به گزارش اکوایران، از 9 آذر که دانش‌آموزان در مدارس قم مسوم شدند، گمانه‌زنی و اظهارنظر درباره علل مسمومیت دانش‌آموزان بارها و بارها در رسانه‌ها مطرح شد. برخی از این اظهارنظرها واکنش‌های زیادی در فضای مجازی داشت و برخی هم به سرنخ‌هایی اشاره می‌کرد.

وزیر کشور، 13 اسفند در بیانیه‌ای نتیجه آخرین بررسی‌ها از مسمومیت سریالی دانش‌آموزان را منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه تاکید شد: «در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذیربط، نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی  جهت شناسایی علل عوارض ایجاد شده در دانش‌آموزان، در آزمایشگا‌ه‌های معتبر کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید.»

در بخش دیگری از این بیانیه نیز بیان شده است: «از بدو پیدایش این مساله، طراحان جنگ ترکیبی علیه ایران، با ایجاد آلودگی ذهنی-روانی کوشیده‌اند تا التهاب‌آفرینی را در سطح جامعه گسترش دهند و باعث تعطیلی مراکز تحصیل علم و دانش در کشور شوند و مجددا پروژه شکست‌خورده اغتشاش را احیا کنند. بنابراین به مردم عزیز اطمینان خاطر داده می‌شود که سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسوولان بوده و هست و برای ایجاد آرامش و تامین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.»

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز در آخرین اظهارنظر درباره مسمومیت دانش‌آموزان، از والدین عذرخواهی کرد. آنطور که تسنیم نوشته، او گفته است: به‌دلیل نگرانی والدین در مسأله مسمومیت دانش‌آموزان عذرخواهی می‌کنم.

یوسف نوری البته پیش‌تر یعنی 26 بهمن واکنش دیگری به مسمومیت‌ها داشت و گفته بود: «بخش اعظم این مشکل ناشی از شایعاتی است که مردم و دانش‌آموزان را دچار ترس کرده است. در تعدادی از مدارس این بو احساس شده بود که تعدادی از دانش‌آموزان به بیمارستان‌ رفتند. برخی از آن‌ها چون دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند پزشکان آن‌ها را نگه داشتند.»

مسمومیت‌ها عمدی بود

شاید مهم‌ترین اظهار نظر درباره مسمومیت‌های سریالی از زبان معاون وزیر بهداشت اعلام شد. یونس پناهی در یک نشست خبری تاکید کرد که مسمومیت دانش‌آموزان قمی عمدی بوده است. او گفت: مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود؛ از این رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست. این موضوع با تاکید ویژه وزیر بهداشت، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و تاکنون مشخص شده ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نیست و هیچ نشانه‌ای از مسری بودن ندارد. پس از مسمومیت چندین‌باره دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمام مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.

هرچند، ساعاتی بعد همین مقام وزارت بهداشت حرف خود را عملا عوض کرد و مطابق معمول، خبر قبلی را به گردن رسانه‌ها و نقل‌قول‌های غیردقیق انداخت. سایت وزارت بهداشت به نقل از او آورده بود: «یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اصلاح اظهارات خود درباره علت مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در قم گفته آنچه از بنده درباره علل بیرونی این مسمومیت‌ها و عمدی بودن آنها نقل شده، مورد تایید نیست و نقل قول دقیقی هم صورت نگرفته است.»

سرنخ هراس اجتماعی

در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها، سردار غلامرضا جلالی - رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور - گفته است که مدارس درگیر «هراس اجتماعی» شده‌اند. او معتقد است آنچه امروز در برخی مدارس رخ داده ناشی از مداخله مستقیم جریان نفاق و معاندین در کشور است که «تلاش دارند با گشودن جبهه جدیدی از جنگ ترکیبی فشار‌ها را علیه دولت و ملت با برچسب نقض حقوق بشر تشدید کنند.» او گفته «سناریوی خبیثانه‌ای است. مسموم کردن دختران دانش‌آموز فقط از دست همان گروهکی برمی‌آید که پیش‌تر دستش به خون 17 هزار نفر از مردم ایران آغشته است. البته که این گروهک بدون اجازه از اربابان آمریکایی خود قدم از قدم برنمی‌دارند.»

جلالی در یادداشتی که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده، تاکید کرده است که «امروز فضای عمومی و به‌ویژه مدارس کشور درگیر پدیده‌ای به نام هراس اجتماعی نیز شده‌اند»، البته «این بدین معنا نیست که مسمومیت‌ها واقعی نیست بلکه نکته اینجاست که القای یک ترس عمومی می‌تواند با ضریب قابل توجهی تعداد نمونه‌ها را افزایش بدهد.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین به خانواده‌ها توصیه کرده است که بیشتر از گذشته با فرزندان به ویژه نوجوانان خود گفت‌وگو داشته باشند: «فراموش نکنیم سرکردگان جریان نفاق تمرکز برنامه‌های رسانه‌ای و عملیات روانی را بر روی نسل جوان و نوجوان ما گذشته‌اند.»

همچنین خبرگزاری ایسنا روایتی از صحبت‌های رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها که به موضوع مسمومیت اشاره داشته، نوشته است. مصطفی رستمی گفته است: «هیچ آدم عاقلی تصور نمی‌کند این جریان کار نظام باشد؛ نظامی که افتخار می‌کند زنان را از قید جهالت پهلوی نجات داد. غرب زن را ابزاری برای سود بیشتر می‌بیند و پهلوی نیز نسبت به زنان همین‌ نگاه را داشت. انقلاب اسلامی زنان را از دوگانه ضعف و انحراف نجات داد و به جایی رساند که امروز زنان بخشی از جمعیت تاثیرگذار در کشور ما هستند. لذا اتهام نظام به مانع‌افکنی برای تحصیل دختران، خنده‌دار است. اما اگر کسی تسلیم جریان محاسباتی شیطان شد، این اتهامات خنده‌دار را هم باور می‌کند.»

زن، زندگی، آزادی و جنگ ترکیبی

مجید میراحمدی - معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور - هم 14 اسفند درباره طراحان مسمومیت‌های اخیر دانش‌آموزان دختر گفته است: «طراحان مسمومیت دختران و طراحان شعار زن، زندگی و آزادی و جنگ ترکیبی دو روی یک سکه‌اند؛ هدف اصلی آن‌ها ناامنی روانی خصوصا برای دختران دانش‌آموز، به تعطیلی کشاندن مدارس و سپس اتهام‌زنی به نظام است تا بتوانند مجددا شعله خاموش شده اغتشاشات را روشن کنند.»

آنطور که باشگاه خبرنگاران جوان نوشته، میراحمدی گفته است: «دشمنان ما به قدری احمق و کم‌حافظه‌اند که از یک طرف تاکید و دعوت به تعطیلی مدارس می‌کنند و از طرف دیگر تبلیغ می‌کنند که این اقدامات کار نظام است و می‌خواهد از دختران انتقام بگیرد و مانع درس خواندن آنان شود.»

اظهارات اینچنینی که واکنش‌های منفی زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته، با خارج از مرزها نیز سرایت کرده است. عطاءالله مهاجرانی - وزیر اسبق ارشاد ایران و سیاستمدار سابق ایرانی ساکن انگلیس - در گفت‌وگویی که روز یکشنبه (14 اسفند) با روزنامه ارگان رسمی شهرداری تهران یعنی «همشهری» داشته، درباره مسمومیت‌ها و علل آن اظهاراتی داشته است. او گفته «می‌گفتند زن، زندگی، آزادی؛ چرا برای خرابکاری شرافتمندانه از جنس شرافت خودشان به‌سراغ مدارس دخترانه رفتند و دانش‌آموزان معصوم را در معرض مسمومیت قرار دادند؟ بدون‌تردید همانگونه که ملت ایران در ۲۲ بهمن، توهم انقلاب سوم را به خاک سپرد، موج مسمومیت تمام می‌شود».

او معتقد است: «البته امنیت یک موضوع و مسأله ملی است. هم وظیفه دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی است و هم مسئولیت همه ملت. این نکته را در طنجه از یک کارگر شهرداری آموختم. پرسیدم چرا خیابان کثیف است؟ گفت تنظیف وظیفه ماست و نظافت وظیفه شهروندان. همه خانواده‌ها شایسته است نسبت به امنیت هوشیار باشند.»

کار خودشان است

مهدی چمران - رئیس شورای شهر تهران - هم ابراز امیدواری کرده تا به‌زودی دستگاه‌های امنیتی و آموزش و پرورش نتیجه بررسی‌های خود را اعلام کنند تا «نگرانی به وجود آمده که متاسفانه عده‌ای در خارج کشور آن را تشدید می‌کنند، پایان پذیرد و باعث نگرانی بیشتر خانواده‌ها و دانش‌آموزان نشود.»

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرده است: «متاسفانه در این میان برخی‌ها دلسوزی‌های تعجب‌برانگیزی می‌کنند. دولت‌هایی همچون انگلستان که در جنگ جهانی ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ما را به دلیل قحطی مصنوعی که به وجود آورده بودند، به کام مرگ کشاندند. همچنین در جنگ تحمیلی نیز با دادن سلاح شیمیایی به صدام فجایع بزرگی را رقم زدند به شکلی که هنوز در همین شورا افرادی هستند که آثار سلاح‌های شیمیایی را با خود حمل می‌کنند. در چنین شرایطی این افراد برای دانش‌آموزان ما در مدارس دلسوزی می‌کنند. اتفاقا تجربه نشان داده است هرگاه چنین دلسوزی‌هایی می‌کنند، ریشه این کار‌ها، خودشان هستند.»

همه آنچه از مسمومیت دانش‌آموزان می‌دانیم

اظهارات نمایندگان

نمایندگان مجلس نیز در این میان اظهاراتی داشتند. مثلا مهرداد ویس‌کرمی - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم خرم‌آباد - به ایلنا گفته است: «این مسمومیت‌ها بیشتر در ادامه همان اغتشاشات است و نوعی انتقام گرفتن از جوانان و بخصوص نوجوان است که در راهپیمایی با شکوه ۲۲ بهمن حضور گسترده داشتند.»

جواد نیک‌بین - نماینده مجلس - نیز پیش‌تر گفته بود: «دشمن در حوزه نا آرامی‌های اجتماعی نتوانست کاری از پیش ببرد و می‌خواهد حوزه آموزش را ناامن جلوه دهد و این موضوع سوءاستفاده کرده و اغتشاش دیگری در کشور ایجاد کند.»

مرتضی خاتمی - نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس - اما درباره ترکیبات گازی که دانش‌آموزان را مسموم می‌کند، اظهارنظر کرده است. او گفته «طبق بررسی کمیته علمی بررسی‌کننده موضوع، عامل مسمومیت دانش‌آموزان، یک یا ترکیبی از چند گاز بوده و گاز N2 هم جدا شده است، ولی علائم مسمومیت را توجیه نمی‌کند و دیگر مواد جدا شده، این علائم را توجیه می‌کند.»

جنجال در مجلس

تابناک نوشته است که در جلسه علنی نوبت صبح یکشنبه مجلس و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه، سید غنی نظری - نماینده خلخال - در تذکری گفته است: «مسمومیت سریالی دانش‌آموزان به خلخال رسید و مردم ناراحت و عصبانی هستند». در این هنگام محمدباقر قالیباف - رئیس مجلس شورای اسلامی - خواست که این نماینده در مورد بودجه تذکر خود را بیان کند.

در واکنش به این صحبت، نظری گفت: «آقای قالیباف در شهرستان خلخال دانش‌آموزان به دلیل مسمومیت به بیمارستان رفته‌اند، بعد شما توقع دارید من درباره چه چیزی صحبت کنم؟ وظیفه من این است که بگویم که دستگاه‌ها موضوع را پیگیری کنند و از دستگاه‌های مسئول این را مطالبه کنم. از صبح مردم به من زنگ می‌زنند و می‌خواهند که موضوع را پیگیری کنم.»

نظری دوباره گفت: «دانش‌آموزان در خلخال مسموم شده‌اند و من باید اعلام کنم؛ گویا آقای کریمی قدوسی ناراحت می‌شوند، پس من دیگر حرفی نمی‌زنم». اشاره نظری به این موضوع بود که در زمان بیان تذکرش، کریمی قدوسی بالای صندلی او ایستاده بود و در حال بیان صحبت‌ها و توضیحاتی به نظری بود. قالیباف هم در واکنش به این صحبت‌های نظری گفت که «پیگیری وظیفه ما است و در آن شکی نیست.»

بعد از صحبت‌های نظری، محمودوند - نماینده خرم‌آباد - با فریاد گفت که «کریمی قدوسی چه‌کاره است؟» سپس محمودوند در کنار صندلی نظری حاضر شد و همین باعث شد که تعداد دیگری از نمایندگان هم در کنار صندلی نظری حاضر شوند و مشغول گفت‌وگو شوند. محمودوند از نمایندگان می‌خواست که نسبت به موضوع مسمومیت اعتراض کنند و حرف بزنند. در همین حین، موسی غضنفرآبادی - نماینده بم - از مکالمه نمایندگان با تلفن همراهش فیلم می‌گرفت.

دقایقی بعد جواد کریمی قدوسی - نماینده مشهد - در تذکری در واکنش به صحبت‌های نماینده خلخال گفت: آقای نظری گفت که من نمی‌گذارم او صحبت کند. بنده هم مثل نمایندگان در اینجا نشسته و در جمع خودمان صحبت می‌کنم. تریبون مجلس دست من نیست که بخواهم حرف کسی را قطع کنم. این اختیار رئیس مجلس شورای اسلامی است.

او اضافه کرد: من این نکته را با دلسوزی به برخی از همکاران گفته‌ام که در موضوع مسمومیت دانش‌آموزان عزیز توجهات لازم را داشته باشند. آقای قالیباف هم به چهار کمیسیون ماموریت داده که این کمیسیون‌ها جلسات خود را تشکیل داده و همچنان پیگیری‌ها ادامه دارد. علاوه بر این رئیس‌جمهور هم به وزرای کشور و اطلاعات دستور پیگیری داده است. شب گذشته هم آقای وحیدی وزیر کشور بیانیه حکیمانه‌ای منتشر کرد.

جدول اصلاح 3

راه‌حل روزنامه کیهان برای مسمومیت دانش‌آموزان