به گزارش اکو‌ایران، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که به دنبال هفته‌ها بحث داخلی درباره نحوه ارسال تانک‌های آبرامز مجهز به گلوله‌هایی با اورانیوم ضعیف شده، انتظار می‌رود این تجهیزات در اختیار اوکراین قرار بگیرد.

خیز برای شکستن کمر تانک‌های روس

وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی اختصاصی به نقل از یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا نوشت که شواهد نشان می‌دهد هیچ مانع بزرگی برای تصویب طرح مرتبط با ارسال این مهمات وجود ندارد. هم‌زمان پنتاگون تایید کرده که تانک‌های آبرامز که ایالات متحده در اختیار اوکراین قرار می‌دهد مجهز به گلوله‌هایی با اورانیوم ضعیف شده است که به طور منظم توسط ارتش ایالات متحده استفاده می‌شود و قادر است کمر تانک‌های روس را بشکند، چراکه این گلوله‌ها با سرعت بالایی شلیک می‌شوند و می‌توانند از فاصله دور زره جلوی تانک روسی را هدف قرار دهند.

اسکات بوستون، تحلیلگر مسائل دفاعی فعال در موسسه رند، در این باره به وال استریت ژورنال گفت: این پرتابه مانند یک قطار باری برخورد می‌کند، از همین رو فشار زیادی را بر یک نقطه خاص در آرایه زرهی دشمن وارد خواهد کرد.

حمایت عریان واشنگتن از اوکراین

پیشنهاد ارسال تانک‌های آبرامز در کاخ سفید مورد بحث قرار گرفته است؛ جایی که برخی از مقام‌های حاضر در آن نگران این گزاره هستند که ارسال چنین گلوله‌هایی ممکن است موجب شود واشنگتن به واسطه ارائه تسلیحاتی که خطرهای بهداشتی و زیست محیطی به همراه دارد هدف انتقادهای تندی قرار بگیرد. رایزنی در باب گلوله‌های تانک که پیش‌تر گزارش نشده بود در حالی انجام می‌شود که اوکراین برای بازپس‌گیری جغرافیای خود که در اختیار روس‌ها قرار دارد، دست به ضدحمله زده است.

مقام‌های ارشد دولت بایدن می‌گویند هدف ایالات متحده این است که اوکراین را قادر سازد تا حد امکان در میدان نبرد پیشرفت داشته باشد و در صورت انجام مذاکرات صلح، کی‌یف در موقعیت قوی‌تری قرار بگیرد. با این همه در کابینه بایدن در باب تامین مهمات خوشه‌ای برای اوکراین اختلاف نظر وجود دارد.

اختلاف نظرها در راهروهای کنگره

حمایت سیاسی از اوکراین در کاپیتول هیل همچنان قوی است اما برخی از قانونگذاران می‌گویند کاخ سفید باید از اوکراین بیشتر حمایت کرده و تسلیحات بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهند. مسأله ارسال چنین تجهیزات مجهزی به ژانویه بازمی‌گردد؛ زمانی که کاخ سفید موافقت کرد تا 31 تانک آبرامز را در اختیار اوکراین قرار دهد تا بدین طریق برلین و سایر پایتخت‌های اروپایی نیز با ارسال تانک های لئوپارد 2 ساخت آلمان موافقت کنند.

در ابتدا ایالات متحده قصد خرید تانک‌های جدید موسوم به آبرامز M1A2 را داشت، اما برای کوتاه کردن زمان تحویل، دولت آمریکا تصمیم گرفت تانک‌های M1A1 را که قبلا در فهرست موجودی آمریکا قرار دارند را بازسازی کرده و در اختیار کی‌یف بگذارد. نظامیان اوکراین فعلا در آلمان و در حال آموزش نحوه کار و نگهداری آبرامز هستند؛ تانک‌هایی که گفته می‌شود تا پاییز تحویل داده خواهد شد.

تیر پوتین به سنگ خورد

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه تانک‌ها را مسلح کنیم؟ همانگونه که ایالات متحده گزینه‌های خود را بررسی می‌کرد، بریتانیا تانک‌های چلنجر را به همراه گلوله‌های زره‌پوش اورانیوم ضعیف شده برای شلیک در اختیار اوکراین قرار داد. اورانیوم ضعیف شده محصول فرعی فرایند غنی‌سازی اورانیوم است و واکنش هسته‌ای ایجاد نمی کند. برنامه محیط زیست سازمان ملل در گزارش سال گذشته‌اش اعلام کرد که سموم شیمیایی این فلز خطری بالقوه است و می‌تواند زمینه‌ساز برخی از بیماری‌ها شود. به همین دلیل پوتین بریتانیا را به تکثیر سلاح‌های مجهز به عنصر هسته‌ای متهم کرد؛ ادعایی که موجب شد تا لندن، مسکو را به واسطه انتشار اطلاعات نادرست هدف قرار دهد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ماه مارس گفت که استدلال روسیه غیرصادقانه است و نگرانی اصلی مسکو افزایش تهدید برای تانک‌هایش است. به گفته او، این نوع مهمات نسبتا رایج است. با این همه در آن بازه زمانی ایالات متحده هیچ گلوله‌ای دارای اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین نداد. کاخ سفید همچنین در حال بررسی این مقوله است که آیا سلاح دیگری از جمله مهمات خوشه‌ای را که کی‌یف خواستار آن است را برای اوکراین فراهم کند یا نه.

جنگ تانک‌ها

برخی از مقام‌های پنتاگون با ارسال مهمات خوشه‌ای موسوم به مهمات متعارف دو منظوره، برای نیروهای اوکراینی و جهت حمایت از آنها در برابر روس‌ها حمایت می‌کنند. ژنرال کریستوفر کاولی، فرمانده ارشد ناتو به کنگره گفته است که چنین تسلیحاتی می‌تواند در برابر تمرکز نیروها و تجهیزات روسی بسیار موثر باشند. اما مقام های شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه در برابر ارسال مهمات خوشه ای مقاومت کرده‌اند.

فعالان حقوق بشر و برخی از کشورهای متحد نیز نگران هستند که انفجار چنین سلاح‌‎هایی در زمین می‌تواند مدت‌ها بعد از پایان درگیری تلفات غیرنظامی به دنبال داشته باشد. اوکراینی‌ها همچنین بر ارسال موشک‌های دوربرد ساخت ایالات متحده تاکید دارند آن هم در شرایطی که جو بایدن ماه می گفت که این گزینه در حال بررسی است. با این همه امروز انتظار می رود که گلوله‌هایی با اورانیوم ضعیف شده ارسال شود. بوستون، تحلیلگر موسسه رند می‌گوید به نظر نمی‌رسد که جنگ تانک‌ها در نبرد اوکراین چندان رایج باشد؛ اما در صورتی که رخ دهد، اوکراینی‌ها دست بالا را خواهند داشت.