به گزارش اکوایران، طرح دولت عربستان برای خرید کل ورزش حرفه‌ای گلف به خودی خود وحشتناک است. پادشاهی «ورزش‌شویی» (تلاش برای بهبود چهره از طریق ورزش) را به سطح جدیدی رسانده و آن‌قدر پول به تور PGA‌ «انجمن حرفه‌ای گلف» داده است که آن‌ها نگرانی‌های حقوق بشری خود را رها کردند، به وفادارترین بازیکنان خود خیانت کردند و خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر را -که وانمود می‌کردند از آن‌ها حمایت می‌کنند- کنار گذاشتند و به طور مخفیانه مذاکره برای این فروش را پیش بردند. اما مسائل ژئوپلیتیک بزرگ‌تری هم در کار است.

جنگ اوکراین و سرکیسه کردن غرب

به نوشته جاش روگین، ستون‌نویس واشنگتن‌پست، یکی از دلایل اصلی که عربستان سعودی از این میزان از پول نقد برای چنین پروژه‌هایی برخوردار است –که برای خرید کل یک لیگ ورزشی حرفه‌ای کافی است- این‌که دولت سعودی از جنگ در اوکراین برای سرکیسه کردن غرب استفاده می‌کند. از زمانی که روسیه در سال گذشته به اوکراین حمله کرد، ریاض از قدرت خود بر بازارهای انرژی استفاده کرده است تا قیمت نفت را به طور مصنوعی بالا نگه دارد، اقدامی که هزینه‌اش را مصرف‌کنندگان آمریکایی و اروپایی می‌پردازند.

ریاض برای کسب درآمد بیشتر، برای مصارف داخلی خود نفت ارزان‌تر را از روسیه می‌خرد و مقدار بیشتری از نفت خود را برای صادرات با حاشیه‌های سود بسیار بالا آزاد می‌کند. این به نوبه خود با تأمین منابع مالی، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه کمک می‌کند تا به جنگ خود ادامه دهد و در برابر تحریم‌های غرب مقاومت کند. ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان،  بخشی از این سودهای جنگی را صرف خرید نفوذ در غرب می‌کند تا هرگونه مخالفت با استراتژی ضدغربی خود را خنثی کند.

رونق بزرگ

تام مالینوفسکی، نماینده سابق کنگره و مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «جنگ در اوکراین باعث انتقال ثروت عظیم صدها میلیارد دلاری از مردم عادی در کشورهای دموکراتیک به کشورهای تولیدکننده نفت، به‌ویژه عربستان سعودی شده است. آیا آن‌ها قصد دارند از این سرمایه‌های بادآورده برای حمایت و بازسازی اوکراین استفاده کنند، یا همه آن‌ها را برای ساخت شهرهای بیابانی و عملیات نفوذ سیاسی در ایالات متحده هدر خواهند داد؟ این باید برای همه ما اهمیت زیادی داشته باشد.»

00

جنگ در اوکراین برای سعودی‌ها رونق بزرگی به همراه داشته است. از زمان حمله روسیه، اوپک تحت رهبری عربستان سعودی بارها تولید خود را کاهش داده است، به درخواست‌های آمریکا بی‌توجهی کرده و قیمت‌ها را بیش از پیش افزایش داده است. شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، آرامکو در سال گذشته 161.1 میلیارد دلار سود کسب کرد که 47 درصد نسبت به سال 2021 افزایش داشت. در همین حال، ریاض تنها 400 میلیون دلار کمک بشردوستانه به اوکراین داده است.

ورزش‌شویی و دخالت در سیاست داخلی آمریکا

یاسر الرمیان، دوست نزدیک محمد بن سلمان و رئیس هیئت مدیره آرامکو، قرار است رئیس تشکیلات تازه ادغام شده گلف شود، که تور PGA را با تور LIV با بودجه عربستان و تور جهانی DP ترکیب می‌کند. او همچنین مدیر صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان (PIF)، تنها تامین کننده مالی تشکیلات جدید گلف است. برای دنبال کردن جریان پول در اینجا نیازی به نقشه ندارید.

0

مطمئناً سعودی‌ها قبلاً هم ثروتمند بودند و سابقه طولانی در خریدن غربی‌ها از طریق لابی‌گری، خریدهای ورزشی، سرمایه‌گذاری‌های رسانه‌ای و سایر بازی‌های نفوذ دارند. طبق گزارش‌ها، دو میلیارد دلاری که صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در شرکت سهام خصوصی جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ سرمایه‌گذاری کرده است، چیزی جز دخالت مستقیم در سیاست ایالات متحده از طریق ابزار ترامپ و خانواده‌اش نیست.

معامله تور PGA نشان دهنده تشدید این استراتژی است. سناتور کریس مورفی گفت که سعودی‌ها پیش از این هم از گلف برای مداخله سیاسی در ایالات متحده استفاده می‌کردند. او گفت که اکنون انتظار دارد که آنها این تلاش را تا حد زیادی گسترش دهند. احتمالاً تصادفی نیست که ترامپ سال گذشته ادغام لیگ‌های گلف را دقیقاً پیش‌بینی کرده بود. او همچنین از طریق شرایط ترجیحی میزبانی رویدادها در باشگاه‌های گلف خود، از این ادغام سود مالی خواهد برد.

مورفی به من گفت: «سعودی‌ها به وضوح از تور LIV برای انتقال پول نقد به نامزد احتمالی جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری استفاده کرده‌اند تا همچنان او را در طرف خود نگه دارند. حالا، آیا آنها می‌توانند چنین پول‌هایی را از طریق PGA بشویند؟ آیا PGA ابزاری خواهد شد که یک دولت خارجی از طریق آن پول را در جیب شخصیت‌های سیاسی آمریکایی قرار دهد؟

مورفی خواستار بررسی دقیق این ادغام برای دلایل امنیت ملی است. او گفت: «تصاحب یک ورزش بزرگ آمریکایی توسط یک دیکتاتوری خارجی، که اغلب مواضعش با منافع امنیت ملی آمریکا مغایرت کامل دارد، عواقب عظیمی خواهد داشت.» قانونگذاران از تنظیم‌کنندگان فدرال می‌خواهند تا در این توافق مداخله کنند و گزینه تحقیقات کنگره نیز روی میز است.

گلف‌ربایی یا حقوق‌بشرزدایی

کاخ سفید بایدن مطمئناً می‌داند که عربستان سعودی به رقبای رئیس‌جمهور کمک مالی می‌کند، که ممکن است (در کنار عوامل ژئوپلیتیکی) تا حدی توضیح دهد که چرا بایدن از وعده انتخاباتی‌اش برای مقابله با محمد بن سلمان، چرخش کرده است. اما دولت همچنین باید توجه داشته باشد که سعودی‌ها برای حمایت از افرادی که در صورت انتخاب، حمایت آمریکا از اوکراین را متوقف خواهند کرد، در سیاست ایالات متحده دخالت می‌کنند.

photo_2023-06-07_10-41-41

هنگامی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه هفته گذشته به مدت سه روز از عربستان سعودی دیدار کرد، از جمله دیدار با بن سلمان، موضوعات اصلی دستور کار عبارت بودند از روابط اسرائیل و اعراب، مبارزه با دولت اسلامی، قراردادهای انرژی هسته‌ای و فروش تسلیحات. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اوکراین در اولویت جلسات بوده یا اصلاً مسئله تور PGA مطرح شده باشد.

ربایش گلف توسط عربستان را نباید فقط به عنوان یک ماجرای حقوق بشری یا تلاش برای بهبود چهره از طریق ورزش بررسی کرد. در حالی که عربستان سیاست خارجی خود را از غرب دور می‌کند و به سمت روسیه، چین و ایران می‌برد، این اقدام برای تلاش‌های بن سلمان برای ایجاد یک پوشش سیاسی کلیدی است. اما واضح است که محمد بن سلمان به وضوح در مبارزه بین دموکراسی‌ها و خودکامگی‌ها، طرف خود را انتخاب کرده است - و آن طرف با ایالات متحده یا اوکراین نیست.

کم‌ترین کاری که رژیم سعودی می‌تواند انجام دهد این است که برخی از منافع جنگ را برای کمک به اوکراین استفاده کند، بیش از همه از طریق بازسازی زیرساخت‌ها و اقتصاد این کشور. خرید تور PGA اقدامی گستاخانه است، اما تصویر عربستان سعودی را اصلاح نمی‌کند یا این واقعیت را مخفی نمی‌کند که محمد بن سلمان و دوستانش از رنج اوکراین برای پر کردن جیب خود سوء استفاده کرده‌اند.