به گزارش اکوایران، به گفته باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه توافق جدید عربستان و ایران برای ایالات متحده بسیار مهم بوده و دولت بایدن از نزدیک تحولات بین این دو کشور را دنبال می‌کند. وی افزود اگرچه هنوز آشتی کاملی رخ نداده اما هرگونه تنش‌زدایی در منطقه باید مورد استقبال قرار بگیرد.

لیف در یک مصاحبه اختصاصی با وب‌سایت «نشنال»، توافق بین ایران و عربستان را این‌گونه توصیف کرد: یک تنش‌زدایی و نه یک آشتی برای ازسرگیری رابطه‌ای که از ژانویه سال ۲۰۱۶ قطع شد.البته وی اذعان کرد: به نظر می‌رسد که این توافق فراتر از تنش‌زدایی باشد.

علی‌رغم این که پکن در پشت امضای این توافق بوده است، ایالات متحده به شدت از آن حمایت کرده و امیدوار است که به پایان جنگ یمن بیانجامد.

خانم لیف گفت که از زمان روی کار آمدن جو بایدن، دولت به همه شکل، تنش‌زدایی را ترویج کرده است.او افزود که منطقه بسیار تحت فشار و پر از شکاف بود.

ایالات متحده کاملاً سعودی‌ها را تشویق کرده تا با ایران تعامل داشته و این همان چیزی بود که آنها در زمان شروع دولت بایدن به آن فکر کرده قلباً به دنبال آن بودند.

به عقیده او اختلاف این دو کشور بیش از  مداخله در امور داخلی است و به رقابت‌های منطقه‌ای مربوط می‌شود.

در حالی که ایرانی‌ها به دنبال ازسرگیری روابط دیپلماتیک بودند، موضوع اصلی برای ریاض، یمن بود که به امنیت عربستان  مرتبط است.

پس از تلاشی دو‌ساله، لحظه نهایی فرا رسید. این مقام آمریکایی گفت که پیش از نشست پکن که در آن اعلام کردند روابط ایران و عربستان در ۱۰ مارس دوباره برقرار می‌شود، چندین دور گفتگو در مسقط و بغداد انجام شده بود.

هفته گذشته، لیف تأکید کرد که این یک اتفاق بسیار خوب است. اگر ایران به تعهداتش پایبند باشد، این یک دستاورد بزرگ خواهد بود.

نقش دیپلماتیک چین

بسیاری نقش چین در این قضیه را نشانه کاهش نفوذ آمریکا می‌دانستند اما لیف تصریح کرد که پکن میزبان بود، نه میانجی.

وی مدعی شد: ایران تحت فشارهای شدید فزاینده‌ای قرار دارد؛ فشارهای اقتصادی و فشارهای دیگری که ما عاملش بودیم. ایالات متحده در موقعیتی نیست که از روابط خود با ایران برای میزبانی یا میانجی‌گری استفاده کند؛ اما پکن روابط استراتژیک خود با ایران را تقویت کرده است؛ بنابراین یک اتفاق منطقی است.

لیف نقش با تمجید از نقش چین ادعا کرد: صادقانه بگویم، وقت آن رسیده که چین از هر اهرمی که دارد جهت محدودکردن رفتار ایران استفاده کند.

لیف در پاسخ به این سؤال که چگونه ایالات متحده می‌تواند با نقش فزاینده چین در خاورمیانه مقابله کند، با قاطعیت پاسخ داد: ما به دنبال مقابله نیستیم. ما به سابقه، عمق، دامنه، و غنای روابط خود در منطقه بسیار اطمینان داریم.

علی‌رغم نگرانی‌های برخی کشورهای منطقه مبنی بر اینکه ایالات متحده انتظار دارد بین واشنگتن و پکن، یکی را انتخاب کنند، لیف تأکید کرد: این یک بازی برد - باخت نیست که یا با مایید یا علیه ما.

ایالات متحده نگرانی‌های خاصی در مورد چین دارد که با متحدان خود در میان می‌گذارد، از جمله موضوعات مربوط به فناوری‌های پیشرفته آمریکایی، تجارت و مسائل دفاعی. لیف تأکید کرد: ما خصوصاً در مورد نزدیک‌بودن سیستم‌های خود و سامانه‌های چینی نگران هستیم. اما اینها بحث‌های بسیار دقیق و به خصوصی هستند.

خانم لیف در مورد تلاش‌های آمریکا برای ادامه مذاکرات برجام با ایران هم ادعا کرد که اقدامات تهران و ترک میز مذاکره باعث شد که گفتگوها از مسیر خارج شود.