به گزارش اکو ایران، به گفته منابع آگاه ایالات متحده و متحدانش قرار است در جریان اجلاس گروه هفت بیانیه مشترکی صادر کنند، بیانیه ای که انتظار می رود در جریان آن اقدام های تلافی جویانه اقتصادی علیه گروهی از بازیگران بالاخص چین مورد تاکید قرار بگیرد.

چین تهدید است

 بعید است که در این بیانیه مشترک نام کشور مشخصی آورده شود با این همه به واسطه تنش های رو به افزایش میان پکن و واشنگتن می توان توقع داشت که آنچه اهرم های اقتصادی پکن قلمداد می شود در مرکز توجه ها قرار بگیرد،اهرم هایی که صدای برخی از بازیگران را درآورده است.

ماه مارس، چین فعالیت های مرکز امنیت سایبری میکرون را رصد می کرد؛ شرکتی نیمه هادی مستقر در آیداهو، یکی از ایالت های غربی آمریکا. پیشتر و در ماه اکتبر، ایالات متحده از ممنوعیت صادرات نیمه هادی های پیشرفته و تجهیزات تولیدی توسط ایالات متحده به دلایل امنیتی خبر داده بود.

تام کول، نماینده مجلس نمایندگان در جلسه استماع هفته گذشته گفت که اهرم های اقتصادی چین تهدیدی آشکارا برای ثبات اقتصاد آمریکا، امنیت این کشور و دوستان و متحدانمان است.

ماجراجویی های هولناک پکن

آنگونه که وال استریت ژورنال نوشته انتظار می رود در بیانیه گروه هفت رویکرد و اصول مشترکی برای مقابله با اهرم های اقتصادی پکن تعریف شود. ناظران می گویند که این اولین باری نیست که اعضای گروه هفت با پکن و رویکردش مخالفت می کنند، تنش های اقتصادی میان طرفین سال ها است که در جریان است.

به عنوان نمونه چین صادرات مواد کمیاب به ژاپن را کاهش داده، این کشور همچنین بخش عمده ای واردات خود از لیتوانی را در سال 2021 متوقف کرده چرا که این بازیگر به تایوان، جزیره ای که پکن آن را بخشی از قلمروی خود می داند، اجازه افتتاح بازگشایی دفتر نمایندگی داده است.

مقام های چینی اخیرا نیز از کارکنان دفتر مشاوره Bain & Co مستقر در شانگهای بازجویی کردند و به دفاتر شرکت Mintz Group در پکن یورش بردند و کارکنانش را بازداشت کردند.

شکاف حاکم بر گروه هفت

حمله روسیه به اوکراین نگرانی دموکراسی های غربی را در باب تاکتیک های مورد استفاده دولت های اقتدارگرا را افزایش داده است. وزیر خزانه داری ایالات متحده در یک گردهمایی گفته بود که بسیاری از اعضای گروه هفت در این باره نگران هستند و در صددند تا رویکرد مشترکی جهت جلوگیری از تکرار این تراژدی اتخاذ کنند. با این همه ناظران می گویند در باب اتخاذ سیاست های سختگیرانه علیه پکن میان گروه هفت شکاف حاکم است.

توماس سینکین، فعال در مرکز استراتژی و امنیت ملی شورای آتلانتیک بر این باور است که در باب برخورد با چین، ایالات متحده و ژاپن اتفاق نظر دارند اما اروپایی ها بی میل هستند.

وزرای خارجه گروه هفت ماه آوریل با صدور بیانیه ای اعلام کردند که متعهد به افزایش آگاهی و تقویت همکاری برای مقابله با تهدیدهایی هستند که نه تنها منابع ملی بلکه امنیت و ثبات جهانی را هدف قرار داده است.

انفعال در برابر تهدیدهای اژدهای زرد

پکن خود را تهدید نمی داند و انگشت اتهام را به سوی اعضای گروه هفت نشانه می رود و آنها را به مداخله نظامی و استفاده از اهرم های اقتصادی جهت نقض قوانین بین المللی محکوم می کند.ایالات متحده و سایر کشورها مدت ها است که از رویکرد اقتصادی چین از جمله بستن بازارهای این کشور به روی رقابت های خارجی و ناتوانی در حمایت از مالکیت معنوی خارجی شکایت دارند اما برای توقف پکن در این مسیر کاری انجام نداده اند.

واشنگتن در دوران ریاست دونالد ترامپ موضع سخت تری را در ارتباط با پکن اتخاذ کرد و بر بخشی از کالاهای چینی تعرفه گذاشت.در آن بازه زمانی شکاف فرااتلانتیکی مانع از هم صدایی قاره سبز با آمریکا شد.اتاق بازرگانی ایالات متحده اخیرا اعلام کرده که افزایش نظارت پکن بر تجارت خارجی، ابهام ها و خطرهای تجاری چین را به شدت افزایش می دهد. پکن تا چندی پیش از هدف قرار دادن شرکت ها و مشاغل آمریکایی خودداری می کرد اما سابقه توسل به تاکتیک های قهری علیه برخی از متحدان نزدیک ایالات متحده در جریان اختلاف های دیپلماتیک را دارد.با این همه هیمن کشور چندی پیش به واسطه سفر نانسی پلوسی به تایوان، صادرات برخی از مواد غذایی به چین را مسدود کرد.