به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از غیبت سه روزه به دلیل بیماری، به مبارزات انتخاباتی بازگشت.

بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، رئیس‌جمهور ترکیه پس از رفع کسالت و بهبودی، هم‌زمان با نزدیک شدن به انتخابات کلیدی 14 می در جشنواره هوانوردی استانبول سخنرانی کرد.

اردوغان، پس از سه روز کسالت ناشی از  عفونت معده، که او را از رقابت‌های انتخاباتی دور کرده بود، برای اولین بار در انظار عمومی ظاهر شد. رهبر 69 ساله ترکیه با چهره‌ای خندان و پوشیدن بادگیر قرمز روی صحنه جشنواره هوانوردی استانبول رفت و برای هواداران گل پرتاب کرد.

وی روز شنبه به همراه متحد نزدیک خود، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر لیبی، در این مراسم شرکت کرد. هر دو کشور با استفاده از پهپادهای جنگی ترکیه که در این رویداد هوانوردی به نمایش درآمده‌اند، جنگیده‌اند.

اردوغان با میکروفونی که در دست داشت با جمعیت سخنرانی کرد و از تلاش‌های دولت برای کمک به قربانیان زمین‌لرزه عظیم ماه فوریه که بیش از 50000 کشته بر جای گذاشت، سخن گفت. با این حال او از صحبت پیرامون  سلامتی خود خودداری کرد.

در حال حاضر نظرسنجی‌ها دلالت بر ان دارند که کمال قیلیچداراوغلو، در رقابت پیش رو در صدر قرار دارد. بیماری اردوغان در یکی از آسیب‌پذیرترین لحظات حکمرانی دو دهه‌ای او رخ داد.  اکثر نظرسنجی ها نشان می‌دهد که اردوغان اندکی از قلیچداراوغلو، نامزد اصلی ائتلاف اپوزیسیون عقب‌تر است. این در حالی است که کنترل پارلمان توسط حزب محافظه‌کار اردوغان، که از طریق اتحاد با حزب ملی‌گرای افراطی شکل گرفته نیز در معرض تهدید قرار دارد.

قلیچداراوغلو ائتلاف گسترده‌ای را تشکیل داده که اردوغان طی 20 سال گذشته در ایجاد آن مهارت داشت. ائتلاف مخالف شامل برخی از متحدان سابق اردوغان، لیبرال‌ها، محافظه‌کاران و ملی‌گرایان است. حزب اصلی کردهای ترکیه نیز با وجود آن که به طور رسمی در ائتلاف مخالفان اردوغان حضور ندارد، اعلام کرده که از قیلیچداراوغلو حمایت می‌کند.

اردوغان از دو روز قبل از این‌که در یک برنامه تلویزیون حالش بد شود، در پنج شهر برای کمپین خود ظاهر شده بود. با این حال او سعی کرده با حضور ویدیویی در رویدادها این مسئله را جبران کند. رئیس‌جمهور ترکیه اخیراً به خاطر احترام به قربانیان زلزله 7.8 ریشتری در مناطقی از جنوب شرقی ترکیه تصمیم گرفته که در سخنرانی های خود موسیقی پخش نکند. او در عوض بر فهرست کردن دستاوردهای خود از جمله ساخت میلیون‌ها خانه جدید و تلاش خود برای احیای قدرت نظامی ترکیه تمرکز کرده است.