به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، در بخش مهمی از سخنانش در اجلاس سی‌پک گفت که حزب جمهوری‌خواه هرگز به حزب «گلوبالیست‌ها»، «جمهوری‌خواه‌نماها»، نومحافظه‌کاران و مدافعان مرزهای باز و مهاجرت انبوه برنخواهد گشت. او قول داد که کاری که را که شروع کرده بود، در یک دوره ریاست‌جمهوری دیگر تمام خواهد کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در پرونده‌های مختلفی از جمله نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده و حوادث ۶ ژانویه تحت تحقیقات قرار دارد به خبرنگاران گفت: حتی در صورت محکومیت هم حاظر به ترک رقابت‌ها نیست. ترامپ به حضاری که دو سوم سالن را پر کرده بودند گفت: کاری که شروع کرده‌ایم را به سرانجام خواهیم رساند. ما مأموریتمان راکامل می‌کنیم. ما پیروز خواهیم شد و دوباره آمریکا را سرافزار خواهیم کرد.

به نوشته بلومبرگ، این بزرگ‌ترین حضور ترامپ از زمان اعلام کاندیداتوری او در نوامبر سال گذشته بود. رقبای احتمالی او از جمله مایک پنس و ران دسنتس از غایبین این رویداد بودند.

تمام نامزدان قطعی و احتمالی جمهوری‌خواه که در این اجلاس حضور داشتند، نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، ویوِک رامازوامی، کارآفرین و میلیونر آمریکایی، مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ و پِری جانسون بیزینسمن اهل میشیگان بودند.

download

رویدادهای سی‌پک امسال و نظرسنجی‌های آن در مشت ترامپ بود. بسیاری از حاضرین نیز تیشرت‌ها و کلاه‌هایی به سر داشتند که شعارهای ترامپ بر روی آن‌ها نوشته شده بود.

در حالی که برخی از نظرسنجی‌ها، پیشتاز بودن دسنتس را نشان می‌دهند، کارشناسان سیاسی و رقبای احتمالی ترامپ در حال رصد استقبال حضار سی‌پک از او بودند. دسنتس چهره جوان حزب جمهوری‌خواه است که سیاست‌های ترامپ را داشته اما از حواشی و جنجال‌های رئیس‌جمهور سابق به دور است. برخی او را بهترین فرصت برای شکست جو بایدن می‌دانند.

ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها سی‌پک پیشتاز بود. از ۲۰۲۸ نفر حاضرین رویداد، ۶۲ درصد او را به سایر کاندیداها ترجیح می‌دادند. بعد از او دسنتس با ۲۰ درصد، جانسون با ۵ درصد و هیلی نیز با ۳ درصد قرار گرفتند. محبوبیت ترامپ نسبت به نظرسنجی سی‌پک در فوریه سال گذشته، ۳ درصد رشد داشته است.

رئیس‌جمهور سابق در سخنرانی خود به دسنتس و سایر رقبای خود حمله نکرده و در عوض، دستاوردهای دولت خود را برشمرد. ترامپ گفت: در سال ۲۰۱۶ گفتم که صدای شما هستم. امروز می‌گویم که من جنگجوی شما هستم. عدالت‌خواه شما هستم و به کسانی که مورد ستم و خیانت قرار گرفته‌اند می‌گویم که من منتقم شما خواهم بود.

دیسانتیس، پنس و سایرین که از شرکت در سی‌پک امنتاع کردند، در یک رویداد حامیان مالی گروه «کلوپ رشد» در فلوریدا حضور یافتند. کلوپ رشد گروهی هستند که با ترامپ زاویه داشته و او را به این رویداد دعوت نکرده بودند.

download (1)

ترامپ در سخنرانی خود از تحقیقات مغرضانه علیه خود گله و ادعای تقلب انتخاباتی سال ۲۰۲۰ را تکرار کرد. او گفت که اولین قانونی که به عنوان رئیس‌جمهور امضا خواهد کرد، افزایش گسترده گشت مرزی و کنترل سیل مهاجران خواهد بود.

رئیس‌جمهور سابق همچنین به موضوعات مختلفی از جمله محافظت از کودکان در برابر مسائل جنسیتی، توقف جنگ‌افروزان و گلوبالیست‌ها، پیمان‌های تجاری جدید برای محافظت از کارگران آمریکایی اشاره کرد.

هیلی نیز با استقبال جمع حضار سی‌پک مواجه شد؛ اما پس از پایان سخنرانیش با شعارهای «ما ترامپ را دوست داریم» روبرو شد. او هیچ سیاستی برخلاف برنامه‌های ترامپ ارائه نداد و در سخنانش تنها بر شکست جو بایدن و دفع خطر چین کمونیست تمرکز کرد.

پمپئو نیز با انتقاد به افزایش ۸ تریلیون دلاری بدهی ملی آمریکا در دولت ترامپ، از نام بردن شخص او خودداری کرد. او با طعنه به رئیس‌جمهور سابق گفت: ما نمی‌توانیم مثل چپ‌گراها دنباله‌روی یک سلبریتی و سیاست‌های هویتی او باشیم. کسانی که به خاطر ضعیف‌بودن ارداه‌شان حاضر به پذیرش واقعیت نیستند.