به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس، به ایراد سخنرانی پرداخت که بخش قابل توجهی از آن به موضوع برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داشت.

گروسی در این سخنان گفت: «روز شنبه از تهران برگشتم و در آنجا با مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور ایران، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفتگو کردم. در این نشست‌های سطح بالا، اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌های تقویت‌شده، برای تسریع در حل مسائل پادمان باقی‌مانده مورد بررسی قرار گرفت. هر دو طرف اذعان دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافقات گسترده‌تر بین دولت‌های عضو هموار کند».

گروسی وعده داد به زودی اعضای شورای حکام در جریان جزئیات بیشتری در مورد سفر خود به ایران و وضعیت مربوط به تعهدات ایران ذیل برجام و توافقنامه NPT  خواهد گذاشت. او تاکید کرد: «آژانس کار خود را در مورد این موضوعات به شیوه ای مستقل، بی طرفانه، شفاف و حرفه ای انجام خواهد داد. من هیئت را در جریان تحولات آتی قرار خواهم داد».

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «آخرین گزارش من در مورد راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد (2015) را در اختیار اعضا قرار دارد. همانطور که می‌دانید، آژانس به مدت دو سال، از جمله نزدیک به 9 ماه، به دلیل فقدان تجهیزات نظارتی، قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای  برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) نبوده است».

گروسی افزود: «پس از گفتگوهایم با معاون رئیس جمهوری در تهران در روز شنبه، موافقت ایران با اجازه دادن به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی بیش‌تر که برای آژانس در انجام مأموریتش ضروری است را یادآوری می کنم. دستیابی به این امر بسیار مهم خواهد بود زیرا به آژانس اجازه می‌دهد تا در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام، شروع به ایجاد یک خط پایه جدید ضروری کند».

او با اشاره به توافق در تهران گفت: «من اکنون مشتاقانه منتظر بحث‌های فنی بعدی و اجرای سریع و کامل تضمین‌های ایران بر اساس بیانیه مشترک با جمهوری اسلامی هستم». به ادعای او: «در ماه  ژانویه، ایران بدون اطلاع قبلی آژانس، تغییر قابل توجهی در تاسیسات غنی‌سازی فردو اعمال کرد. این برخلاف تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان بود. پس از گفت‌وگوهای بین ایران و مقامات آژانس، ایران تأیید کرده که افزایش بیش‌تر دفعات و شدت فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در فردو، همانطور که توسط آژانس اطلاع داده شده است را تسهیل خواهد کرد».

گروسی افزود: «همچنین در ماه ژانویه در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو، ذرات اورانیوم با غنای بالا را با سطوح غنی‌سازی بسیار فراتر از سطح غنی‌سازی اعلام شده توسط ایران پیدا کردیم. آژانس و ایران گفتگوهای فنی را برای روشن شدن کامل این موضوع آغاز کرده‌اند».

او در پایان بخشی از سخنرانی خود که به ایران اختصاص داشت، گفت: «من از تضمین‌های سطح بالای ایران مبنی بر این‌که مایل به اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مناسب بیش‌تر است و همکاری با آژانس برای حل و فصل مسائل پادمان باقی مانده، از جمله موارد مربوط به سه مکان اعلام نشده که آژانس [ادعا می‌کند] در آن آثار ذرات اورانیوم پیدا کرده ، استقبال می کنم. بر اساس روح بیانیه مشترک، من مشتاقانه منتظر شرکت در گفتگوهای فنی با ایران، همانطور که ما توافق کرده ایم، هستم. کار مهمی در پیش داریم».