به گزارش اکوایران، به گفته مقامات آمریکایی، جت‌های جنگنده‌ و پهپادهای روسی در حال انجام اقدامات ایذایی علیه نیروهای آمریکایی در سوریه هستند که ریسک‌های جدیدی از یک اشتباه محاسباتی مرگبار بین دو ابرقدرت نظامی ایجاد می‌کند.

بنابر گزارش وال‌استریت‌ژورنال، مقامات آمریکا اواخر روز دوشنبه گفتند طی دو ماه گذشته، هواپیماهای جنگی مسلح روسیه بارها با پروازهای خطرناک نزدیک جنگنده‌های آمریکایی بر فراز سوریه و همچنین بر فراز پایگاه‌های ‌نیروهای آمریکایی در این کشور، توافق‌های دیرینه با ایالات متحده را نقض کرده‌اند.

ژنرال الکسوس گرینکویچ که بر عملیات نظامی آمریکا در آسمان سوریه و 20 کشور دیگر در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی نظارت می‌کند، گفت: «این وضعیت به گونه‌ای است که ما هر لحظه آماده نوعی اشتباه محاسباتی هستیم. این نشان دهنده نوعی کنار گذاشتن رفتار حرفه‌ای است که من هرگز در نیروی هوایی روسیه ندیده بودم.»

در این شرایط، وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه به درخواست وال‌استریت ژورنال برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداد.

برای نزدیک به یک دهه، ایالات متحده و روسیه یک تفاهم ناآرام را در سوریه حفظ کرده اند، جایی که دو کشور در دو طرف مقابل جنگ داخلی این کشور قرار دارند.

نیروهای روسیه از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، حمایت نظامی حیاتی‌ای کرده‌اند که به او اجازه داده تا کنترل بسیاری از بخش‌های کشور را در سال‌های اخیر به دست گیرد و معترضان و شورشیانی را که پس از قیام بهار عربی در سال 2011 سعی در سرنگونی او داشتند، شکست دهد. پنتاگون در سال 2014 کمپین کوتاه مدتی را برای تسلیح نیروهای ضد اسد رهبری کرد و تلاش‌های ادامه‌دار تری را برای شکست شبه‌نظامیان داعش که بخش‌های زیادی از سوریه را در تصرف داشتند، رهبری کرد.

ارتش آمریکا هنوز حدود 900 نیرو دارد که در پایگاه‌های کوچکی در سوریه فعالیت می‌کنند، از جمله یک پایگاه در جنوب این کشور که بارها مورد هدف پهپادها و موشک‌های شلیک شده منتسب به گروه‌های مورد حمایت ایران قرار گرفته است.

آمریکا و روسیه با یک سری قوانین به منظور اجتناب از درگیری مستقیم در سوریه موافقت کردند. دو کشور خطوط ویژه‌ای را ایجاد کردند تا اطمینان حاصل کنند که هنگام انجام عملیات نظامی در سوریه، اشتباهات محاسباتی رخ ندهد.

ژنرال گرینکویچ گفت از اول مارس، نیروهای روسیه بیش از 60 بار این توافق را نقض کرده‌اند. او گفت که جت‌های روسی که قرار بود حداقل 5 کیلومتر از هواپیماهای آمریکایی فاصله داشته باشند، در هفته‌های اخیر حداقل دو بار در فاصله 150 متری خلبانان آمریکایی پرواز کرده‌اند.

تهدید پایگاه‌های آمریکا

ژنرال گرینکویچ گفت که از همه نگران کننده‌تر این است که هواپیماهای مسلح روسیه از ابتدای ماه گذشته، بیش از 20 بار بر فراز محل استقرار نیروهای آمریکایی در جنوب سوریه پرواز کرده‌اند. او گفت که این هفته جت‌های جنگنده‌، بمب افکن و پهپادهای روسیه بر فراز پایگاه موسوم به التنف پرواز کرده‌اند.

im-769194

نیروهای روسیه از سال گذشته رفتار تهاجمی خود را در مجاورت نیروهای آمریکایی تشدید کرده‌اند. در ماه ژوئن روسیه حملات هوایی را در نزدیکی التنف آغاز کرد، جایی که نیروهای آمریکایی در حال انجام ماموریت آموزش و مشاوره با جنگجویان محلی، برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش هستند. روسیه این حملات را از طریق خط ویژه ارتباطی به ایالات متحده اطلاع داد، اما مقامات آمریکایی این حملات را آزار و اذیت نیروهای خود توسط روسیه توصیف کردند.

سرلشکر متیو مک فارلین، فرمانده آمریکایی ائتلاف نظامی در نبرد با داعش در عراق و سوریه، روز دوشنبه گفت که پروازهای روسی در هفته‌های اخیر ادامه داشته است.وی گفت: «ما همچنان شاهد فعالیت‌های ناامن و غیرحرفه‌ای روس‌ها در منطقه هستیم و از خطوط ارتباطی استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم که نیروهای خود را ایمن نگه می‌داریم و خطر فزاینده ناشی از این فعالیت‌ها را کاهش می‌دهیم.»

مقامات می‌گویند که دلایل افزایش حوادث در سوریه مشخص نیست، اما تنش بین ایالات متحده و روسیه پس از حمله مسکو به اوکراین در فوریه 2022 و تلاش‌های آمریکا برای تسلیح کیف افزایش یافته است.

این ژنرال آمریکایی گفت که مقامات آمریکا بارها با همتایان روسی خود برای اعتراض به این اقدامات تماس گرفته‌اند، اما مسکو این شکایات را رد کرده و گفته است که حق انجام عملیات در سوریه را دارد.

ترس از رویارویی مرگبار در ماه گذشته افزایش یافت، زمانی که یک جنگنده روسی به یک پهپاد آمریکایی در حال پرواز بر فراز دریای سیاه آسیب رساند و باعث سقوط آن شد،. ایالات متحده ویدئویی از این حادثه منتشر کرد و «بی‌مسئولیتی» خلبانان روسی را محکوم کرد.

سوریه جایی است که در آن نیروهای روسیه امکان به چالش کشیدن مستقیم ارتش آمریکا را دارند، ارتشی که تسلیحات حیاتی اوکراین را برای نبرد با مسکو فراهم کرده است.