به گزارش اکوایران، در حالی که تایوان به دنبال ارتقای نیروی دریایی خود است، انگلستان طی سال گذشته رشد شدیدی را در صادرات قطعات زیردریایی و فناوری‌های مرتبط به این جزیره تایید کرد، اقدامی که می‌تواند بر روابط بریتانیا با چین تأثیر بگذارد.

بنابر گزارش رویترز، بر اساس داده‌های صادرات دولت بریتانیا، ارزش مجوزهای اعطا شده توسط دولت انگلیس به شرکت‌ها برای صادرات قطعات و فناوری مرتبط با زیردریایی به تایوان در مجموع به رکورد 167 میلیون پوند (201 میلیون دلار) رسیده است. تجزیه و تحلیل رویترز از داده ها نشان داد که این بیش از مجموع صادرات شش سال گذشته است.

این داده‌ها برای عموم قابل دسترسی است، اما جدیدترین ارقام مرتبط با تایوان قبلاً گزارش نشده بودند.

پکن تایوان را بخشی از چین می‌داند، چیزی که به عنوان سیاست چین واحد شناخته می‌شود و به شدت با مداخله خارجی در این جزیره مخالف است و آن را حمایت از تمایل تایوان برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشوری مستقل می‌داند.

وزارت امور خارجه چین در واکنش به ارقام رویترز در بیانیه‌ای گفت: «اگر این موضوع واقعیت داشته باشد‌، این یک نقض جدی اصل چین واحد است ، حاکمیت و منافع امنیتی چین را تضعیف می‌کند و برای صلح و ثبات در تنگه تایوان مضر است. »

این بیانیه کتبی می‌گوید: «چین بسیار نگران این موضوع است و قویاً با آن مخالف است» و از انگلیس خواسته است «از ارائه حمایت نظامی به مقامات تایوان خودداری کند.»

انگلیس تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با این جزیره ندارد اما روابط اقتصادی و تجاری را حفظ کرده است و در عمل سفارت انگلیس در تایپه فعال است.

سخنگوی دولت انگلیس طی بیانیه‌ای گفت که انگلیس سابقه‌ای طولانی در «اعطای مجوز برای صادرات کالاهای کنترل شده به تایوان دارد، به طوری که این درخواست‌ها با قوانین تنظیم صادرات اسلحه و محصولات با کاربری دوگانه مغایرت نداشته باشند.»

این بیانیه افزود: «ما مسئله تایوان را مسئله‌ای می‌دانیم که باید به طور صلح‌آمیز توسط مردم در هر دو طرف تنگه تایوان از طریق گفتگوی سازنده، بدون تهدید یا استفاده از زور یا اجبار و با آرامش حل و فصل شود.»

دو مقام دولتی که به دلیل حساسیت موضوع خواستند ناشناس بمانند، گفته‌اند که افزایش مجوزهای اعطا شده نشان از افزایش تقاضای تایوان دارد.

LUNZ5K32Y5JRXCVNNTFBRSDK3M

دو قانونگذار مطلع از صادرات و دو مقام سابق گفتند که تایید درخواست‌ها نشان دهنده افزایش تمایل انگلیس برای حمایت از تایوان است. یکی از قانونگذاران، که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده است، گفت که تائید مجوزهای صادرات به مثابه "چراغ سبز" انگلیس برای تجهیز بهتر تایوان است.

داده‌ها توسط «سازمان کنترل صادرات» منتشر می‌شوند که مسئول صدور مجوزهای صادرات است و ذیل دپارتمان تجارت بین الملل بریتانیا قرار دارد. این داده‌ها نشان می‌دهند که دولت 25 مجوز صادرات به تایوان را طی 9 ماه اول سال 2022 تحت عناوین "قطعات زیردریایی" و "فناوری برای زیردریایی‌ها" صادر کرده است.

بر اساس فهرست اقلام نظامی استراتژیک بریتانیا که نیاز به مجوز صادرات دارند، یک نوع مجوز، به نام ML9، «کشتی‌های جنگ، تجهیزات ویژه نیروی دریایی، لوازم جانبی، اجزا و سایر شناورهای سطحی» را پوشش می‌دهد. نوع دیگر مجوز، ML22، شامل فناوری‌هایی است که برای توسعه، تولید، بهره برداری، نصب، نگهداری، تعمیر کالاها یا نرم افزارها مورد نیاز است.

دولت بریتانیا روز دوشنبه همزمان با رونمایی از به‌روزرسانی اولویت‌های دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی خود که برنامه‌های این کشور را برای «مقابله با تهدیدات جدید» از سوی چین و روسیه بیان می‌کند، از افزایش هزینه‌های دفاعی خود خبر داد.

 

تنش‌های تشدید شده

تنش‌های نظامی بین پکن و تایپه در بالاترین حد خود در دهه‌های اخیر قرار دارد. تایوان، در حدود 160 کیلومتری جنوب شرقی سواحل چین، اعلام کرده است که در حال ساخت ناوگانی از زیردریایی‌ها برای تقویت دفاع دریایی خود است. به دلیل نگرانی کشورهای دیگر از خشمگین کردن چین، تایوان برای چندین دهه قادر به خرید زیردریایی‌ نبود.

دولت دموکراتیک تایوان ادعاهای حاکمیتی چین را قویاً رد می‌کند و می‌گوید که فقط مردم جزیره می‌توانند در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.

وزارت دفاع تایوان در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر در مورد واردات مرتبط با زیردریایی از بریتانیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که برنامه کشتی‌سازی این کشور «یک سیاست ملی بزرگ است و نیروی دریایی پروژه‌های مختلف را به شیوه‌ای عمل‌گرایانه در چارچوب آن پیش برده است».

این وزارتخانه گفت: «ما امیدواریم که همه اقشار به حمایت خود برای حفظ امنیت و صلح در تنگه تایوان به طور مشترک ادامه دهند.»

تایپه قصد دارد اولین نمونه اولیه خود را تا سپتامبر آزمایش کند و اولین ناوگان از هشت زیردریایی برنامه‌ریزی شده را تا سال 2025 آماده کند.

رشد اعطای مجوزهای مربوط به زیردریایی توسط انگلیس پس از اعلام برنامه تایوان برای ساخت ناوگان زیردریایی در سال 2017 آغاز شد.

Capture

صادرات مرتبط با زیردریایی انگلیس به تایوان

بر اساس آمار مجوزها، بریتانیا صادرات ۸۷ میلیون پوندی قطعات و فناوری زیردریایی به تایوان را در سال ۲۰۲۰ تصویب کرد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۷، 31 هزار پوند و در سال ۲۰۱۶ صفر بود. ارزش مجوزهایی که در سال 2021 تایید شدند به کمتر از 9 میلیون پوند کاهش یافته بود.

 

چرخش بریتانیا به سوی هند و اقیانوس آرام

گزارش یکپارچه بریتانیا، سندی که اولویت‌های دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی این کشور را بیان می‌کند و در مارس 2021 منتشر شد، «چرخش» به حوزه اقیانوس هند و آرام را بیان می‌کند، اما نام تایوان در آن ذکر نشده است.

حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته سوالاتی را در انگلیس و سایر کشورهای غربی در مورد سایر نقاط اشتعال احتمالی در آینده در سراسر جهان ایجاد کرده است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، ماه گذشته به رویترز گفت که اقدامات غرب در حمایت از کیف، سیگنالی برای کشورهای دیگر است که غصب سرزمین نتیجه‌ای ندارد. او گفت: «این درگیری مهم است زیرا جهان نظاره‌گر است که آیا غرب از ارزش‌های آزادی، دموکراسی، جامعه لیبرال و حاکمیت قانون دفاع خواهد کرد یا خیر.»

علیرغم مخالفت های پکن، قانونگذاران غربی و دیگر مقامات، سفرهای خود به تایوان را افزایش داده‌اند. یکی از آن‌ها سفر وزیر تجارت وقت بریتانیا، گرگ هندز، بود که در نوامبر انجام شد. در آن زمان ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ما از طرف انگلیسی می‌خواهیم که هرگونه تبادل رسمی با تایوان را متوقف کند و از ارسال سیگنال‌های اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب برای استقلال تایوان خودداری کند.»

توبیاس الوود، رئیس کمیته دفاع پارلمان بریتانیا و یکی از اعضای حزب محافظه کار حاکم بریتانیا که در ماه دسامبر از تایوان بازدید کرد، به رویترز گفت که دولت بریتانیا باید مراقب باشد که چه اطلاعاتی را به طور عمومی در مورد تجهیزات تحت پوشش مجوزهای صادراتی منتشر می‌کند.

الوود گفت: «اعلام ماهیت خاص این صادرات خطر افشای اطلاعات حساس در مورد قابلیت‌های دفاعی تایوان را به همراه دارد و برخی از احتیاط‌های دولت بریتانیا در بحث درباره این صادرات معتبر است».

یکی از مقامات سابق بریتانیا گفت: «هر تصمیمی در مورد تایوان بسیار فکر شده و معمولاً محتاطانه گرفته می‌شود.» این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره تصمیم دولت برای افزایش تصویب مجوزهای صادراتی، گفت: «شما هیچ‌وقت چنین کاری انجام نمی‌دهید مگر این که پیامدهای آن را به طور کامل بررسی کرده باشید.»