به گزارش اکوایران، براساس بیانیه منتشر شده توسط سازمان همکاری شانگهای امارات متحده عربی و کویت به عنوان شریک گفتگوها در این نهاد پذیرفته شدند، رخدادی که حضور چین در حوزه خلیج فارس را تقویت می کند.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات در راستای این بیانیه بر اهداف مشترک کشورش با این سازمان تاکید کرد. این در حالی است که ابوظبی به دنبال آن است تا در آینده و در راستای تعامل با سازمان همکاری شانگهای و جهت عضویت در این نهاد، گام های مهم تر و جدی تری بردارد.

براساس گزارش خبرگزاری امارات، وزیر خارجه این کشور گفت که این کشور از این که به عنوان شریک گفتگوها در چنین سازمان با نفوذ و با اهمیتی در سطح جهانی پذیرفته شده، خوشحال است. علاوه بر امارات و کویت، دو بازیگر دیگر یعنی مالدیو و میانمار نیز بدین طریق پذیرفته شدند.

به نوشته المانیتور، سفیر کویت در دهلی نو در این باره گفت که رخداد پیش آمده اولین گام در راستای عضویت کامل در این نهاد است. او در ادامه خاطر نشان کرد: این اقدام در راستای اهداف کلیدی سیاست خارجی کویت است چرا که تجارت، همکاری اقتصادی، زنجیره تامین جهانی و امنیت غذایی و انرژی از جمله حوزه هایی هستند که کویت بدان ها اهمیت می دهد.او بر هدف کویت جهت تقویت امنیت داخلی و خارجی با سازمان همکاری شانگهای و تمایل به مشارکت در استراتژی ضد تروریسم به عنوان بخشی از بلوک امنیتی تاکید کرد.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 با هدف مقابله با هژمونی ایالات متحده ایجاد شد و بعدها هند و پاکستان را هم در خود جای داد.مصر، قطر و بحرین در سپتامبر 2022 در جریان اجلاس سالانه این سازمان که در سمرقند، ازبکستان برگزار شد به عنوان شریک گفتگوها مورد استقبال قرار گرفتند.

ایران در آن بازه زمانی به عنوان عضو این نهاد پذیرفته شد.

 اواخر ماه مارس، کابینه عربستان برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای تصمیمی را تصویب کرد و علیرغم نگرانی های متحد سنتی اش یعنی ایالات متحده، به چین نزدیک تر شد.

طبیعتا پذیرفته شدن به عنوان شریک گفتگوهای سازمان همکاری شانگهای به کشورها اجازه می دهد تا به دعوت کشورهای عضو در رویدادهای خاص درون سازمانی شرکت کنند.

سازمان همکاری شانگهای یک اتحادیه سیاسی و امنیتی است که منطقه اوراسیا یعن چین، هند و روسیه را زیر چتر خود قرار داده است.

 این نهاد به سان وزنه ژئوپلتیکی در برابر ایالات متحده و قدرت های غربی قلمداد می شود.

اوایل سال جاری، عربستان به سازمان همکاری شانگهای پیوست، همین مقوله و روابط رو به رشد ریاض و پکن زمینه ساز نگرانی ها در واشنگتن شد.امیلی هارون، تحلیلگر ارشد خاورمیانه در این باره به المانیتور گفت پیوستن عربستان به شانگهای را در قاب رها کردن یا تضعیف عامدانه رابطه با آمریکا باید تبیین کرد. با این همه این تحلیلگر تاکید کرد که واشنگتن به عنوان ضامن اصلی امنیتی ریاض باقی می ماند.

عربستان ظاهرا به دنبال تنوع بخشیدن به مشارکت های جهانی اش است، همان رویکردی که در حوزه اقتصاد نیز از آن پیروی کرده و به دنبال آن است که بخش های غیر نفتی را متنوع تر کرده و بدین طریق وابستگی اش را به یک منبع واحد کاهش دهد.

براساس گزارش بلومبرگ، از میان 19 کشور، 5 کشور عربی ماه گذشته برای پیوستن به بریکس تمایل خود را نشان دادند. این پنج کشور عبارت بودند از عربستان، الجزایر، مصر، بحرین و امارات.

بریکس، باشگاهی از اقتصادهای بازارهای نوظهور است که به نظر می رسد که با گروه هفت، مجمع سیاسی میان دولتی متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده رقابت می کند.

ایران که دارای دومین ذخایر گازی جهان است، سال گذشته برای پیوستن به بریکس درخواست داد؛ سازمانی که در سال 2006 ایجاد شد و تنها در سال 2010 آفریقا جنوبی را به عنوان عضو جدید پذیرفت.

فعلا کشورهای حاشیه خلیج فارس به حفظ روابط امنیتی قوی با ایالات متحده بالاخص در حوزه خرید سلاح ادامه می دهند. براساس گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی صلح بین المللی استکهلم، ایالات متحده بزرگ ترین صادر کننده تسلیحات جهان، بزرگ ترین صادر کننده سلاح به خاورمیانه و شمال آفریقا قلمداد می شود و از سال 2018 تا 2022 54 درصد از تسلیحات فروخته شده را به خود اختصاص داده است.