به گزارش اکوایران، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مانوری توپخانه‌ای که حمله به فرودگاه کره جنوبی را شبیه‌سازی می‌کرد، مشاهده کرده و از سربازانش خواست تا آماده پاسخگویی به تحرکات تدارکاتی جنگی دشمنان باشند. منظور او رزمایش‌های نظامی مشترک اخیر آمریکا و کره جنوبی بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به گزارش رسانه حکومتی کره شمالی نوشت که روز جمعه  ارتش کره جنوبی متوجه شد که همسایه شمالی حداقل یک موشک بالستیک کوتاه‌برد را از سایتی در نزدیکی شهر ساحلی نامپو در غرب شلیک کرده است. رئیس ستاد مشترک ارتش جنوبی احتمال پرتاب هم‌زمان موشک‌های دیگر را بررسی کرد.

ایالات متحده اخیراً بمب‌افکن‌های دوربرد بی-بی۱ و بی-۵۲ را برای چند سری تمرینات هوایی مشترک با هواپیماهای جنگی کره جنوبی اعزام کرده است. همچنین این دو کشور در ماه جاری برای بزرگ‌ترین رزمایش ترکیبی خود در سال‌های اخیر جهت مقابله با تهدید فزاینده اتمی کیم آماده می‌شوند. کره شمالی مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی را تهاجمی می‌داند.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی گفت که کیم از نیروهایش خواسته تا برای پاسخی قاطع و مهار اقدامات نظامی دشمنان کره شمالی آماده باشند.

کیم گفت که نیروهای خط مقدم باید قابلیت‌های خود برای انجام دو مأموریت استراتژیک اصلی، یعنی بازدارندگی و به دست‌گرفتن ابتکار عمل در جنگ را تقویت کنند.

وزارت اتحاد کره جنوبی اواخر روز جمعه از کره شمالی خواست تا از افزایش تنش‌ها به وسیله برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بی‌پروا و تحریکات نظامی خودداری کند. لی هیو جونگ، معاون سخنگو به خبرنگاران گفت که کره شمالی باید به این کارها بر معیشت مردم تمرکز کرده و برای ایجاد صلح در شبه‌جزیره کره تلاش کند.

گزارش خبرگزاری کره شمالی مشخص نکرد که چه نوع و چه تعداد تسلیحاتی در رزمایش روز پنج‌شنبه استفاده شد. برخی از تسلیحات کوتاه‌برد جدید کره شمالی که جنوب را نشانه گرفته‌اند، شامل موشک‌اندازهای چندگانه بزرگ بوده که به گفته کارشناسان، تفاوت‌های بین توپخانه و سامانه‌های موشکی بالستیک کم‌رنگ‌تر می‌کند.

کره شمالی برخی از سامانه‌های پیشرفته کوتاه‌برد خود را سلاح‌هایی تاکتیکی توصیف کرده که به مسلح‌کردن آن‌ها به سلاح‌های هسته‌ای اشاره دارد.

کارشناسان می‌گویند که کره شمالی با استفاده از این کلمات، به استفاده جدی از این تسلیحات در جنگ متعارف علیه نیروهای قوی‌تر کره جنوبی و ایالات متحده تهدید کرده است. آمریکا حدود ۲۸ هزار سرباز مستقر در کره جنوبی برای جلوگیری از حمله احتمالی کره شمالی دارد.

اظهارات کیم مطابق با دکترین هسته‌ای تشدیدکننده‌ای بود که پیونگ‌یانگ در سال گذشته به تصویب رساند. این دکترین حملات هسته‌ای پیشگیرانه در موقعیت‌هایی که موجودیت حکومت را در معرض تهدید ببیند، مجاز می‌داند.

عکس‌های منتشر شده توسط روزنامه رسمی کره شمالی نشان می‌دهد که حداقل شش موشک از پرتابگرهایی در یک منطقه جنگلی و ساحلی نامشخص شلیک شدند.

کیم به همراه مقامات نظامی و دخترش که گمان می‌رود نامش کیم جو آئه بوده و حدوداً 10 سال داشته باشد، شلیک موشک‌ها را از یک پست دیده‌بانی تماشا کرد.

دختر کیم از زمان اولین پرتاب آزمایشی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در ماه نوامبر، در چندین رویداد مرتبط دیگر نیز ظاهر شده است. تحلیلگران بر این باورند که این رویدادها و توصیفات کامل از دختر کیم در رسانه‌های دولتی به این دلیل است که رهبر کره شمالی به جهان نشان دهد که تسلیحات هسته‌ای خود را داوطلبانه تسلیم نخواهد کرد. تسلیحاتی که قوی‌ترین تضمین بقای خود و حکومت خاندانش می‌داند.

کره شمالی با ثبت رکورد سالانه در آزمایش موشکی، در سال 2023 تسلیحات بیشتری را به نمایش گذاشت. به گفته کارشناسان، کره شمالی با افزایش فعالیت‌های آزمایشی و تهدیدات خود در تلاش است تا نشان دهد هم علیه کره جنوبی و هم علیه سرزمین اصلی آمریکا می‌تواند حمله اتمی انجام دهد.

به گفته تحلیلگران، هدف کیم وادار‌کردن ایالات متحده به پذیرش کره شمالی به عنوان قدرتی هسته‌ای و امتیازگرفتن در مذاکرات اقتصادی است. گفتگوهای دیپلماتیک آمریکا و کره شمالی از سال 2019 متوقف شده است.

از 13 تا 23 مارس، ارتش کره جنوبی و ایالات متحده یک شبیه‌سازی کامپیوتری را انجام خواهند داد و بزرگ‌ترین رزمایش میدانی بهاری خود را که آخرین بار در سال 2018 برگزار شد را از سر خواهند گرفت. رزمایش‌های روتین آن‌ها به خاطر مذاکرات با کره شمالی یا به دلیل کرونا کنسل شده بود. اما پس از شکست راه حل دیپلماتیک و تشدید تهدیدات و آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی، مانورها از سر گرفته شد.

روز سه‌شنبه، کیم یو جونگ، خواهر قدرتمند رهبر کره شمالی و یکی از مقامات ارشد سیاست خارجی پیونگ‌یانگ، هشدار داد که کشورش در صورت لزوم آماده است در پاسخ به رزمایش‌های واشنگتن و سئول، اقدامی سریع و قاطع اتخاذ کند.

در اظهارات قبلی نیز او تهدید کرد که اقیانوس آرام را به محدوده پرتاب موشکی کره شمالی تبدیل خواهد کرد و تلویحاً اشاره کرد که کره شمالی می‌تواند برای انجام آزمایش، یک موشک بالستیک قاره‌پیما به آن سمت شلیک کند. این اقدام می‌تواند یکی از تحریک‌آمیزترین نمایش‌های تسلیحاتی باشد.

از سال 2017 تاکنون، تمامی آزمایش‌های موشکی بالستیک قاره‌پیما کره شمالی برای دوری از قلمروی همسایگان، در زاویه بالا انجام می‌گرفت.