به گزارش اکوایران، به گفته مقامات آمریکایی، علی‌رغم تمرکز اخیر واشنگتن بر مسائل چین و روسیه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده که در آغاز سفرش به خاورمیانه در اردن به سر می‌برد، قصد دارد به متحدان کلیدی آمریکا در منطقه نسبت به تعهد کشورش اطمینان دهد. وی همچنین می‌خواهد پیام‌های صریحی خطاب به رهبران اسرائیل و مصر صادر کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود رئیس پنتاگون که روز یکشنبه وارد عمان شد، رهبران اسرائیل را برای کاهش تنش‌ها در کرانه باختری و تقویت روابط با رهبران مصر تحت فشار قرار دهد.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: آستین تعهد پایدار ایالات متحده به شرکای خود در خاورمیانه را منتقل خواهد کرد. ایالات متحده حدود ۳۰ هزار سرباز در منطقه داشته و نقشی اساسی در مواجهه با نفوذ ایران دارد.

فرانک مک‌کنزی، ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده که تا سال گذشته ریاست نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را بر عهده داشت، گفت که به دلیل افزایش نفوذ چین در خاورمیانه، این منطقه برای ایالات متحده مهم است. مک‌کنزی که اکنون ریاست مؤسسه امنیت جهانی و امنیت ملی دانشگاه فلوریدای جنوبی را بر عهده دارد، افزود: «به نظرم این سفر، فرصتی عالی است که به متحدین خود در منطقه بگوییم که هنوز برای ما مهم هستند».

روابط بین چین و کشورهای خاورمیانه تحت تأثیر تنوع اقتصادی در منطقه گسترش یافته است. آمریکا نیز نگران است که مشارکت چین در پروژه‌های زیرساختی حساس در منطقه خلیج‌فارس افزایش یابد.

توبیخ بی‌بی

هفته گذشته، ایالات متحده از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواست تا از سخنان بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه خود مبنی بر محوکردن یک روستای فلسطینی اعلام برائت کند. وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات اسموتریچ را زننده خواند.

مقام دفاعی آمریکایی مذکور به رویترز گفته: «آستین هم‌چنین با رهبران اسرائیل درباره نگرانی‌ها از بابت چرخه خشونت در کرانه باختری صریح خواهد بود و با آن‌ها درباره بازگرداندن آرامش قبل از ایام مبارک گفتگو خواهد کرد». با نزدیک‌شدن به ماه رمضان و تعطیلات عید فصح یهودیان، میانجی‌گران خارجی به دنبال کاهش تنش‌هایی بوده‌اند که پس از قدرت‌گیری مجدد نتانیاهو در راس ائتلافی راست‌گرا بالا گرفت.

پیام روشن به سیسی

آستین هم‌چنین قصد دارد پیام روشنی به عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر برای احترام به حقوق بشر ارسال و بر نگرانی واشنگتن در این باره تأکید کند. در دوران سیسی، که به عنوان رئیس ارتش مصر در سال ۲۰۱۳ اولین رئیس‌جمهور منتخب این کشور را برکنار کرد، سرکوب طولانی‌مدت مخالفان سیاسی ادامه دارد. ایالات متحده بخش کمی از کمک‌های نظامی خود به قاهره را به دلیل عدم رعایت حقوق بشری کاهش داده است.

ایالات متحده که مدت‌ها بازیگر مهمی در خاورمیانه بود، در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن، به دلیل حمله روسیه به اوکراین و فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی جزیره خودمختار تایوان، تمرکز کمتری روی منطقه داشت و به مسائل دیگر سرگرم بود.

برخی از حکام عربی از زمان آغاز «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ نسبت به آمریکا بی‌اعتماده شده‌اند. پشت‌کردن دولت باراک اوباما به حسنی مبارک، رئیس‌جمهور اسبق مصر پس از چند دهه اتحاد، خیلی‌ها را شوکه کرد.

ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ نیز آخرین نیروهای خود از افغانستان را خارج کرد که نسبت به تعهد آمریکا برای حفظ امنیت منطقه، سؤالاتی را برانگیخت.