به گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی صبح امروز (دوشنبه) در مراسم روز کار و کارگر که در محل شرکت صنعتی مپنا برگزار شد، اظهار کرد: اگر دانایی ضمیمه توانایی شود، کار فناورانه و دانش‌بنیان را رقم می‌زند. همه زنجیره‌های وابسته به یک شرکت باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا منجر به ایجاد ارزش افزوده و تکمیل کار شود.

رئیسی در رابطه با امنیت شغلی کارگران خاطرنشان کرد: امنیت شغلی برای کسی که شاغل است، بسیار اهمیت دارد، از این جهت که بداند تا چه زمانی کار دارد و می‌تواند زندگی و آینده خود را پیش‌بینی کند. زندگی همه باید قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی باشد.

وی افزود: نسبت به موضوع قراردادها، قراردادهای چند ماه مشکل ایجاد می‌کنند و از وزیر مربوطه می‌خواهم انعقاد قراردادها را ساماندهی کند تا هم زندگی کارگر پیش‌بینی شود و هم نظام کار و کارخانه و هم نظام تولید را بچرخاند. ساماندهی قراردادها حتماً باید مورد توجه قرار گیرد.

در کشور زمین کم نداریم

وی در خصوص تامین مسکن برای کارگران اضافه کرد: داشتن مسکن برای کارگر و ایجاد آرامش آن بسیار اهمیت دارد. آنچه ما در انتخابات گفتیم بر اساس نیاز کشور به مسأله مسکن بود و صراحت قانونی هم دارد. اگر در گذشته به نیاز مسکن توجه شده بود امروز به مسأله تبدیل نمی‌شد. اما این مسأله قابل رفع است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما در کشور زمین کم نداریم. تمامی واحدهای تولیدی همت کنند و با تعاونی‌های مسکن کارگری برای تامین زمین همراهی کنند. در مورد ساخت و ساز و ارائه تسهیلات به کارگران کمک کنید. مجموعه تعاونی‌ها با مدیران واحدهای تولیدی همت و مساعدت کنند و دولت هم در تامین زمین مساعدت خواهد کرد تا ظرف مدت محدودی بتوان شاهد رفع مشکل مسکن در جامعه کارگری در مورد افراد فاقد مسکن، مستأجران، جوانان در شرف ازدواج و سایرین باشیم.

اصلاح قانون کار با فوریت در دولت طرح و پیگیری شود

وی در رابطه با اصلاح قانون بازنشستگان کارگری گفت: در مورد اصلاح قانون نظر کارگران اخذ شود و موضوع مربوط به آن در جلسه خارج از نوبت در دولت مطرح شود. اصلاح قانون کار و اصلاح قانون بازنشستگان با فوریت در دولت طرح و پیگیری شود.

رئیسی تصریح کرد: در مسأله مزد و حقوق کارگر باید تمام ابعاد مدنظر قرار گیرد. حقوق کارگر باید بر اساس شرایط تورمی لحاظ شود تا عدالت برقرار شود. روز کارگر روز توجه به خواسته‌ها است. امیدوارم نشست ما و گفت و شنود ما در رفع مشکل تشکلات کارگری موثری باشد.

با واردات بی‌رویه کالاها به داخل کشور مخالف هستم

رئیس‌جمهور همچنین گفت: دشمنان نسبت به دانشگاه ما و اقدامات دانشجویان و کارگران ما حقد و کینه دارد. او می‌خواهد همیشه دست ما دراز باشد. هر کالای تولید داخل با استاندارد لازم دارد، نباید مشابهش آن وارد شود حتی اگر نیاز باشد شیفت‌های کاری اضافه شود. با واردات بی‌رویه کالاها به داخل کشور مخالف هستم و معتقدم این کار به اقتصاد کشور و اشتغال صدمه و لطمه می‌زند.