به گزارش اکوایران، به گفته دو منبع آگاه، یک هیئت سعودی –عمانی به صنعا، پایتخت یمن سفر می کنند تا در باب توافق آتش بس دائمی با انصار الله رایزنی کرده و بدین طریق به این نبرد هشت ساله پایان دهند.

خبرگزاری رویترز به نقل از این منابع نوشت که در صورت دستیابی به توافق، بازیگران درگیر در جنگ یمن می توانند پیش از آغاز تعطیلات عید سعید فطر، توافق آتش بس را اعلام کنند.

 فعلا دولت عربستان و یمن به درخواست ها برای پاسخ به سوال در این باره پاسخ نداده اند.

سفر مقام های سعودی به صنعا نشان از پیشرفت رایزنی هایی است که با میانجیگری عمان میان پادشاهی و انصار الله در جریان است؛ رایزنی هایی که به موازات تلاش های صلح سازمان ملل انجام می شود.

در این میان برخی از ناظران می گویند که احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان با توجه به حمایت تهران از انصار الله و رایزنی های یمنی- یمنی در تحقق این پیشرفت ها بی تاثیر نبوده است. گ

فته می شود مفاد آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین گزاره از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعاء و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.این منبع اظهار داشت که ائتلاف عربی نیز متعهد شده تا بدون استثنا حقوق تمام کارکنان یمنی در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و سایر مناطق را بپردازد و کمیته‌هایی را برای محدود کردن خسارات ناشی از جنگ، رسیدگی به آن‌ها و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تحت نظارت سازمان ملل و ضمانت بین المللی کشورهای بزرگ تشکیل دهد.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده که فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن هفته ای که گذشت با مقام های ارشد عمانی و انصار الله در مسقط دیدار کرد و در باب راه های پیشرفت به سوی یک فرایند سیاسی همه گیر رایزنی داشت.

 فعلا آنگونه که منابع خبری نوشتند دولت تحت حمایت عربستان در یمن اعلام کرده ائتلاف تحت رهبری ریاض محدودیت های هشت ساله تحمیلی وارداتی را که بنادر جنوبی یمن را قفل کرده بود را برمی دارد. این تصمیم به دنبال کاهش محدودیت ها ماه فوریه بر روی کالاهای تجاری وروی به بندر غربی حدیده، بندری که اختیارش در دست انصار الله است، اتخاذ شده است.معاون اتاق بازرگانی یمن به خبرگزاری رویترز گفت که کشتی ها برای اولین بار از زمان مداخله ائتلاف به رهبری عربستان ر یمن مجبور نیستند در بندر جده دریای سرخ برای بررسی های امنیتی توقف کنند.