به گزارش اکوایران، محمود واعظی - رئیس دفتر رئیس‌جمهور دولت دوازدهم و از وزرای دولت یازدهم - درباره پرونده فرش‌های ساختمان حافظیه سعدآباد، با بیان اینکه «مدعی این پرونده، نهاد ریاست‌جمهوری در دولت دوازدهم بود»، گفت: از ابتدای دولت یازدهم گزارش‌هایی درباره مفقود شدن چند تخته فرش در ساختمان حافظیه در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۲ دریافت شد.

وی ادامه داد: نهاد ریاست‌جمهوری به عنوان مدعی، از طریق بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری این مساله را پیگیری کرد و حتی پرونده به اطلاع نهادهای نظارتی خارج از دولت هم ارسال شد.

واعظی به ایلنا گفته است: پرونده فرش‌ها در حال پیگیری بود و حتی برخی اخبار حکایت از آن داشت که به مرحله صدور رای نیز رسیده است که برخی خبرگزاری‌ها، با انتشار خبری مخدوش و مغشوش و با اتکا به شنیده‌ها و منابع آگاه، خبرسازی‌هایی را با هدف متهم کردن دولت قبل شروع کردند.

این چهره نزدیک به حسن روحانی، افزود: در این خبرسازی‌ها با هدف منحرف کردن روند رسیدگی به پرونده، اتهام‌هایی علیه مقامات ارشد دولت روحانی و نزدیکانش مطرح شده که مستند به هیچ مدرک و شواهدی نیست، بلکه یک خبرسازی جعلی است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق تاکید کرد که «طرح مجدد و رسانه‌ای موضوع مفقودی فرش‌ها، از اساس سیاسی و با اهداف انتخاباتی است.»

وی بیان کرد: پس از شکست ادعای سرقت فرش‌ها و انبوه خبرهای ضد و نقیض در این باره، اتهام سرقت تلویزیون‌های کاخ سعدآباد را مطرح کردند. البته هرچه به انتخابات اسفند نزدیک شویم، از این دست خبرها و حتی ادعاهای بزرگ‌تر و کشفیات جدیدتر بیشتر خواهد شد.

به گزارش اکوایران، روز یکشنبه 31 اردیبهشت، خبرگزاری فارس در گزارشی از مفقود شدن 48 تخته‌فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت کاخ سعدآباد طی سال‌های 1392 تا 1395 خبر داد. 

این موضوع با واکنش روابط عمومی کاخ سعدآباد رو‌به‌رو شد و در جوابیه‌ای به خبر مفقودی فرش‌های ساختمان حافظیه کاخ سعدآباد، نوشت: «ساختمان حافظیه متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری است و حفاظت از آن در حیطه وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی نیست. مجموعه ۱۸۰ هکتاری سعدآباد مشتمل بر بناها و کاخ‌موزه‌هایی است که برخی از آن‌ها در تملک نهادهایی غیر از میراث فرهنگی است.»

عزت‌الله ضرغامی - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - هم در این رابطه گفت: «گزارش مقدماتی درباره سرقت فرش‌ها از سعدآباد داده شده است. این اتفاق در دوره‌های قبلی اتفاق افتاده و حراست از آن ساختمان مجموعه کاخ سعدآباد به عهده سازمان میراث فرهنگی نبوده است و حراست آن بخش (ساختمان حافظیه) کاخ سعدآباد بر عهده دستگاه‌های دیگر است که وظایف قانونی خود را انجام می‌دهند. حتما باید اطلاعاتی درباره اصل خبر سرقت فرش‌ها و چگونگی سرقت مشخص شود و به اطلاع مردم برسد.»

دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین، نیز با انتشار یک بیانیه نوشت: «انتشار خبری مخدوش، مغشوش و بدون ذکر هیچ منبع و ارائه سندی معتبر صرفا بنا بر ادعای یک ناشاهد ناشناس در یک رسانه رسمی چطور می‌تواند مستند باشد؟ مراجع قانونی و قضایی باید از رسانه‌ها بخواهند اسناد خود را در این خصوص در اختیار مراجع قانونی بگذارند و نام فردی که فرش‌ها به خانه او منتقل شده را افشا کنند.»