بر اساس گزارش بلومبرگ، میزان افزایش هزینه‌های نظامی در سال گذشته رکورد زد. این رکورد به دلیل چرخش سیاسی اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد و حمله همه‌جانبه روسیه به اوکراین به‌دست آمد، زیرا اروپا پس از حمله روسیه، نسبت به افزایش توانایی‌های نظامی خود اقدام کرد.

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه اعلام کرد که هزینه‌های دفاعی در سال ۲۰۲۲ به صورت واقعی ۳.۷ درصد افزایش یافته و رکورد بالایی را در سطح ۲.۲۴ تریلیون دلاری کسب کرده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که نیمی از افزایش سالانه ثبت‌شده، به دلیل کمک به تقویت بودجه نظامی اوکراین است. بودجه‌های تسلیحاتی در سراسر اتحادیه اروپا در واکنش به حمله روسیه گسترش یافته و همزمانی این رویداد با افزایش تنش‌ها در شرق آسیا هزینه‌های بیشتری را در بخش تسلیحات نظامی رقم زده است.

«نان تیان» - محقق ارشد تحقیقات در SIPRI - در بیانیه‌ای اعلام کرد: افزایش مستمر هزینه‌های نظامی جهان در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که ما در جهانی ناامن زندگی می‌کنیم. دولت‌ها ارتش را در پاسخ به وخیم شدن اوضاع امنیتی پیرامون خود تقویت می‌کنند زیرا پیش‌بینی‌شان این نیست که در آینده نزدیک اوضاع بهتری پیش رو باشد.

به عبارتی دیگر، جهان به شرایطی برگشته است که آخرین‌بار در طول جنگ سرد در آن وضعیت قرار داشت. هزینه‌های نظامی کشورهای اروپای مرکزی و غربی برای اولین‌بار از سطح سال ۱۹۸۹ بالاتر رفت.

فنلاند و سوئد از جمله کشورهایی بودند که در این دوره بیشترین میزان افزایش هزینه‌های نظامی را تجربه کردند. خرید جت‌های جنگنده اف-۳۵ توسط فنلاند به جهش ۳۶ درصدی هزینه‌های نظامی در همسایگی روسیه کمک کرده است. فنلاند در این ماه به عنوان سی و یکمین عضو، به بلوک ناتو پیوست. سوئد هم همچنان در انتظار پیوستن به این بلوک است.

بودجه دفاعی اعضای ناتو ۰.۹ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته بود، زیرا هزینه‌ها در کشورهایی مانند ایتالیا، یونان و ترکیه کم شده است. در خاورمیانه، عربستان سعودی هزینه‌های نظامی خود را ۱۶ درصد افزایش داد تا به پنجمین هزینه‌کننده در جهان در بخش نظامی تبدیل شود. قطر نیز با افزایش موجودی تسلیحات و نیروهای مسلح، هزینه‌های خود را ۲۷ درصد افزایش داد.

بر اساس برآورد SIPRI ایالات متحده همچنان با اختلاف بیشترین هزینه‌ها را در بخش نظامی در جهان دارد، زیرا بودجه نظامی آن بیشتر از مجموع 10 کشوری است که بیشترین خرید سلاح در جهان را داشته‌اند. پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ دوره کوتاه کاهش هزینه‌های نظامی پایان یافت و پس از آن در هشت سال متوالی هزینه‌های نظامی رشد کرد.