به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه گفت که علی‌رغم دشواری‌ها، احساس می‌کند آذربایجان و ارمنستان به سمت حل و فصل مناقشه ده‌ها ساله خود بر سر قلمرو قره‌باغ کوهستانی حرکت می‌کنند.

بنابر گزارش رویترز، پوتین اظهارات خود را در دیدار کرملین با رهبران دو کشور بیان کرد. روسیه به طور سنتی واسطه اصلی بین این دو کشور در لبه جنوب غربی اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده است، دو کشوری که در سه دهه گذشته دو جنگ بزرگ با هم داشته‌اند.

وی گفت: «به نظر من در مجموع با وجود سختی‌ها و مشکلاتی که تعدادشان کم نیست، اما وضعیت به سمت حل و فصل پیش می‌رود.»

وی افزود هفته آینده مقامات ارمنستان، آذربایجان و روسیه در تلاشی برای اطمینان از اینکه «تمام مسائل حل نشده از سر راه برداشته شوند» ملاقات خواهند کرد.

پیش از این صحبت‌ها، در نشانه‌ای آشکار از تنش بین دو ملت، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان دقایقی در حضور پوتین به زبان روسی با یکدیگر مشاجره کردند.

قره باغ کوهستانی، منطقه‌ای ارمنی نشین در داخل آذربایجان، از سال‌های پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، منشاء درگیری بوده است.

در سال 2020، آذربایجان کنترل مناطقی در داخل و اطراف منطقه کوهستانی، که تحت کنترل اقوام ارمنی‌ بود را به دست گرفت و از آن زمان به‌طور دوره‌ای دسترسی به تنها جاده‌ای که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند، محدود کرده است.

باکو ماه گذشته یک ایست بازرسی در امتداد جاده ایجاد کرد به این بهانه که ارمنستان از این مسیر برای ارسال سلاح به قره باغ کوهستانی استفاده می‌کند، چیزی که ایروان آن را رد می‌کند.

ZG3D2BIWZ5NCHIZMXOV4ZREZEE

پوتین گفت که سه طرف در مورد مسئله ارتباطات و حمل و نقل به تفصیل گفتگو کرده‌اند.

وی گفت: «هنوز سؤالات حل نشده‌ای وجود دارد و ما در این مورد با همکاران آذری و ارمنی خود صحبت کردیم. این مشکلات صرفاًٌ فنی هستند.»

مسائل باقی مانده بین دو طرف شامل حقوق و امنیت حدود 120،000 ارمنی ساکن در قره باغ کوهستانی است، منطقه‌ای که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته می‌شود.

علی‌رغم جر و بحث‌های آنها، هم پاشینیان و هم علی اف گفتند اخیراً پیشرفت‌هایی در جهت حل و فصل مناقشه، بر مبنای به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی یکدیگر حاصل شده است.

روسیه که با جنگ در اوکراین مشغول است، برای حفظ نقش خود به عنوان میانجی با چالش مواجه است و در همین حال ایالات متحده و اتحادیه اروپا تلاش‌های خود را برای نزدیک کردن دو طرف انجام داده‌اند.

پیشتر خبرگزاری RIA به نقل از سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته بود که غرب در تلاش است در درگیری دخالت کند و سیاست حفظ صلح روسیه را بی اعتبار کند.