با این حال، هر مزیتی که اوکراین از نظر عوامل انسانی، مانند خستگی یا کاهش انگیزه در برابر مدافعان روسیه به دست آورد، می‌تواند با قدرت روسیه در دفاع فیزیکی، نیروی هوایی یا ابزارهای دیگر مانند تجهیزات جنگ الکترونیک، جبران شود. مین‌های زمینی نیز ممکن است برای روسیه به شدت موثر باشند.

مین‌های زمینی روسیه دقیقاً به این دلیل کشنده هستند که نیازی به مداخله انسانی ندارند، بنابراین تهدید آن‌ها بدون توجه به شرایط محلی یا روحیه سربازان باقی می‌مانند. شناسایی آن‌ها دشوار است و نیروهای مهاجم را وادار به حرکت آهسته می‌کند که سربازان و تجهیزات را در معرض حمله قرار می‌دهد. بسیاری از مین‌های روسیه بیش از انتظار اوکراین و متحدانش قدرت انفجاری دارند، به این معنی که نسبت به پیش‌بینی‌ها آسیب بیشتری وارد می‌کنند.

یک مقام ارشد ناتو گفت: «شما به اطلاعات دقیقی نیاز دارید تا بدانید هر میدان مین کجاست در حالی که ایجاد میدان مین چندان سخت نیست.»

نبرد حیاتی بر سر کورسک

استراتژیست‌ها می‌گویند نبردهای آتی در نهایت به این بستگی دارد که آمادگی‌های کدام طرف موفق‌تر بوده است. مارک کانسیان، مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن، وضعیت کنونی را با نبرد کورسک، شهری در روسیه در نزدیکی شرق اوکراین، در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد. در بهار 1943، مهاجمان نازی و مدافعان شوروی می‌دانستند که جایی در این منطقه با هم روبرو خواهند شد و هر دو طرف برای آن آماده شدند.

کانسیان گفت، زمانی که آلمان تهاجم خود را آغاز کرد، مشخص شد که آنها بیش از حد معطل کرده‌اند و شوروی‌ها سریعتر مواضع خود را تقویت کرده‌اند. مسکو در این رو در روزی که بزرگترین نبرد تانک‌ها در تاریخ بود، پیروز شد.

او گفت: «به طور مشابه، کیف و مسکو هر دو در ماه‌های اخیر در حال تقویت وضعیت خود بوده‌اند، بنابراین مبارزه پیش رو آزمایش این خواهد بود که چه کسی با سرعت بیشتری خود را تقویت کرده است. در حالی که پیشرفت اوکراین در زمینه تجهیزات و نیروها چشم‌گیر بوده است، من نگران وقایع کورسک هستم.»