به گزارش اکوایران، ایران به طور رسمی از ملک‌سلمان پادشاه عربستان سعودی دعوت کرد تا پس از توافق ماه گذشته به میانجی‌گری چین، به تهران سفر کند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه با تایید این دعوت گفت که دعوت ملک سلمان به تهران در ازای دعوت سعودی‌ها از ابراهیم رئیسی انجام شده است.

پس از سال‌ها خصومت که به درگیری‌ها در سراسر خاورمیانه دامن زد، ایران و عربستان سعودی توافق کردند که به دشمنی‌ها پایان دهند و نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را بازگشایی کنند. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، با میانجی‌گری این توافق غافل‌گیرکننده، به نوعی ایالات متحده را در حاشیه قرار داد.

طی ماه جاری، وزرای خارجه عربستان سعودی و ایران برای اولین بار در هفت سال گذشته در پکن دیدار کردند. بلافاصله پس از انتشار بیانیه‌ای مشترک دو کشور اعلام کردند که دو طرف ظرف دو ماه سفارت‌های خود را بازگشایی خواهند کرد. هیأت‌ها همچنین موافقت کردند که گفتگوهای دوجانبه خود را برای بحث در مورد «مسائل مهم» گسترش دهند.

روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران از زمان اعدام روحانی شیعه نمر النمر در سال 2016 و ده‌ها تن از حامیان او توسط عربستان سعودی تیره شده بود. حمله معترضان ایرانی به سفارت عربستان در تهران در پی این اعدام، ریاض را بر آن داشت تا روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کند. با توجه به جنگ مرگبار به رهبری عربستان سعودی علیه جنبش حوثی‌ها در یمن که در سال 2015 آغاز شد و کشته شدن صدها زائر ایرانی در ازدحام جمعیت در همان سال، تنش بین دو کشور به شدت بالا گرفت.

هر دو طرف ، به عنوان بخشی از توافق‌نامه امضا شده در ماه گذشته، بر «احترام به حاکمیت دولت و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر» تاکید و توافق کردند که توافقنامه همکاری امنیتی امضا شده در سال 2001 را اجرا کنند. این توافق به طور گسترده به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک برای چین در منطقه خلیج فارس تلقی می‌شود، منطقه‌ای که ایالات متحده آن را به شکل سنتی حوزه نفوذ خود می‌داند.