به گزارش اکوایران، زنگ آغاز جلسه علنی مجلس امروز سه‌شنبه (9 خرداد) در حالی توسط محمدباقر قالیباف - رئیس مجلس - به صدا درآمد که نمایندگان قرار است صلاحیت رضامراد صحرایی - وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش - را بررسی کنند.

اگرچه پیش از این اعلام شده بود ابراهیم رئیسی- رئیس‌جمهور - برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود به صحن می‌رود، اما دست‌کم تا ساعتی بعد از شروع جلسه، محمد مخبر - معاون اول رئیس‌جمهور - به‌جای او در صحن حضور پیدا کرده است.

در ابتدای جلسه، رضا حاجی‌پور - سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری - از موافقت این کمیسیون با رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش خبر داد و سپس نوبت به مخالفان و موافقان صحرایی رسید تا از پشت تریبون نطق خود را بیان کنند. 

فردی که دست‌بوسی فرح را کرده، به‌جای یک جانباز روی کار گذاشتید

علی خضریان - نماینده مردم تهران - در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: با رفتن آقای نوری و آمدن فرد دیگری اگر بنا باشد ساختارها حفظ شود مشکلی از این وزارتخانه حل نمی‌شود و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود چاره‌ای جز تغییر وزرا در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

وی در ادامه خطاب به صحرایی ادامه داد: آقای صحرایی، با وجود این‌که یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس دانشگاه آینده‌ساز فرهنگیان می‌گذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامه‌دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابه‌جا نشدند. شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع‌آوری کنید؛ چطور امکان تدارک تیمی حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود می‌بینید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما از فروردین امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده‌اید، اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه رسیده است کار را ادامه داده‌اید و این افراد جزو حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.

این نماینده مجلس گفت: صحرایی مدیریت یک آموزشگاه زبان انگلیسی را بر عهده دارد که کلاس‌های مختلط و تصاویر بی‌حجاب آن در سطح کشور منتشر شده است و شما چه عکس‌العملی را نشان دادید؟ صحرایی در صفحه مجازی خود تصویر یک دختر دانشجوی بی‌حجاب که در بلگراد گیتارزنی می‌کرد را منتشر کرد و سوال ما این است که با کدام یک از خطوط فرهنگی این کار را انجام داده است؟

وی افزود: آقای صحرایی! شما یک جانباز ۷۰ درصد را عزل و فردی را که در دست‌بوسی فرح شرکت کرده بود و در دوران اصلاح‌طلبی تألیف کتب درسی را بر عهده داشت جای او نشاندید. من چطور می‌توانم اعتماد کنم شما وقتی وارد آموزش و پرورش شوید، از این عوامل استفاده نمی‌کنید؟ شما در شب ۱۲ اردیبهشت ماه امسال با جریان تشکیلاتی خاتمی در شبکه شاد برنامه زنده برگزار کردید در حالی که به شما گفته شده بود این کار را نکنید. روی اعتماد چه کسانی برای وزارت آموزش و پرورش حساب کردید؟

انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور گزینه باتجربه‌ای معرفی کند

سپس  سیدعلی موسوی، نماینده مردم ملکان پشت تریبون رفت تا علت مخالفت خود را با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کند. وی گفت: آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد. حال این‌که مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور گزینه‌ای با تجربه مدیریتی و اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.

موسوی با بیان این‌که صحرایی نتوانست در ایام سرپرستی وزارت آموزش و پرورش ارتباطی با بدنه فرهنگیان داشته باشد، اظهار کرد: برنامه آقای صحرایی برای مدارس غیردولتی و شهریه‌های نجومی چیست که این وضعیت طبقه‌بندی دانش آموزان براساس ثروت خانواده‌هایشان است.

نباید از انصاف خارج شویم

پس از موسوی، سیدمحسن دهنوی- نماینده مردم تهران، در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سال‌ها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است و لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش با مشکلات متعددی مواجه است که مربوط به چند سال اخیر نیست. عدم ثبات مدیریتی، عدم توجه کافی دولت‌ها به این وزارتخانه، عدم توجه به مسائل معیشتی و به ویژه عدم توجه به حوزه پرورشی و فرهنگی از جمله چالش‌های این وزارتخانه است. امروز جامعه دانش آموزی به ویژه در حوزه پرورش و تربیت حال خوبی ندارد و این مسئولیت بزرگی است که آقای صحرایی برعهده خواهد گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: برادر مومن و انقلابی بنده چندین نکته در مخالفت با ایشان مطرح کردند؛ ایشان گفتند که وزیر پیشنهادی در طول سه ماهه گذشته به دنبال رایزنی بوده است، بنده به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کنم که تا قبل از معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی، یکبار هم ایشان را در راهروی مجلس شورای اسلامی ندیدم، اگر جلسه‌ای برای لابی تشکیل شده است بیایید و صراحتا اعلام کنید. نباید از انصاف خارج شویم.

 برنامه صحرایی برای جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس چیست؟

علی بابایی کارنامی،  نماینده مردم ساری از دیگر مخافان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود. وی با حضور با در پشت تریبون مجلس گفت: مخالفت من از جنس مخالفت با جریان حاکم بر وزارت آموزش و پرورش نیست چون همه اذعان داریم که وزارت آموزش و پرورش امروز علیه جریان غربگرا و سکولار است و با آنها مقابله می‌کند.

وی ادامه داد: ما نگرانی از روند ادامه فعالیت وزارت آموزش و پرورش داریم و معتقد هستیم که باید ایرادات این وزارتخانه رفع شود. سوالم این است که آقای صحرایی چه برنامه‌ای برای بیمه تکمیلی معلمان و فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس و پرداخت فوق‌العاده ویژه فرهنگیان دارد؟ آیا رئیس جمهور و معاون اول می‌خواهند از وزیر حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ می‌خواهند برای مدارس غیردولتی و پرداخت حقوق آنها چه کارهایی انجام دهند؟

در ادامه این جلسه الهام آزاد هم در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است. به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتقاد راسخ دارم، چراکه ایشان را از قبل می شناسم و فردی توانمند، متعهد و متخصص هستند که این مسیر را پله به پله طی کرده‌اند تا به این جایگاه رسیده‌اند.

صحرایی معدل بالاتری دارد

عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده مردم تهران نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش به وزیری نیاز دارد که همانطوری که رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید داشتند تغییرات مکرر در این وزارتخانه همانند سال‌های گذشته رقم نخورده و این وزیر ثبات داشته باشد. از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش باید شجاع باشد و با همکاری یک تیم قوی بتواند مسائل بر زمین مانده معلمان و دانش آموزان را دنبال کند و حق و حقوق معلمان و دانش آموزان را احیاء کند.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نسبت به معدل کل کابینه و نسبت به کسانی که در اوایل مجلس یازدهم به ما معرفی شدند معدل بسیار بالاتری دارد از سوی دیگر عنصر عزم و اراده نیز بسیار مهم است.

به وفاق ملی نیاز داریم

پس از به پایان رسیدن نطق نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نوبت به صحرایی رسید که با قرار گرفتن پشت تریبون صحن علنی از برنامه های خود دفاع کند. 

وی بیان این‌که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست، گفت: برای حل مشکلات آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی و در یک کلام به وفاق ملی نیاز داریم.

در این میان، سیدمحمد حسینی - معاون پارلمانی رئیس‌جمهور - درباره علت غیبت ابراهیم رئیسی در مجلس گفت: «قرار بود امروز رئیس‌جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. به دلیل آنکه تدوین برنامه هفتم توسعه نهایی نشده است و به همین دلیل تقدیم آن به مجلس نیز به تأخیر افتاده است، برنامه حضور رئیس‌جمهور در مجلس لغو شد.»

بر اساس این گزارش، بعد از پایان دفاعیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمدباقر قالیباف از اعضای دولت حاضر در صحن خواست که مجلس را ترک کنند تا روند اخذ رأی از نمایندگان آغاز شود. بعد از رای‌گیری و شمارش آرا، رضامراد صحرایی با رای نمایندگان مجلس، وزیر آموزش و پرورش شد.