به گزارش اکوایران، روز دوشنبه و تحت پیمان آسیا اقیانوسیه (آکوس)، رهبران آمریکا، بریتانیا و استرالیا جزئیات فروش ۳ زیردریایی هسته‌ایی به استرالیا را اعلام کردند.

۱‍۸ ماه پیش، این سه کشور از پیمان آکوس امنیتی رونمایی کردند که هدف آن، حفظ آزادی و امنیت اقیانوس هند و آرام است.

جو بایدن، ریشی سوناک، آنتونی آلبانیزی، نخست وزیر استرالیا در بیانیه‌ای مشترک گفتند که استرالیا می‌تواند پس از معامله اولیه که برای اوایل دهه ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است، دو زیردریایی دیگر نیز بخرد.

به نوشته خبرگزاری الجزیره، با اینکه در مراسم روز دوشنبه اشاره کمی به چین شد، این توافقنامه امنیتی بخشی از تلاش سه کشور برای پاسخ به حضور و قدرت نظامی رو به رشد پکن در آسیا و اقیانوسیه است.

تلاش آن‌ها شامل همکاری در حوزه هوش مصنوعی، سلاح‌های مافوق صوت و سایر فناوری‌های پیشرفته است.

آلبانیزی خاطرنشان کرد: این اولین‌بار در ۶۵ سال گذشته و دومین بار در تاریخ است که ایالات متحده فناوری پیشران هسته‌ای خود را به اشتراک می‌گذارد.

در همین حال، سوناک با اشاره به چالش‌هایی مانند جنگ اوکراین، جسارت فزاینده چین و رفتار بی‌ثبات‌کننده کره شمالی گفت: باید بیش از هر زمان دیگری تاب‌آوری کشورهای خود را تقویت کنیم. اما دفاع از ارزش‌هایمان به روابط ما با دیگران بستگی دارد.

قرارداد روز دوشنبه بخشی از یک برنامه بلندمدت و چند مرحله‌ای بوده که قرار است استرالیا را به شریک کامل آمریکا در فناوری‌های فوق سری هسته‌ای تبدیل کند که قبلاً تنها با بریتانیا به اشتراک گذاشته شده بود.

رهبران سه کشور در بیانیه مشترک خود گفتند که در کوتاه‌مدت، پرسنل نظامی و غیرنظامی استرالیا با نیروی دریایی آمریکا و بریتانیا، در پایگاه‌های زیردریایی هسته‌ای این دو کشور مستقر خواهند شد.

همچنین ایالات متحده و بریتانیا حضور زیردریایی‌های هسته‌ای خود در بنادر استرالیا را در سال‌های آینده افزایش خواهند داد.

این اقدامات بخشی از برنامه ۱۰ساله برای کمک به توسعه زیرساخت‌ها، قابلیت‌های فنی، صنعت و سرمایه انسانی مورد نیاز برای بهره‌برداری و توسعه زیردریایی‌های استرالیا است.

طبق برنامه منتشر شده توسط این سه کشور، تا اوایل دهه ۲۰۳۰ و پس از تصویب کنگره آمریکا، واشنگتن سه زیردریایی کلاس ویرجینیا را به ارزش تخمینی ۹ میلیارد دلار به استرالیا می‌فروشد.

در همین حال، استرالیا و بریتانیا ساخت یک مدل جدید زیردریایی با فناوری و پشتیبانی آمریکا را آغاز کرده و انتظار می‌رود اولین زیردریایی هسته‌ای بریتانیا تا اواخر دهه ۲۰۳۰ آماده شود. استرالیا نیز قرار است تا اوایل دهه ۲۰۴۰ فروندهای جدید را به ناوگان خود بیفزاید.

مشارکت استرالیا در پیمان آکوس روابط این کشور با فرانسه را برای مدت کوتاهی تحت‌الشعاع قرار داد زیرا استرالیا از قرارداد خرید زیردریایی‌های متعارف فرانسوی به ارزش ۶۶ میلیارد دلار، انصراف داد.

در مقایسه با زیردریایی های کلاس کالینز که قرار است توسط استرالیا کنار گذاشته شوند، کلاس ویرجینیا تقریباً دو برابر طول داشته و قابلیت حمل ۱۳۲ نفر خدمه را دارد که سه برابر کالینز است.

زیردریایی‌های آمریکایی همچنین می‌توانند تقریباً به طور نامحدود در زیر آب مانده و قابلیت پرتاب موشک‌های کروز را دارند.

چین اخطار داده است که آکوس باعث راه‌افتادن مسابقه‌ای تسلیحاتی شده و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نقض خواهد کرد.

پکن می‌گوید که انتقال تسلیحات هسته‌ای به کشور فاقد سلاح هسته‌ای، «نقض آشکار» روح این معاهده است.

در بیانیه مشترک رهبران آمریکا که روز دوشنبه منتشر شد، ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا با رد این انتقاد‌ها گفتند: ما به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای توسعه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد.