به گزارش اکوایران، مقامات اسرائیلی بر این باورند که افزایش همکاری نظامی ایران و روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین، آسیب زیادی به روابط مسکو و تل‌آویو وارد کرده و می‌تواند هماهنگی امنیتی اسرائیل و روسیه در سوریه را به خطر بیندازد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، به عقیده کارشناسان اسرائیلی، تهران ممکن است دولت روسیه را به خاطر انفعال در برابر حملات اسرائیل علیه ایران در سوریه، تحت فشار قرار دهد. علاوه بر این، به گفته یک منبع سیاسی آگاه، اسرائیل بایستی روابط متزلزلش با مسکو را ارزیابی کرده و ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین را دوباره مد نظر قرار دهد.

جایی برای وسط‌بازی نیست!

یک منبع آگاه به این روزنامه گفته، دوقطبی شدید بین روسیه و غرب به اسرائیل اجازه نمی‌دهد که در هر دو بلوک بازی کند. علاوه بر نزدیک‌شدن مسکو به تهران، گزارش‌ها از روسیه نشان‌دهنده رشد سیاست‌هایی است که منجر به آسیب‌دیدن یهودی‌های ساکن در این کشور می‌شود و در نهایت واکنش اسرائیل را خواهد طلبید.

اسرائیل به دلیل ممانعت از تأمین تسلیحات و سیستم‌های دفاعی به اوکراین، با فشار فزاینده‌ای از سوی اروپا و واشنگتن مواجه بوده و منابع دیپلماتیک در اسرائیل می‌گویند که در نهایت ممکن است جلوی فشارها کم بیاورد. یکی از این منابع پیش‌بینی کرد که در پایان، اسرائیل باید کنار غربی‌ها بایستد؛ اما خسته و کتک‌خورده این کار را انجام خواهد داد.

هراس از بسته شدن آسمان برای اسرائیل

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، امکان افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین را رد کرده و به سیاست خویشتن‌داری پایبند است. اخیراً یک مقام ارشد گفت: من هیچ جای دیگری را نمی‌شناسم که هواپیماهای جنگیش روزانه در فاصله‌ای به این کوتاهی از خلبانان روسی پرواز کنند. در مقایسه با دیگران، تنها اسرائیل این مشکل را دارد.

علاوه بر این، اگر اسرائیل با کمک به اوکراین موجبات خشم پوتین را فراهم کند، مقامات اسرائیل نگران هستند که یهودیان روسیه آسیب دیده و آسمان این کشور برای پروازهای اسرائیل ممنوع شود.

همچنین روز دوشنبه، نتانیاهو وضعیت پناهجویان اوکراینی که توسط اسرائیل پذیرفته شده بودند را ارزیابی کرد. در پایان جلسه، وی ادامه کمک‌ها به پناهندگان اوکراینی از جمله تمدید ویزا و کمک‌های بهداشتی و رفاهی را تأیید کرد.

تجدیدنظر در جنگ اوکراین؟

یک منبع اسرائیلی با انتقاد از موضع این رژیم در قبال جنگ اوکراین، گفت: توجیه‌کردن کمک اندک به اوکراینی‌ها و هم‌زمان راضی نگه‌داشتن روس‌ها، محکوم به شکست است. غرب به جنبش افتاده و ما در این میان گیر افتاده‌ایم. اسرائیل مجبور نیست با روسیه بجنگد. ما نباید روابط دو طرف را تعلیق کرده و سفیرمان را فرابخوانیم. هم‌چنین برای تحویل سامانه‌های پدافند هوایی به اوکراین نیز نباید عجله کنیم. ارزیابی شرایط بسیار مهم است.

این ارزیابی‌ها همچنین در گزارش نیویورک‌تایمز درباره اسناد لو رفته پنتاگون نیز منعکس شده بود. در اسناد آمریکا سناریوهایی را بررسی کرده که اسرائیل به ارسال تسلیحاتی، از جمله موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک و سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته به اوکراین مجبور می‌شود. طبق این گزارش، بعید است روسیه عمداً سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته خود را در خاک سوریه قرار دهد تا مانع از عملیات‌های نیروی هوایی اسرائیل علیه ایران و متحدان تهران شود.

طبق یک سناریوی دیگر، کشوری ثالث می‌تواند نظر اسرائیل را به ارسال سلاح به اوکراین تغییر دهد. در این احتمال، اگر روسیه به برنامه هسته‌ای ایران کمک کرده یا آمریکا در ازای کمک به اسرائیل علیه ایران فشار آورد، ممکن است اسرائیل نیز کمک به اوکراین را مد نظر قرار دهد.  اما اخیراً مقامات اسرائیلی تخمین زده‌اند که بعید است روسیه از برنامه هسته‌ای ایران حمایت کند.

فوریه گذشته، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل از کیف بازدید کرد که اولین سفر یک مقام اسرائیلی از زمان آغاز جنگ است. در دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین، کوهن وعده داد که اسرائیل سیستم‌های هشداردهنده هوایی خود را راه‌اندازی خواهد کرد. یک روز پس از آن نیز زلنسکی از اسرائیل خواست تا کمک‌های نظامی را با سیستم رهگیری پهپادها و موشک‌ها ارتقا دهد.