به گزارش اکو ایران، وزارت دفاع چین اعلام کرد که نیروی دریایی چین، ایران و روسیه در حال برگزاری رزمایش مشترک در خلیج عمان هستند. این وزارتخانه بدون اشاره به جزئیات گفت که سایر کشورها نیز در این رزمایش مشارکت خواهند کرد.

ایران، پاکستان، عمان و امارات متحده عربی دارای خط ساحل در امتداد بدنه آبی هستند که در دهانه منطقه استراتژیک خلیج فارس قرار دارد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه این وزارتخانه همچنین آمده است که این رزمایش به تعمیق همکاری عملی میان نیروی دریایی کشورهای شرکت کننده کمک می کند و انرژی مثبتی را به صلح و ثبات تزریق.

همزمان جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که کاخ سفید در باب این رزمایش آموزشی درگیر نگرانی نیست.به گفته او، ایالات متحده و سایر کشورها رزمایش های آموزشی برگزار می کنند و این اولین باری نخواهد بود که روس ها و چینی ها با هم رزمایش برگزار خواهند کرد.

کربی همچنین در گفتگو با خبرگزاری سی ان ان گفت که ما این رزمایش را رصد می کنیم تا اطمینان حاصل شود که هیچ تهدیدی از این رزمایش آموزشی منابع ملی ما یا متحدانمان در منطقه را تهدید نمی کند.

مانورهای برنامه ریزی شده در میانه تشدید تنش ها میان ایالات متحده و چین در باب موضوعات مختلف از جمله خودداری پکن از به چالش کشیدن روسیه به دلیل حمله به اوکراین و ادامه از حمایت مسکو برگزار می شود.

ایالات متحده و متحدان این کشور، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و تحریم های اقتصادی تنبیهی را علیه روسه وضع و تسلیحات دفاعی اوکراین را تامین کرده اند.

گفته می شود چین ناوشکن موشک هدایت شونده نانینگ را برای حضور در این رزمایش اعزام کرده است.

چین، روسیه و ایران مانورهای مشترک مشابهی را در سال گذشته و در سال 2019 برگزار کردند و بر پیوندهای نظامی و سیاسی رو به رو به رشد چین با کشورهای دیگر تاکید داشتند؛ بازیگرانی که حالا از ایالات متحده دوری کرده یا می کنند.

هفته گذشته چین میزبان مذاکراتی میان ایران و رقیب اصلی خاورمیانه ای این کشور، عربستان بود که زمینه را برای توافقی جهت احیای روابط دیپلماتیک دو بازیگر پس از هفت سال هموار کرد.

در حالی که ایالات متحده و عربستان سعودی روابط نظامی و سیاسی طولانی مدتی با یکدیگر دارند، این روابط به واسطه قتل جمال خاشقجی، روزنامه سعودی ساکن آمریکا که از منتقدان سرسخت ولیعهد بود و همچنین کاهش تولید نفت در اوپک پلاس درگیر تنش شده است. این وضعیت به روسیه جهت نزدیکی بیشتر به عربستان کمک می کند.

میزبانی چین از رایزنی های ایران و عربستان نشان از نقش غیر معمول این بازیگر در مناقشه های منطقه ای داشت؛ نقشی که به نظر می رسد به واسطه آن پکن تمایل دارد تحت عنوان « ابتکار امنیت جهانی» شی بر آن سرمایه گذاری کند. از همین رو فرستاده چین در شاخ آفریقا بر امادگی پکن جهت همکاری با کشورهای منطقه برای کمک به توسعه صلح امیز منطقه ای و ایجاد جامعه نزدیک چین و آفریقا با آینده ای مشترک جهت اجرای این چشم انداز تاکید کرد.

آنگونه که مقام های چین می گویند این کشور با رقابت های ژئوپلتیکی که توسط نیروهای خارجی مدیریت می شود مخالف است و قصدی برای پر کردن خلاء یا ایجاد و تعریف بلوک های انحصاری نداشته و نخواهد داشت.